Gå til innhold

En venninne som er jehovas vitne -

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest EN GRU!
Jeg ville bare vite hva det er med vitnene, som kan gjøre noe sånt mot et menneske med å preke om dommedag, sannhet og djevler.

Selvsagt synes du dette er ille.For om du bare syntes det hun sa var tull så var det jo ikke noe å frykte.Men tenk om hun har rett.Det er dette som er plagsomt.Ja så plagsomt at bibelen kaller det en pine for hedningene.De VIL IKKE HA DET! Bibelen sier hvorfor: " Budskapet som for henne er en duft av liv til liv,er for dere en duft av død til død".Sånn er det desverre nå helt på slutten.men med all deres hån og vantro vil dere ikke kunne endre Jehovas plan om å samle inn mennsker til den motbilledlige arken med EN TØDDEL!Aggressive mennesker er egentlig redde.Og det har dere virkelig grunn til å være."En GRU for dom",sier Bibelen.Ikke rart dere stritter i mot med alt dere kan oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint innlegg ts, og jeg forstår veldig godt dine kvaler. De negative sidene ved dette trossamfunnet har jo dessuten også blitt demonstrert til fulle ved Jehovas vitner-medlemmet som har svart i denne tråden, som jo har forsvart både lydighet og straff for å melde seg ut.

Du er en veldig god venninne som forsøker å å få henne fra å gå inn i denne sekten. De er ganske skumle i og med at de kontrollerer medlemmenes tid (det er flere møter pr uke pluss forventninger om å tilbringe en del tid på feltet), de fraråder høyere utdanning, de har ganske strenge regler for påkledning, de har strenge retningslinjer for hva ektepar bør foreta seg i sengen, osv, osv. Dessuten blir man sanksjonert dersom man stiller spørsmål eller er uenig med ledelsen. Det er altså et veldig usunt miljø!

Hei, tusen takk Ludovie.

Ja, jeg forstod dette med at de bruker å oppta mye tid. Flere ganger i uken da hun var seksten/sytten år gammel snakket hun om at hun måtte dra på møte og "studere". For det var det hun gjorde i begynnelsen, hun bare "studerte".

Jeg pratet med henne i dag, og da tok hun ikke opp religion, men det er som at hun "sparer" dette til vi er alene. En kommentar hun hadde til meg sist var: "Du som er så smart, hvorfor leser ikke du bibelen? Bibelen er fantastisk, skrevet ned over tusenvis av år, åndelig osvosv".

Jeg er enig med henne at bibelen er et imponerende verk litteratur, men helt ærlig, jeg stiller det meste av innholdet i bibelen på lik linje med "Norske Folkeeventyr" av Asbjørnsen og Moe.

Jeg leste en artikkel her på KG om å dumpe venninner som ikke er bra for en, energityver, men jeg får meg ikke til å gi henne opp, jeg er utrolig glad i henne. Spesielt med tanke på at hun er veldig dårlig likt blant folk på vår egen alder, gjør det veldig tungt å tenke på å kutte henne ut. Åh... Skulle ønske religion ikke fantes... som i John Lennon sin Imagine? Det er en god låt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt synes du dette er ille.For om du bare syntes det hun sa var tull så var det jo ikke noe å frykte.Men tenk om hun har rett.Det er dette som er plagsomt.Ja så plagsomt at bibelen kaller det en pine for hedningene.De VIL IKKE HA DET! Bibelen sier hvorfor: " Budskapet som for henne er en duft av liv til liv,er for dere en duft av død til død".Sånn er det desverre nå helt på slutten.men med all deres hån og vantro vil dere ikke kunne endre Jehovas plan om å samle inn mennsker til den motbilledlige arken med EN TØDDEL!Aggressive mennesker er egentlig redde.Og det har dere virkelig grunn til å være."En GRU for dom",sier Bibelen.Ikke rart dere stritter i mot med alt dere kan oppdrive.

Ja, det blir vel en slags apropo til hva jeg har lært om jehovas vitner her, de er noen jævler på å sitere. Er det dette som er essensen for alle vitner? Å ta alle slags mulige sitater ut fra sammenhengog bruke dem der det passer?

Jeg kan ihvertfall si at jeg ikke trenger å sitere andre, jeg klarer meg fint med egne ord og tanker, kombinert med andres innspill og idèer.

Hadde jeg sitert all verdens dikt og fortellinger, ville det faktisk hatt samme utfallet - man vil alltid finne noen som har sagt noe en gang i tiden som kan brukes til å forklare det man ønsker å nå frem med - men det blir ikke bedre bare fordi man har hermetegn foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IKKE LETT!
Jeg er enig med henne at bibelen er et imponerende verk litteratur, men helt ærlig, jeg stiller det meste av innholdet i bibelen på lik linje med "Norske Folkeeventyr" av Asbjørnsen og Moe.

Det er slett ikke noe uvanlig med deg eller ditt syn.Saken er at Sannheten ikke bare kan læres ved lesning.Jehova må dra deg,åpne hjertet ditt og gi deg vekst.Dette får du KUN dersom du nærmer deg Ham med et ydmykt sinn og hjerte,og Han ser at du er en å satse på.Det er selvsagt ikke lett for oss heller å se at så mange ikke vil høre.Vi lever jo midt oppe i det vi også.For oss er det som å se en synkende skute der passasjerene er mer opptatte med å finne en bedre lugar enn å gå i livbåtene.Sier vi fra blir vi hånet.Og når dagen kommer blir dere sinte på oss fordi vi ikke sa enda kraftigere ifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Det er slett ikke noe uvanlig med deg eller ditt syn.Saken er at Sannheten ikke bare kan læres ved lesning.Jehova må dra deg,åpne hjertet ditt og gi deg vekst.Dette får du KUN dersom du nærmer deg Ham med et ydmykt sinn og hjerte,og Han ser at du er en å satse på.Det er selvsagt ikke lett for oss heller å se at så mange ikke vil høre.Vi lever jo midt oppe i det vi også.For oss er det som å se en synkende skute der passasjerene er mer opptatte med å finne en bedre lugar enn å gå i livbåtene.Sier vi fra blir vi hånet.Og når dagen kommer blir dere sinte på oss fordi vi ikke sa enda kraftigere ifra...

Mener du virkelig at du besitter "Sannheten" med stor s? Grøss. Og er du virkelig komfortabel med å ha et slikt verdenssyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IKKE RART!
Mener du virkelig at du besitter "Sannheten" med stor s? Grøss. Og er du virkelig komfortabel med å ha et slikt verdenssyn?

De andre som leser dette,og det er ikke få,kan legge merke til at det var akkurat det de sa til Jesus også.Og som dere vet sa han videre at " en tjener er ikke større enn sin herre,Har de forfulgt meg skal de forfølge dere".Det er ingen sak for hedningene å forholde seg til ulne,vage religiøse som "skikker seg like med og er venner med verden".Men når Jesus - og hans sanne etterfølgere - sa at de hadde SANNHETEN,ville hedningene tilogmed drepe dem.Bak dette står selvsagt Djevelen som også sloss for livet sammen med sine drabanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De andre som leser dette,og det er ikke få,kan legge merke til at det var akkurat det de sa til Jesus også.Og som dere vet sa han videre at " en tjener er ikke større enn sin herre,Har de forfulgt meg skal de forfølge dere".Det er ingen sak for hedningene å forholde seg til ulne,vage religiøse som "skikker seg like med og er venner med verden".Men når Jesus - og hans sanne etterfølgere - sa at de hadde SANNHETEN,ville hedningene tilogmed drepe dem.Bak dette står selvsagt Djevelen som også sloss for livet sammen med sine drabanter.

Takk Ludovie og alle dere andre motstandere for at dere bidrar til utbredelsen av budskapet.Dere fortjener nesten lønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hvor sa Jesus at han var i besittelse av "Sannheten"?

Det at Jehovas vitner er såkalt forfulgt, og at dette dermed skal bety at de har rett, er for øvrig et helt utrolig tåpelig argument. Hva da med Vigrid? Eller Al Qaida? Eller Hamas for den saks skyld? Å hevde at det at man har opinionen mot seg nødvendigvis må bety at man har rett, er jo så fjernt at jeg ikke helt vet hva jeg skal si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Meg_*
Og når dagen kommer blir dere sinte på oss fordi vi ikke sa enda kraftigere ifra...

Det er dette som er problemet! Dere setter dere selv så jævlig høyt, foran alle andre mennesker. Det er nettopp det som er kvalmende med dere, og akkurat det som gjør at folk unngår dere.

Hvorfor går dere rundt å tror at dere er bedre enn andre? Jeg tror religion har mer med håp enn tro å gjøre. Verden er en jævlig plass, det kan vi være enige om - de fleste ønsker en bedre jord, dere håper. Med håp tenker jeg på dem som trenger det, de som trenger noe å se frem til, en å henvende seg til-en som lider under tortur, voldtekt og massemord, som i flere land i afrika - ikke dere halvfeite gamle jehovas vitner som står på hvert gatehjørne og snakker om djevelen, men som samtidig har absolutt alt dere trenger, mat på bordet og penger i banken... Allikevel må dere sette dere selv høyere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BOLLESITAT

Jeg er veien,SANNHETEN og livet!

