Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som skal starte egen bedrift. Hun er ikke kjempe dyktig med økonomi, men har en kjempe god bedriftside.

Vet at hun har mye å gape over nå og masse regninger, hun får heller ikke flere banklån.

Hun har spurt om å få låne 10 000 kr av meg til august.

Bør jeg låne henne pengene?

Jeg har helt normal lønn og økonomi, men syns det er utrolig kjipt om vennskapet blir ødelagt og hun ikke klarer å betale meg tilbake.

Hva mener dere? Skal jeg låne henne pengene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du råd til å tape det?

Skrevet

Tjaaa, jeg gjør vel det, men jeg tapte 12 000 på aksjer i fjor og syns det var kjipt.

Har nok av andre ting jeg heller ville brukt det på enn å tapt de.

Gjest InvestorTom
Skrevet

Hvorfor låne henne pengene? Hvis du har dem, burde du jo heller kreve en andel av det hun tjener på idéen. Det ordnes lett ved å opprette ett ANS

Hvis hun ikke er kredittverdig nok for å få tak i ti tusen kroner, så forstår jeg ikke hvordan hun kan være så ufattelig flink med økonomi...

Til deg over her: Du spør om hun har råd til å tape pengene. Det er ikke snakk om en mill her, det er snakk om ti laken. Uansett om ts låner henne pengene og firmaet ikke går, så er da ikke pengene tapt. På ett eller annet tidspunkt i fremtiden vil hun selvfølgelig ha betalingsevne.

Tilbake til ts: Hvis du skal låne henne pengene, så er det vel heller snakk om horisont for deg.

Hvis du har tro på ideen hennes, så ville jeg nok krevd en andel fremfor å gi henne et lån. Det vil jo muligens være en god investering for deg. I tillegg vil ikke tilbakebetalingen av de ti tusen kronene tære på bedriftens omløpsmidler. Det blir nemlig vanskelig å drive et firma med kun 10 000 kroner i kapital.

Gjest Fluksi
Skrevet
Hvis hun ikke er kredittverdig nok for å få tak i ti tusen kroner, så forstår jeg ikke hvordan hun kan være så ufattelig flink med økonomi...

Ts skrev av venninnen ikke var så flink med økonomien, les innlegget nøyere før du svarer.

Skrevet
Ts skrev av venninnen ikke var så flink med økonomien, les innlegget nøyere før du svarer.

Hold snavla på deg, din bessevisser, hehe. Jeg tar den, jeg tar den.

Vel. Da endrer situasjonen seg radikalt. Hvis hun ikke klarer å takle sin egen privatøkonomi, så er jeg stygt redd den venninna di aldri vil klare å takle en bedriftsetablering. Styr unna.

Det er enormt mange forpliktelser forbundet med å starte foretak, og det innebærer risiko.

Skrevet

Besserwisser. ;)

Har du råd til et tap? Av vennskap og/eller penger?

Skrevet

Det er værre å tape vennskapet enn 10 000 for å si det sånn. Ja, hun er ikke så flink med økonomi.

Hva om vi skriver en skriftlig avtale, da føler hun seg kanskje mere forpliktet?

Vil så gjerne hjelpe henne og har tro på produktene og ideen.

Det er et enkeltmannsforetak, så hun er selv personlig ansvarlig.

Du skriver at ANS er enkelt å stifte, men får ikke jeg en del ansvar da?

Skrevet

Ettersom hun ikke er så flink med økonomi, tror jeg den beste måten å bevare vennskapet på er å ikke låne henne penger. Å drive et enkeltpersonforetak som går rundt krever at man er flink med økonomi.

Det er bedre å ta den tunge samtalen nå enn å grue seg til å måtte gjøre det senere.

Skrevet
Har en venninne som skal starte egen bedrift. Hun er ikke kjempe dyktig med økonomi, men har en kjempe god bedriftside.

Vet at hun har mye å gape over nå og masse regninger, hun får heller ikke flere banklån.

Hun har spurt om å få låne 10 000 kr av meg til august.

Bør jeg låne henne pengene?

Jeg har helt normal lønn og økonomi, men syns det er utrolig kjipt om vennskapet blir ødelagt og hun ikke klarer å betale meg tilbake.

Hva mener dere? Skal jeg låne henne pengene?

Starte egen bedrift, mye regninger, får ikke mere lån.....er ikke det godt nok svar for deg`?

Skrevet

nei, syns fortsatt det er vanskelig. :skravle:

Skrevet

Hvis hun er en god venninne som du kan stole på at betaler tilbake en eller annen gang, og du har råd til det så ser jeg ikke problemet uansett hva hun skal bruke pengene til. Jeg hadde antakeligvis gjort det ihvertfall.

Skrevet

- ikke flink med økonomi

- starte eget firma

- får ikke noe mer lån

Nei, da er det ikke penger man skal hjelpe med, men økonomisansen. Personen vil jo ikke bli bedre med økonomien selv om pengene kommer inn om noen måneder/år - utgiftene vil jo også øke.

Skrevet

Et par tanker:

1. Er det en idé som er lønnsom fra dag 1, eller kreves det produksjon, markedsføring og salg før hun i det hele tatt kan gå i null? De fleste bedriftsidéer er jo slik, hvis ikke hun skal for eksempel bedrive for eksempel catering eller massasje (men da kreves det et visst kundegrunnlag og markedsføring uansett).

Å låne penger til en person som ikke engang har en buffer på 10.000 kroner som skal produsere noe eller selge en tjeneste som ikke er så etterspurt at det er ventelister ville jeg aldri gjort, fordi det ikke er god nok planlegging. Særlig med tanke på at hun ikke har god privatøkonomi.

2. Kjenner du familien og omgangskretsen til personen, eller bare henne? Det har ikke alltid noe å si, men jeg ville aldri lånt bort penger til ei studievenninne som er fra et annet sted enn meg og som jeg for eksempel ikke har møtt foreldrene til. Nå har jo ikke foreldre noe ansvar for sine voksne barn, men jeg vet at hvis jeg lånte penger til en av mine beste barndomsvenninner så hadde det vært utrolig vanskelig for henne å slippe unna, i og med at mamma er god venn med hennes mor og faren hennes antakeligvis hadde dødd av skam og betalt meg.

Generelt sett ville jeg nok ikke lånt henne pengene på grunn av at jeg ikke liker tanken på at noen skal starte bedrift uten stor nok egenkapital og styring.

Skrevet

Kan du ikke hjelpe henne på en annen måte enn å låne henne penger?

Er det noe praktisk du kan gjøre for henne, som en vennetjeneste? Eller trenger du hjelp med noe (male huset f.eks, eller vaskehjelp hver lørdag, barnevakt el.l.) som du kan betale henne for?

Skrevet

Takker for mange gode råd!

Hun har bestilt varer for 60 000 som hun har betalt.

Hun har også forhåndsbetalt husleie for lokalet.

Når jeg sier at jeg ikke syns hun er flink med økonomi er det fordi hun gaper over for mye, for høy husleie og lite oppsparte midler.

Tror jeg skal låne henne kun 6000. Da kan jeg eventuelt ta ut en del i varer dersom hun ikke klarer å betale meg tilbake. Er jeg kjip hvis jeg sier jeg vil ha det skriftlig?

Skrevet

Du er ikke kjip dersom du vil ha det skriftlig - du er direkte dum dersom du lar henne låne pengene uten lånepapirer. Jeg ville også tatt renter fra henne, og hatt nedbetalingsplan. Ellers havner du garantert bakerst i nedbetalingskøen.

Jeg hadde for ørig aldri lånt penger til en person som tydeligvis allerede har tøyd strikken for langt i forhold til kreditt. Det er en grunn til at hun ikke får lånt disse pengene fra banken...

Skrevet

Om du låner henne penger og ikke vil sette vennskapet over styr.

Ikke lån henne mer enn du kan tape, tenk på pengene som tapt og så blir det bonus om de blir tilbakebetalt og fantastisk om du får fortjeneste på dem.

Jeg hadde ikke lånt bort penger dersom jeg visste at jeg ikke hadde klart å opprettholde vennskapet om pengene ikke ble tilbakebetalt etter planen :slåss: .

Skrevet (endret)

Som andre sier; Har du råd til å tape uten at det går utover vennskap/økonomi i særlig grad så er det jo fritt fram. Personlig ville jeg nok ikke gjort det, til det virker økonomien hennes for anstrengt.

Det kan jo også være greit å vite at du stiller langt bak i køen ift andre kreditorer. All den tid hun ikke får mer lån er detvel sannsynlig at det er tatt pant i det meste hun eier. Ved en evt konkurs vil du dermed ikke få noe.

Jeg må også si at å forslå å inngå et ANS må være det mest idiotiske forslaget jeg har lest. Som deltager i et ANS hefter du for all gjeld selskapet måtte ha, med hele din formue (i motsetning til i et AS hvor du barer risikerer å tape det du har investert). Å inngå i et ANS med ei, som etter TS eget utsagn, ikke har helt stødig økonomisk sans vil jeg virkelig ikke anbefale!

Endret av Eliza Doalot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...