Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 I selvangivelsen for 2008 har jeg ingen formue (bare gjeld og inntekt). Jeg kjøpte en leilighet til 1,7 mill. i desember 2008, skal jeg føre dette som formue eller bare som gjeld?
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 I selvangivelsen for 2008 har jeg ingen formue (bare gjeld og inntekt). Jeg kjøpte en leilighet til 1,7 mill. i desember 2008, skal jeg føre dette som formue eller bare som gjeld? Var leiligheten overlevert i desember? Hvis så skal den jo med i selvangivelsen for 2008 ja. Men ligningsverdien er ikke markedsverdien. Du kan ta kontakt med ligningskontoret for å høre om de har satt noen ligningsverdi enda. Hvis ikke kan du føre opp 30% av markedsverdi, siden dette er max de kan sette ligningsverdien. (dette står i takseringsreglene, se også likningsABC)
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Var leiligheten overlevert i desember? Hvis så skal den jo med i selvangivelsen for 2008 ja. Men ligningsverdien er ikke markedsverdien. Du kan ta kontakt med ligningskontoret for å høre om de har satt noen ligningsverdi enda. Hvis ikke kan du føre opp 30% av markedsverdi, siden dette er max de kan sette ligningsverdien. (dette står i takseringsreglene, se også likningsABC) Takk for svaret. 30% av markedsverdien (det jeg kjøpte leiligheten for) vil da bli kr 510.000. Skal jeg føre opp kr 510.000 som formue? Jeg må vel uansett føre opp kr 1.700.000 som gjeld (har boliglån på den summen).
Sol79 Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Hadde du 1,7 mill i gjeld per 311208 må du ha fått en oppgave fra banken.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Hadde du 1,7 mill i gjeld per 311208 må du ha fått en oppgave fra banken. Nei. Og bankpapirene på lånet kom ikke før i januar. Første trekk på banklånet kom i februar. Men jeg fikk lånetilsagnet i desember, og kjøpte den også da.
Gjest Ts igjen Skrevet 13. april 2009 #6 Skrevet 13. april 2009 Jeg ser av dokumentet fra banken datert 20.12.2008 at de har sendt meg et papir som viser lånetaker (meg) og diskonteringsopplysninger med sum lånebeløp i hele kroner - og overførsel.
Alison Skrevet 13. april 2009 #7 Skrevet 13. april 2009 Nei. Og bankpapirene på lånet kom ikke før i januar. Første trekk på banklånet kom i februar. Men jeg fikk lånetilsagnet i desember, og kjøpte den også da. Hvilken dato overtok du boligen? Lånet ble først utbetalt da du overtok boligen (den dagen du fikk nøklene, ikke den dagen du skrev under kontrakten), men lånet ble nok innvilget og papirer utsendt i desember. I og med at du ikke har fått årsoppgave fra banken som inkl. lånet, antar jeg at det først ble utbetalt i januar. Du kan dermed ikke føre opp hverken gjeld eller gjeldsrenter for 2008.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå