Gå til innhold

Arbeidsledig, sosialkontor osv ! Rådvill !

Anbefalte innlegg

Gjest Elizabeth19
Skrevet

Hei der ! Er en rådvill jente/kvinne på 19 år, som har blitt arbeidsledig pga. finanskrisen.. Pga dette bor jeg hos min mor nå inntil jeg får meg jobb igjen, hun har selv dårlig råd og i tillegg forsørger min 16 år gamle søster, og har derfor ikke mulighet til å hjelpe meg på noen annen måte enn å gi meg husly ! Faren min har jeg null kontakt med, så der er det ingen hjelp å få.

Jeg har en del spørsmål, og setter stor pris på om så å bare få svar på noen få! Jeg har spurt moren min allerede, men hun var alldeles ikke sikker, så jeg ble ikke noe klokere..

1. Har jeg rett på dagpenger fra sosialkontoret når jeg bor hjemme ? (får ikke noe av NAV, noe med at jeg ikke tjente nok sist år ? )

2. Fikk nettopp vite at jeg er skyldig 2-3000 kroner på skatten, som skal være innbetalt den 30 April. Har ingen sjangs å betale disse siden jeg verken har sparepenger eller jobb! Er dette noe sosialkontoret kan hjelpe med? (Spurte med tungt hjerte moren min som siste utvei, men hun har alldeles ikke råd..)

3. Jeg aner ikke når jeg vil komme meg i jobb igjen, jeg har søkt på sikkert 100 steder, men foreløbig ingen svar å få. Problemet er at jeg føler meg helt elendig for hver dag jeg bor hjemme, siden moren min har dårlig råd fra før og jeg ikke kan bidra! Får dårlig samvittighet hver gang jeg spiser eller tar en dusj, vasker klær eller hva det enn skulle være. Tanken på å skulle gå arbeidsledig og bo hjemme i flere måneder er uutholdelig, men jeg aner ikke når jeg vil få meg jobb! Dette var ikke et direkte spørsmål akkurat, jeg søker bare noen råd evt. veiledning fra noen som kanskje har noen erfaring med slike situasjoner ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe som heter dagpenger hos sosialtjenesten men stønad til livsopphold. Og sosialtjenesten heter også Nav.

En får ikke hjelp til å betale gjeld men om du tar kontakt med ligningskontoret så kan du muligens få delt det opp.

Når det gjelder penger fra sosialen så ta med deg kopi av husleiekontrakt (du og din mor lager en med passe leie, evnt 1/3 av det hun betaler i leie nå, så får hun det av deg i leie), oversikt over andre utgifter (kopi av strømregningen ol.) og kontoutskrifter for de siste tre måneder og så søker du om det som heter stønad til livsopphold.

Skrevet

Signerer liv. Husk at du også må belage deg på reduserte satser, da mange kommuner praktiserer litt lavere satser for unge hjemmeboende.

Ta kontakt med skatteetaten for å få ordnet en rimelig betalingsordning. Det er bedre enn å måtte betale renter og saksomkostninger fordi du lot være å betale regningen uten å gi beskjed om din økonomisk situasjon.

Gjest Gjeste Blondie5
Skrevet

Men restskatten skal vel ikke betales 30.4. vel? Du KAN riktignok betale den da for å unngå renter, men jeg ville trodd at forfall er etter at skatteoppgjøret kommer i juni? Det vil si at forfallet er en eller annen gang i august?

Gjest Elizabeth19
Skrevet

Skal den IKKE? Jeg trodde man måtte betale den 30.04. Er helt grønn på dette.. Så visst jeg IKKE betal den 30.04, når skal den inn da? Og hva er renten på? Hva må jeg betale da når jeg er skyldig 3000 nå? Altså hva blir det MED renter ?

Ble mange spørsmål på en gang, men jeg kan visst ingenting om dette jeg.. : p

Skrevet

Ta deg en tur på sosialen!!

det måtte jeg gjøre pga lite jobbing og MASSSSSSE regniger som er veldig glad i inkasso:p hehe..!

men du har rett på penger når du bor hjemme! for det gjør jeg, 19 år.

og jeg leverte søknad som jeg hentet på kommunen og kontoutskrift, leverte den - og fikk prev i posten om at jeg fikk penger, og at jeg måtte komme dit på møte.

og så måtte jeg på nav og melde meg arbeidsledig!

er ikke sikkert jeg får noe jobb tilbud eller noe, men reglene er sånn; )

og det er ikke noe problem;- )

og det med dag penger på nav - vet jeg ikke ? sjekk www.nav.no

Skrevet
Skal den IKKE? Jeg trodde man måtte betale den 30.04. Er helt grønn på dette.. Så visst jeg IKKE betal den 30.04, når skal den inn da? Og hva er renten på? Hva må jeg betale da når jeg er skyldig 3000 nå? Altså hva blir det MED renter ?

Ble mange spørsmål på en gang, men jeg kan visst ingenting om dette jeg.. : p

Tror ikke restskatt skal betales inn før i september/oktober en gang, kanskje enda senere. Et så pass stort beløp mener jeg og du kan få delt opp i flere avdrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...