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk Ludovie.

Ja, jeg forstod dette med at de bruker å oppta mye tid. Flere ganger i uken da hun var seksten/sytten år gammel snakket hun om at hun måtte dra på møte og "studere". For det var det hun gjorde i begynnelsen, hun bare "studerte".

Jeg pratet med henne i dag, og da tok hun ikke opp religion, men det er som at hun "sparer" dette til vi er alene. En kommentar hun hadde til meg sist var: "Du som er så smart, hvorfor leser ikke du bibelen? Bibelen er fantastisk, skrevet ned over tusenvis av år, åndelig osvosv".

Jeg leste en artikkel her på KG om å dumpe venninner som ikke er bra for en, energityver, men jeg får meg ikke til å gi henne opp, jeg er utrolig glad i henne. Spesielt med tanke på at hun er veldig dårlig likt blant folk på vår egen alder, gjør det veldig tungt å tenke på å kutte henne ut. Åh... Skulle ønske religion ikke fantes... som i John Lennon sin Imagine? Det er en god låt det.

Vel, kanskje det ikke bare er venninnen din som er misjonerende, og tror at hun vet best, du tror jo at du vet best du også, når du vil ha venninnen din til å ikke gå inn i JV. Jeg tror nesten også alltid jeg vet best. Det er litt kulturelt betinget om det er OK å gi tilkjenne eller ei, men det er nå engang slik at mennesker er overbevist om at de vet best når det dreier seg om ting de er spesielt opptatt av (veldig ofte.)

Om dette vennskapet holder, det aner jeg ikke, men jeg tror forutsetningen er at skal en være venner, må ikke vennskapet være basert på at den ene er mentor og den andre slave. Ville sagt til venninnen din at du er bekymret for hvordan kontakt hun vil ønske å ha med deg, når hun blir bundet til religionen sin, bundet i den forstand at det er vanskelig for mennesker å vingle fra det ene standpunktet til noe annet dagen etter.

Hvis du er der for henne, uten å stille krav til hvordan hun må være som venninne for å tekkes deg, og om du kan leve med de syke forestillingene hun har, så kan du beholde vennskapet. Håper dere da har det gøy sammen på andre områder, og at det er hold i det som binder dere sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kan umulig gå bra!
Om dette vennskapet holder, det aner jeg ikke,

Dette vennskapet har dårligst mulig forutsetninger.Det er nemlig slik at Bibelen sier følgende: "Vennskap med verden er fiendskap med Gud.Den altså som vil være verdens venn blir Guds fiende".Eller: "Dårlig omgang forderver gode vaner".Eller: "Trekk ikke i ulikt åk med vantro".M.fl m.fl. Med dette i tankene skjønner vi at vitnene IKKE vil ha noen annen befatning med "hedninge"-verdenen rundt seg enn under forkynnelsen.Ikke alle vitnene synes det er lett å si klart fra om dette,men håper at vennskap utenfor "sannheten " går over og blir borte mer eller mindre av seg selv uten dramatikk.Dette betyr ikke at det må bli uvennskap med omverdenen,men når enkelte naboer etc. holder seg borte fra vitnene for "å vise dem",så ser vitnene dette bare som en stor fordel,så slipper de å si det selv.Vitnene ser på verden rundt dem som en relativ tjener for Gud,idet omverdenen sørger for skoler,veier,sykehus,mat,transport - alt slik at vitnene kan bruke tiden på forkynnelsen i størst mulig grad.Når noen skjeller dem ut,er det bare hva Bibelen sier de kan vente seg,og helt naturlig.Da er vedkommende advart,og Gud kan ikke sies å være urettferdig når dommen faller,fordi ALLE er blitt advart.Om lag tusen nye døpes hver dag i snitt - kjempesuksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vennskapet har dårligst mulig forutsetninger.Det er nemlig slik at Bibelen sier følgende: "Vennskap med verden er fiendskap med Gud.Den altså som vil være verdens venn blir Guds fiende".Eller: "Dårlig omgang forderver gode vaner".Eller: "Trekk ikke i ulikt åk med vantro".M.fl m.fl. Med dette i tankene skjønner vi at vitnene IKKE vil ha noen annen befatning med "hedninge"-verdenen rundt seg enn under forkynnelsen.Ikke alle vitnene synes det er lett å si klart fra om dette,men håper at vennskap utenfor "sannheten " går over og blir borte mer eller mindre av seg selv uten dramatikk.Dette betyr ikke at det må bli uvennskap med omverdenen,men når enkelte naboer etc. holder seg borte fra vitnene for "å vise dem",så ser vitnene dette bare som en stor fordel,så slipper de å si det selv.Vitnene ser på verden rundt dem som en relativ tjener for Gud,idet omverdenen sørger for skoler,veier,sykehus,mat,transport - alt slik at vitnene kan bruke tiden på forkynnelsen i størst mulig grad.Når noen skjeller dem ut,er det bare hva Bibelen sier de kan vente seg,og helt naturlig.Da er vedkommende advart,og Gud kan ikke sies å være urettferdig når dommen faller,fordi ALLE er blitt advart.Om lag tusen nye døpes hver dag i snitt - kjempesuksess!

