Mermaid Blues Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Som tittelen beskriver - noen som har gode tips i Civilization 4? Spiller med Warlords expansion og sliter litt med å få forskninga til å gå raskt nok i starten av spillet på høyere vanskelighetsgrad. Når jeg spiller på Noble eller høyere er det vanskelig å rekke å grunnlegge alle religionene samtidig som å få det som trengs til å bygge de tidligere underverkene... Tips? Pleier å starte med tre byer ganske umiddelbart og bygger opp library og monasteries kjapt, samt har mange scouts for å prøve å få tatt flest mulig hytter.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 I følge kjæresten er en lur ting å bygge pyramidene så fort som mulig, da får man mange "civiker" gratis.
Gjest Bond Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 (endret) Jeg spiller Beyond the Sword expansion, men det er jo ganske likt likevel. Først sende ut Scouts for å få hyttene. Forske Mysticism (hvis du ikke har det allerede), og start med Stonehenge så fort man får det (jeg gjør det før første settler faktisk). Jeg dropper som oftest Buddhism og går for Hinduism, og da for Masonry+Judaism. Da har jeg som oftest allerede neste by, og da er det lurt med Priesthood for å bygge Oracle. Før Oracle er ferdig, prøver jeg å få Writing. Har man det, kan man velge Confucianism som gratis tech. Har man Stonehenge, er man først å få en Great Prophet. Og hvis jeg da har allerede alle eksisterende religion-techene (dvs Mysticism, Buddhism, Hinduism, Judaism, Priesthood tror jeg er nok), kan man lage Christianity med den Propheten. Noe som de fleste ennå ikke har da, så da får man bytte med flere. Gjerne bytte først med noen som har Alphabet selvfølgelig Jeg spiller på Monarch, og dette fungerer ofte, men selvfølgelig ikke alltid, så på Noble skulle det i hvert fall fungere. Jeg får som regel 3-4 religioner, ofte også flere - Taoism og Divine Right (Islam). Jeg har også spilt sånn at jeg får alle religioner utenom en, hehe. Hvilke wonders jeg generelt går etter, er litt avhengig av om jeg har Marble eller Stone. Jeg prøver nesten aldri på Great Wall (jeg vet at jeg ikke får den, men bare lar en langsom by starte på den for å tjene litt penger), men siden jeg er nesten alltid førstemann med Christianity, går jeg ofte for Hagia Sofia, da er workere raskere. Hvis jeg har Marble, kan jeg ofte velge å ha statsreligion og gå for Music og Sistine Chapel (da er alle statsreligionsbygninene med ekstra kultur) Pyramidene er gode, men man får jo bare byttet Governance civics, og jeg mangler i hvert fall penger i begynnelsen, så alt som koster over 'Low' er helt uaktuelt Jeg går nesten bare for religion-techs helt i begynnelsen, mtp at jeg ennå ikke har Workers, så jeg trenger ikke å forske på Agriculture eller noe sånt. Bronze Working og så videre venter jeg gjerne litt med, men det er avhengig av hvor mange naboer jeg har. Er det mange, må man være klar tidligere, men som oftest angriper de ikke i hvert fall før Iron Working, og har man selv allerede Bronze, kan man enkelt forsvare med Axemen. Viktig å få et par workers da også ganske snart, for å knytte byene sammen, og ekspandere sånn at man får 'blokkert' motstanderen og heller ekspandere i eget tempo. Også veldig viktig å prøve å være først ute med noe andre ikke forsker på (Theology er en av sånne ting, og Divine Right faktisk også), da får man byttet inn mye. Gjerne ta en hel 'bytterunde' med alle andre. Da får jo man gjerne flere techs for en Men det spørs jo også hvordan du prøver å vinne? Jeg er nok lite agressiv kultur-fanatiker Endret 13. april 2009 av mrs_bond
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Når du forsøker deg på et høyere nivå enn det du er komfortabel med vil jeg sterkt råde deg til å: - ikke forsøk å grunnlegg religioner (adopterer heller den religionen som skaffer deg flest/best venner. Samme religion er en stor diplomatisk fordel) - ikke lag noen wonders (bruk hammerne på workers, settlers og militæret) - konsenterer deg om "worker techs" du trenger + teknologier som avslører strategiske ressurser (BW+ AH) - lag en worker tidlig (workboat er ok hvis du har sjømat tilgjengelig). Priorioter matressurser først (farm på mais, pasture på kuer etc). Food is King! Deretter produksjon. - Den første byen du lager bør helst sikre deg bronse eller hester. - Sikt deg inn på en teknologi som gir godt trading-potensial. Eks Aestatics, Horseback Riding, Alpabeth eller Philosopy. Du vil være avhengig av å trade teknologier. Det er ikke mulig å reasearche alt selv tilstrekkelig fort. Diplomati er følgelig viktig ( dyrk dine venner) - Forsøk å bygg library så fort som mulig i minst en by med god mattilgang. Sett to scientists til å jobbe som spesialister så snart bygget er oppe. Det vil hjelpe kraftig på researchen etter som du ekspanderer. Det vil også sikre deg en great scientist slik at du kan bygge et akademi i byen med mest research. (spiller selv på emporernivå)
Gjest Bond Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Jeg tar tydegligvis helt feil taktikk siden jeg fortsett spiller på Monarch heheh.
Mermaid Blues Skrevet 17. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. april 2009 Oioioi, takk for tips Jeg pleier å spille med Cultural Victory fordi pc'en min er litt for treig til å krige på de største kartene, så setter Always Peace og prøver å raskest bygge tre byer med Legendary Culture. Derfor blir det viktig med wonders. Grunnlegger religioner fordi jeg da får underverkene som gir penger per by med religion, men har ikke tenkt på å bruke Great Prophets på techs, det var jo genialt. Skal prøve det en runde nå, så får vi se hvordan det går Hvilke lag foretrekker dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå