Gå til innhold

skal skal ikke kjøpe huset.......?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pus_*
Skrevet

Vi er gifte, har en sønn på 4 år.

Vi har samlet netto inntekt på 44500,- pr måned.

Vi står overfor et vanskelig valg. vi har i dag 1 milion i gjeld. Vi ønsker en annenleilighet, og da vi situasjonen bli at vi sitter med 3450000,- i gjeld.

-Etter salg av nåværende leilighet og kjøp av ny.

Nettoinntekten vil jo øke litt, mtp gjeldsfradraget på 28 %. Noen sa at mannen min kommer til å få utbetalt omlag 2500 kr mer dersom vi gjør dette, for da må vi ha nye skattekort, og resultatet for han er at han får 2500 mer utbetalt. Pga høy gjeld.

Da sitter vi med 47000,- netto.

Og vi har omlag 10000,- pr mnd i faste utgifter, sånn i snitt, med ALT som avisa, barnehagen, strøm, forsikringer, tv, mobil, internett, osv.

Dersom vi med en gjeld på 3,450000 milioner, må ut med 20000,- i renter og avdrag, og må sette av 10000,- i faste utgifter, betyr dette at vi har 17000,- igjen hver måned- til mat, bensin, klær, og diverse ting og tang.

Vil dette bli vanskelig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Personlig ville jeg ikke satt meg i så stor gjeld, men det er jo utifra mitt perspektiv. Vi har under halvparten av gjelda dere vil få hvis dere gjør dette, og litt mer i netto lønn. Jeg synes vi har det greit, men ville ikke hatt det trangere. For oss er det viktig å slippe å snu på hver krone, slippe å ta opp forbrukslån for å erstatte en vaskemaskin som er røket, osv. Heldigvis har vi begge trygge jobber i det offentlige, men fiinanskrisen og evt. arbeidsledighet er jo noe veldig mange må ta ekstra hensyn til når de setter seg i gjeld i disse dager.

Vi vil dessuten ha frihet til å reise på ferie en gang i året uten å blakke oss fullstendig. Å bruke så mye penger månedlig på å bo kunne aldri falt oss inn, da ville vi nok følt at vi bodde oss ihjel. Men det er oss.

Endret av Bodillen
Skrevet

Vi har ca 70 000 netto (etter skatt) hver måned, og jeg ville ikke ha satt meg i så høy gjeld. Nå er nok vi mer forsiktig enn mange andre da, men likevel.

3,4 mill er MYE penger. 1% renteforskjell i året utgjør 34 000...

MÅ dere ta opp så mye i lån da? Er det ingen annen mulighet?

Husk på hvor viktig det er å ha "litt og gå på" i hverdagen.

Skrevet

70 000 etter skatt pr mnd??

Jobber med dere da??

Gjest fargeklatten
Skrevet

Ja herregud, go for it, 17 000 kroner å rutte med til mat og klær og fornøyelser pr mnd???????????????????

Det er MYYYE penger.

Dersom dere ikke greier dere med det, ja da sløser dere gitt!!!!!

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Vi har en netto inntekt på 56.000 pr. mnd. og har lån på 3,750 mill - dette lånet inkluderer både hus og bil.

For oss er dette helt uproblematisk - vi ligger langt innenfor grensen av hva som er forsvarlig og klarer uten vansker å spare hver måned. Jeg sparer 4000 pr mnd og mannen sparer litt mer enn det.

Må legge til at vi har et kostbart hus - og lånet er langt innenfor 65% av takst slik at vi har fått god rente på lånet.

Skrevet

Vi har 60 000 i mnd utebetalt. Huslånet når vi startet var 3 mill..nå har vi betalt ned endel og det har gått bra.

Men vi begynte også med 60% av takst pga tomten/huset og får gode renter.

Viktig å sjekke hvilken takst.. om man må begynne med 80% eller 60%. Viktig å sjekke alle småting. Og regn gjennom tingene både 2 og 3 ganger.

Skrevet

Det var da voldsomt gode inntekter folk her har. Mange med 60-70 000 utbetalt i måneden (riktignok med to inntekter, men likevel).Kan jeg spørre hva dere jobber med?

Det er forresten langt mer informativt om dere oppgir bruttoinntekter, det er lettere å sammenligne med pga netto kan varierer med fradrag etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...