Fint! Desto større grunn til å være der for venninnen sin, og kontinuerlig konfrontere henne med at hun gjør hva hun kan for å skyve deg vekk. "hvis du ikke lenger vil ha noe med meg å gjøre, hvorfor kan du ikke bare si det?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Hensynstagen
Fint! Desto større grunn til å være der for venninnen sin, og kontinuerlig konfrontere henne med at hun gjør hva hun kan for å skyve deg vekk. "hvis du ikke lenger vil ha noe med meg å gjøre, hvorfor kan du ikke bare si det?"

Er selvfølgelig den enkleste og ærligste løsningen,men vi mennesker er i regelen skrudd sammen slik at det føles vanskelig å være for direkte og derved for hard ,slik du foreslår.I livet er det stadige veikryss akkurat som i trafikken.Det er ikke alltid lurt å dundre igjennom krysset uten å se seg litt for...Selv om en tar ulike veier ut av krysset,vil en jo måtte ta hensyn til de andre - også følelsesmessig.Og så er vi ulike da.Enkelte tar et vink "på hærn",mens andre kan bli dypt såret av samme fremgangsmåte.Det er derfor naturlig å ta det litt forsiktig i svingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kanskje det ikke bare er venninnen din som er misjonerende, og tror at hun vet best. Du tror jo at du vet best du også når du vil ha venninnen din til å ikke gå inn i JV. Jeg tror nesten også alltid jeg vet best.

Her tror jeg du treffer spikeren på hodet.For det er nemlig ikke viktig hvem som har rett,men hva som er rett.Og da gjenstår bare øyet som ser.Enhver er sin egen lykkes smed,og alle burde kunne treffe sine egne valg.Heldigvis bor vi i et land der det (fortsatt) er lov å ha - om enn - aparte meninger,selv om presset om politisk korrekthet og tanke-konsensus øker hver dag.Ære være dem som tør å ta standpunkter utenfor mainstream,såfremt de ikke tar med seg kalashnikoven under resonnementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Jehovas vitner er såkalt forfulgt, og at dette dermed skal bety at de har rett, er for øvrig et helt utrolig tåpelig argument. Hva da med Vigrid? Eller Al Qaida? Eller Hamas for den saks skyld? Å hevde at det at man har opinionen mot seg nødvendigvis må bety at man har rett, er jo så fjernt at jeg ikke helt vet hva jeg skal si.

Alle kan ta feil sa pinnsvinet og krabbet ut av piasavakosten.Bibelen sier at de sanne kristne skulle være forfulgt på grunn av Bibelen.Det kan vel vanskelig sies om Vigrid,AlQaida eller Hamas.De forfølges ikke.De blir jo skutt etter fordi de selv skyter på sine forfølgere.Sanne kristne derimot har ikke så meget som en sprettert hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Alle kan ta feil sa pinnsvinet og krabbet ut av piasavakosten. [

Kan Vakttårnet ha tatt feil når det gjelder 1975? På side 89 i Innsikt heter det under kronologi at en av forutsetningene for at 1975 stemmer bygger på at Arpaksjad ble født "to år ETTER vannflommen".Her henvises det til at "etter vannflommen" må bety "etter vannflommens begynnelse".Men hva om det betyr etter vannflommens slutt.(Den varte litt over ett år).Da vil det være 1976 som er året da Adam fylte 6000 år.Da er det 14.nisan 2010 gått 33,5 år siden 1976,og Adam er like gammel som Jesus var da han ble drept.("Bedre dødsdagen enn fødselsdagen")("Den første Adam og den siste Adam).Ikke godt å si sikkert,men det er spennende tider.Hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...