Gå til innhold

11-åring som blir plaget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite at min 11-årige nevø ble "angrepet" av en gjeng på 3-4 jevnaldrende gutter nå i påsken. De dytta han slik at han falt etc, men hans snarrådige kamerat ringte faren slik at gjengen stakk av. Imidlertid hadde nevøen min bedt dem om å "kutte ut", og de mente derfor han hadde vært frekk mot dem. Så det siste de sa var at han skal bli tatt når skolen starter igjen.

Det er så det skjærer i hjertet allerede nå, men det blir verre.. For faren hans har reagert med å råde ham til å slå til den største i gjengen hvis de prøver seg på noe, for å sette seg i respekt. Dvs lære gutten å løse en konflikt med vold! Dessuten er han en stille, snill og beskjeden gutt som jeg ikke kan forestille meg slå noen. Jeg sa min til gutten at han burde heller finne en lærer og si ifra hvis noe skjer, og sa min klare mening til foreldrene.

Noen som har råd/erfaring å komme med?

Hilsen en bekymret tante

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har råd/erfaring å komme med?

Hilsen en bekymret tante

Jeg ligger på samme linje som du gjør når det gjelder konflikter. - men noen ganger lurer jeg på om det er så smart... Det kan godt være at fars råd hadde vært det mest effektive.

Det kan godt være storm i et vannglass, at denne gjengen alt har glemt truslene de kom med, men kanskje bør foreldrene til nevøen din til kontakte læreren og be dem holde et øye med dem det gjelder.

Gjest Gjest_lærer_*
Skrevet

Det politisk korrekte rådet å gi er jo "si det til en lærer". Men nå er det sånn at lærere som regel ikke reagerer all verdens og ingenting skjer. Lærere klarer heller ikke å fikse verden. Mitt beste råd er å lære ungene å til en viss grad stå opp for seg selv. Om noen er ekle så lær ungene til å være tøffe nok til å stå opp for seg selv.

Skrevet

Jeg fikk vite for litt siden at min bror ble banket i dusjen etter gymmen. Jeg husker at han aldri ville dusje og lagde et stort nummer ut av det.

Han fortalte meg for litt siden at han hadde sagt ifra til lærerne, men de hadde bare sagt "Slik må dere ikke gjøre" til dem det gjaldt.

Min bror er voksen i dag, og sliter med det sosiale. Hadde jeg visst om dette når det skjedde, hadde jeg som 8 år eldre banket opp de det gjaldt.

Jeg vet ikke hva som er mest riktig å gjøre i denne saken, og har heller ikke barn selv.

Ville bare fortelle hva som skjedde min bror, og hva lærerne på den skolen "gjorde".

Håper virkelig det ordner seg for nevøen din. Det er fryktelig når barn mobber, og for de som blir mobbet, henger dette igjen til langt ut i voksen alder. (Hvertfall gjør det det på meg som er 27, min søster som er 25 og min bror som er 19)

Skrevet
Jeg ligger på samme linje som du gjør når det gjelder konflikter. - men noen ganger lurer jeg på om det er så smart... Det kan godt være at fars råd hadde vært det mest effektive.

Faktisk, så kan det kanskje det, jeg er ingen fan av vold, og synes det hele er teit. Men jeg visste om en liten gutt for flere år siden som ble mobbet, til det slutt var nok. Han endte opp med å nesten brekke armen på han som var 'lederen'. Han gikk gå i fred etterpå.

Men jeg sier ikke at dette er måten å løse ting på.

Se an situasjonen. Kanskje gi beskjed til skolen at det er en gnisning mellom de aktuelle barna, og be dem passe ekstra på.

Det beste gutten kan gjøre, er vel å heve seg over det, og prøve å ignorere som best han kan. Har desverre ingen bedre råd enn det. :vetikke:

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet
Det politisk korrekte rådet å gi er jo "si det til en lærer". Men nå er det sånn at lærere som regel ikke reagerer all verdens og ingenting skjer. Lærere klarer heller ikke å fikse verden. Mitt beste råd er å lære ungene å til en viss grad stå opp for seg selv. Om noen er ekle så lær ungene til å være tøffe nok til å stå opp for seg selv.

Ser at du kaller deg lærer, men synes ikke det du skriver stemmer helt overens med tittelen.

På skolen er elevene lærernes/skolens ansvar. At en "lærer" ber en unge om å ordne opp selv når barnet står overfor 3-4 mobbere, er ganske utrolig.

Det er vår plikt som voksne å stille opp for et barn som blir plaget. Dette er ikke noe gutten skal måtte stå alene om.

Skrevet
Ser at du kaller deg lærer, men synes ikke det du skriver stemmer helt overens med tittelen.

På skolen er elevene lærernes/skolens ansvar. At en "lærer" ber en unge om å ordne opp selv når barnet står overfor 3-4 mobbere, er ganske utrolig.

Det er vår plikt som voksne å stille opp for et barn som blir plaget. Dette er ikke noe gutten skal måtte stå alene om.

Tiltredes!

Skrevet

Å slå igjen er ikke det første man gjør.

Men jeg har selv gitt min sønn det rådet, etter at det ble helt tydelig at skolen ikke evnet å ta tak i problemet. Faren kjøpte boksesekk til ham og lærte ham noen triks, og neste gang mobberen forsøkte seg, ble han lagt i bakken.

Det skjedde aldri igjen.

Man kan si at vold ikke løser problemer, men det løste problemet for gutten min. Uten at han ble noen bølle etterpå heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...