m74 Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Har bare lyst til å lufte dette for jeg grubler så fælt. Jeg flyttet ut for snart 2 år siden. Vi har 2 barn sammen 50% hver. Jeg tror eksen tjener drøyt 900.000,- i året nå. Jeg tjener for tiden drøyt 300.000,-. Jeg flyttet fra stort sett alt de hadde av klær og utstyr, men har etterhvert klart å skaffe det aller meste de trenger her hos meg også. Jeg dekker alt de trenger når de er her. Når det gjelder fritidsaktiviteter så betaler den som mener at de bør gå på aktiviteten for den. Da vi gjorde opp barnefordeling og økonomi og sånt var jeg svært dårlig rustet til å argumentere. Jeg fant meg i at eksen sa at det var "helt uaktuelt" at hun skulle betale bidrag til meg. Nå har vi gjort det sånn at et barn er registrert hos hver, men vi har 50% samvær likevel. Det blir jo ikke de store summene, men jeg mener eksen *egentlig* skylder bidrag siden inntekten er så mye høyere enn min Noen spørsmål: 1. Hvis jeg ber NAV beregne vil eksen da ende med å være skyldig bidrag? 2. Er det rimelig at jeg går til nav med dette? Er litt usikker på dette - og jeg vet det komer til å bli så store bruduljer at jeg må være sikker på at det er riktig av meg. 3. Er det sånn at Nav stilltiende aksepterer at vi har registrert et barn hos hver av oss for å få skatteklasse 2 og dobbelt barnetrygd? Flere hevder dette, men jeg synes det føles litt ugreit likevel. Takknemlig for innspill
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Noen spørsmål: 1. Hvis jeg ber NAV beregne vil eksen da ende med å være skyldig bidrag? 2. Er det rimelig at jeg går til nav med dette? Er litt usikker på dette - og jeg vet det komer til å bli så store bruduljer at jeg må være sikker på at det er riktig av meg. 3. Er det sånn at Nav stilltiende aksepterer at vi har registrert et barn hos hver av oss for å få skatteklasse 2 og dobbelt barnetrygd? Flere hevder dette, men jeg synes det føles litt ugreit likevel. Takknemlig for innspill Nei, eksen vil ikke bli skyldig bidrag for tiden som har gått, med mindre det er særlige grunner. Og hun blir ihvertfall ikke skyldig bidrag hvis du ikke ber nav om å fastsette bidrag med tilbakevirkende kraft. Rimelig? Tja. Ved konflikt synes jeg det er viktig å følge reglene. Men hvis det ikke er konflikt nå, og det blir konflikt av dette, må du nesten vurdere hvor viktig pengene er for deg. Det er ikke noe galt i å ha ett barn hver for å få skatteklasse 2 og dobbelt barnetrygd. Dere bryter ingen regler så lenge dette er det eneste dere får. Hvis dere derimot også får overgangsstønad (du kan ha rett til litt med din inntekt) eller støtte til barnetilsyn, er det krav om at man må ha barnet "klart mer" enn den andre, og derfor har dere med deres løsning ikke rett til dette. Det er mange som gjør som dere og som oppgir til nav at de har "vanlig samvær", det er nok disse som er årsak til at man kan ha en følelse av at dette er feil. Men det er det altså ikke, og uansett, så lenge du oppgir den virkelige løsningen til nav, har du ditt på det tørre.
m74 Skrevet 12. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2009 Nei, eksen vil ikke bli skyldig bidrag for tiden som har gått, med mindre det er særlige grunner. Og hun blir ihvertfall ikke skyldig bidrag hvis du ikke ber nav om å fastsette bidrag med tilbakevirkende kraft. Rimelig? Tja. Ved konflikt synes jeg det er viktig å følge reglene. Men hvis det ikke er konflikt nå, og det blir konflikt av dette, må du nesten vurdere hvor viktig pengene er for deg. Det er ikke noe galt i å ha ett barn hver for å få skatteklasse 2 og dobbelt barnetrygd. Dere bryter ingen regler så lenge dette er det eneste dere får. Hvis dere derimot også får overgangsstønad (du kan ha rett til litt med din inntekt) eller støtte til barnetilsyn, er det krav om at man må ha barnet "klart mer" enn den andre, og derfor har dere med deres løsning ikke rett til dette. Det er mange som gjør som dere og som oppgir til nav at de har "vanlig samvær", det er nok disse som er årsak til at man kan ha en følelse av at dette er feil. Men det er det altså ikke, og uansett, så lenge du oppgir den virkelige løsningen til nav, har du ditt på det tørre. OK - nei jeg tenkte ikke at hun skulle etterbetale, men at hun får et brev i posten en dag der det står at fra nå må hun betale bidrag. Viktig å følge reglene - ja. Jeg har funnet ut at uansett hvordan jeg opptrer, er og blir det konflikt. Jeg skulle liksom være grei og rimelig og si fra meg masse penger jeg hadde krav på da jeg flyttet (ifb. med hus). På en måte synes jeg det er på tide at hun får sjansen til å betale tilbake litt av det - siden hun sitter så enormt mye bedre i det enn meg. - så sånn vi gjør det og 50% hver er ikke noe problem altså. Bra. Ingen overgangsstønad eller annet inne i bildet. Takk
Helen Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Noen spørsmål: 1. Hvis jeg ber NAV beregne vil eksen da ende med å være skyldig bidrag? 2. Er det rimelig at jeg går til nav med dette? Er litt usikker på dette - og jeg vet det komer til å bli så store bruduljer at jeg må være sikker på at det er riktig av meg. 3. Er det sånn at Nav stilltiende aksepterer at vi har registrert et barn hos hver av oss for å få skatteklasse 2 og dobbelt barnetrygd? Flere hevder dette, men jeg synes det føles litt ugreit likevel. Takknemlig for innspill 1. Det høres ut som om eksen da vil måtte betale høyere bidrag, men hun skal ikke etterbetale/tilbakebetale noe så lenge hun har betalt det hun skal i henhold til deres avtale. 2. Hvorfor ikke? Kan du ikke sjekke med bidragskalkulatoren først? Du kan også spørre henne først, f.eks pr mail, så du har det skriftlig (husk vennlig og ryddig tone). Hvis hun er totalt avvisende, står du fri til å kontakte NAV og be de fastsette nytt bidrag. Antar at din eks ikke driver eget firma (skjuler inntekt i firmaet). 3. Mitt inntrykk er at dette er helt vanlig, men jeg vet ikke om det er lovlig. Personlig synes jeg det er å urettferdig jukse til seg velferdsordninger. Du kan jo høre med en jurist for sikkerhets skyld?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå