Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Da det bare blir flere og flere grove ran og innbrudd her vi bor, så vi skal nå skaffe oss en familiehund som også skal fungere som vakthund. Hvilke raser vil dere anbefale?
lovenemo Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Ingen, dersom den kun skal brukes som familihund (dvs. "kun" tur og kos??) og vaktbikkje. Anbefaler heller at dere ringer et brukbart vaktselskap og får installert alarm.
Gjest Driver Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 Da det bare blir flere og flere grove ran og innbrudd her vi bor, så vi skal nå skaffe oss en familiehund som også skal fungere som vakthund. Hvilke raser vil dere anbefale? Doberman, fin familie-hund og naturlig vakt-hund.
Gjest Elastica Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 Hvor mye skal den vokte? Vi har boxer, verdens mest familievennlige, vennligsinnede og barnekjære hund (helt objektivt selvsagt ), med sterke vaktinstinkter.
lovenemo Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Doberman, fin familie-hund og naturlig vakt-hund. Eheh, ja.. Dober'en er en alldeles herlig hund så lenge den blir stimulert fysisk og psykisk daglig. Man skaffer seg ikke en dober på det grunnlaget som TS gir uttrykk for her, for det man får da er et problem
LillAmalie Skrevet 12. april 2009 #6 Skrevet 12. april 2009 Chihuahua De fungerer som gode vakthunder. Den vil nok ikke kunne forsvare dere haha, men den vekker hele huset om noen skulle bryte seg inn på nattan. En god familie hund, kosehund, den kan nøye seg meg korte turer, samtidig som den er sporty og klarer av lange løpeturer, en allsidig og praktisk hund. Anbefaler den ikke om dere har små barn for chihuahuaens del. Smarte og lettlærte er dem også (kan være stae da).
Gjest Elastica Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Hva med en setter? Ynnsjyll. Pointeren vår er tøff på avstgand, men ikke når det gjelder. Han har en veldig liten hjerne som kun tenker på fugl.
Honesty Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Sier du at settere ikke er gode vakthunder? Min står klar til angrep konstant; han kan jo slikke ubudne gjester til døde, for eksempel.
Gjest Elastica Skrevet 12. april 2009 #10 Skrevet 12. april 2009 Da er det mer effektivt at de blir siklet ned.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #11 Skrevet 12. april 2009 Håper dere også har lyst på en hund, med alt det ansvaret og jobben det medfører? Ikke bare en levende alarm..? Dere må jo si litt mer om hva dere har tenkt til å bruke Hunden til osv??
rangi Skrevet 12. april 2009 #12 Skrevet 12. april 2009 Da er det mer effektivt at de blir siklet ned. Jeg foreslår vorsteh. Min pisker ubudne gjester til døde med halen sin...... :gjeiper:
absinthia Skrevet 12. april 2009 #13 Skrevet 12. april 2009 Bullmastiff. Flott familiehund som er relativt lett å oppdra, trenger ikke store mengder aktivitet og tilpasser seg lett familien. Et annet pluss er at den omtrent ikke har jaktinstinkt.
lovenemo Skrevet 12. april 2009 #14 Skrevet 12. april 2009 Jeg foreslår vorsteh. Min pisker ubudne gjester til døde med halen sin...... :gjeiper: Siden vi er i det meget seriøse hjørnet henger jeg meg på og foreslår en blanding av BC/Husky/Flat. Sjansen for at den vil logre deg vekk er meget stor Evt. blanding av Golden/Grønlandshund/Husky, som sikkert vil kose med innbruddstyven så heftig at vedkommende glemmer hvorfor h*n kom dit i utgangspunktet.
Gjest Elastica Skrevet 12. april 2009 #15 Skrevet 12. april 2009 Jeg foreslår vorsteh. Min pisker ubudne gjester til døde med halen sin...... :gjeiper: Definitivt vår neste. :rødme: Ypperlig kombinasjon av jakt-, vakt- og trekkhund.
Gjest ts Skrevet 12. april 2009 #16 Skrevet 12. april 2009 Håper dere også har lyst på en hund, med alt det ansvaret og jobben det medfører? Ikke bare en levende alarm..? Dere må jo si litt mer om hva dere har tenkt til å bruke Hunden til osv?? Vi er oppvokst med hund Vi har lenge tenkt å skaffe oss hund, men nå skal vi gjøre alvor av det. Tenker ikke på hunden som en levende alarm, men er jo et stort pluss om den kan skremme vekk eventulle innbruddstyver. Har tenkt litt på dobberman. Noen som kan fortelle litt om rasen?
Gjest ts Skrevet 12. april 2009 #17 Skrevet 12. april 2009 Vi er oppvokst med hund Vi har lenge tenkt å skaffe oss hund, men nå skal vi gjøre alvor av det. Tenker ikke på hunden som en levende alarm, men er jo et stort pluss om den kan skremme vekk EVENTUELLE innbruddstyver. Edit: skrivefeil
lovenemo Skrevet 12. april 2009 #18 Skrevet 12. april 2009 Hva skal hunden brukes til da? Mye lettere å anbefale rase ut fra bruksområde. Hvor mye tid har dere til aktivisering?
absinthia Skrevet 12. april 2009 #20 Skrevet 12. april 2009 Vi er oppvokst med hund Vi har lenge tenkt å skaffe oss hund, men nå skal vi gjøre alvor av det. Tenker ikke på hunden som en levende alarm, men er jo et stort pluss om den kan skremme vekk eventulle innbruddstyver. Har tenkt litt på dobberman. Noen som kan fortelle litt om rasen? Vi hadde dobermann da jeg vokste opp. En flott hunderase som trenger en tydelig leder (her er det selvfølgelig individforskjeller) og mye trim. Hadde jeg hatt god tid til å trimme den mye hver dag, ville jeg ha skaffet meg en. Siden jeg kommer til å ha rikelig å gjøre når jeg skal kjøpe hund og ikke kan ha den med på jobb, har jeg sett meg ut Bullmastiff, som vel egentlig er en mer familievennlig hund enn Dobermann. Rasen har forandret seg en del i løpet av de siste 20 årene og blitt litt mildere, men den kan fortsatt bli litt skarp. Det sies at en bør være litt erfaren for å oppdra en, men setter man seg godt nok inn i hundeoppdragelse, så vil det nok gå helt fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå