Gå til innhold

En venninne som er jehovas vitne -

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Mistet selv en venn som ble Jehovas vitne fordi han ikke ville feire vår nasjons høytidsdager som jul og bursdager.Avstanden ble rett og slett for stor.Vi gikk hver vår vei,og det var etter hvert like greit synes jeg.I Norge skal alle klemmes inn i samme grøten,og det er heller ikke noe bra.Så lenge folk ikke blir aggressive må jo et demokrati tåle de fleste meninger.Det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nåh...
Mistet selv en venn som ble Jehovas vitne fordi han ikke ville feire vår nasjons høytidsdager som jul og bursdager.Avstanden ble rett og slett for stor.Vi gikk hver vår vei,og det var etter hvert like greit synes jeg.I Norge skal alle klemmes inn i samme grøten,og det er heller ikke noe bra.Så lenge folk ikke blir aggressive må jo et demokrati tåle de fleste meninger.Det er nå min mening.

Ja ikke sant? Hvorfor kan man bare ikke respektere at vi ikke er lika alleihopa?

Sitter av og til med en følelse at det går mote i hva som er lov å synes eller ikke. Pr tiden er det rett å synes at homofili er greit, flerkulturelt samfunn er best, u-hjelp er viktigere enn selvhjelp og norske tradisjoner SKAL følges. Synes du noe annet er DU rar...

Merkelig det der, hvis noen velger (og sannsynligvis har bruklt MYE tid på å finne ut av det) å bli et Jehovas Vitne så blir de uglesett som en hjernevasket særing... Meld deg derimot på en reality serie og flash puppene dine tilstrekkelig opp i kamera og du er garantert heltedyrkelse og se og hør honorar i all overskuelig fremtid...

Er det rart man føler at enden nærmer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dør som kopier!
Ja ikke sant? Hvorfor kan man bare ikke respektere at vi ikke er lika alleihopa?

Sitter av og til med en følelse at det går mote i hva som er lov å synes eller ikke. Pr tiden er det rett å synes at homofili er greit, flerkulturelt samfunn er best, u-hjelp er viktigere enn selvhjelp og norske tradisjoner SKAL følges. Synes du noe annet er DU rar...

Merkelig det der, hvis noen velger (og sannsynligvis har bruklt MYE tid på å finne ut av det) å bli et Jehovas Vitne så blir de uglesett som en hjernevasket særing... Meld deg derimot på en reality serie og flash puppene dine tilstrekkelig opp i kamera og du er garantert heltedyrkelse og se og hør honorar i all overskuelig fremtid...

Er det rart man føler at enden nærmer seg...

Et nesten samlet pressekorps presenterer et konformt syn på alt som det skal menes noe om.All fri meningsutfoldelse foregår nå på nettet.Orwells "1984" ble istedet "2009".Gruppepresset er enormt.Vi fødes som originaler,men dør som kopier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg trenger litt hjelp her.

Jeg har en venninne som er jehovas vitne, hun er 22 og det er et par år siden hun ble det(ca 16 år). Hun er en veldig oppegående jente som leser mye og kan mye om det meste, men jeg føler hun er blitt helt hjernevasket...

Vi har ikke pratet mye om dette med religion, men når vi først gjør det så er det hun som begynner. Jeg er selv agnostiker, har ingenting imot noen religioner så lenge folk klarer å leve sammen uten å slenge dritt/fordømme hverandre pga troen deres.

Hadde det vært opp til meg hadde det ikke fantes noen religioner... Men, problemet mitt er at hun er så utrolig sta og mener tvert at hennes religion er den riktige. Hun mener at det hun tror på er sant og den eneste sannheten der er. Når jeg prøver å fortelle henne at enhver person som tror så sterkt på noe vil mene det samme, sier hun at hun uansett hva den personen vil si, så kan hun argumentere mot det, og at hun derfor uansett vil kunne overbevise den personen til det samme, nemlig at jehovas vitner er den eneste troen som vet sannheten(eller noe sånt).

Og jeg blir så frustert... jeg oppfatter henne som hjernevasket og ignorant, hun fremstår ufølsom og dum i mine øyne, og da er jeg jo nettopp blitt den type person som jeg ikke vil være... Hva kan jeg si for å argumentere mot henne? Hva sier man til en sånn person? Jeg må si jeg er sjokkert over henne, for slik som hun la det fram for meg i dag så klarte jeg ikke lengre å se på henne som den gode venninnen hun var. Så utrolig egoistisk!

Jeg sier jeg liker henne som den personen hun er, uansett religion, men å presse det på meg? Jeg vet ikke om jeg orker det jeg altså...

Jeg skriver vel egentlig her fordi jeg trenger hjelp til å finne noe å si henne imot med, og hvordan jeg skal få henne til å forstå? Er det nytteløst? Jeg kan ikke allverden om religion, mens hun kan sitere bibelen og det meste, men jeg vet i allefall forskjell på rett og galt, og hva jeg selv føler og tror på. Kan noen hjelpe meg der ute? Hva synes dere om oppførselen hennes og slike personer generelt? Har dere opplevd å bli "misjonert" til på denne måten før?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nåh...

Hvorfor skal du få henne til å forandre mening? Hvis du er glad i henne burde du repektere at hun har funnet sin Sannhet og ønsker å følge den. tenk over hvor usannsynlig "upopulært" det er å f.eks bli et Jehovas Vitne i 2009 i Norge. Da er du jammen en skikkelig avviker. Allikevel velger mange oppegående mennesker å gjøre nettopp slike ting fordi de har funnet sin Sannhet. Som det ble skrevet litt lenger opp - slik verden er i dag så fødes vi som originaler, men dør som kopier!

Ikke forsøk å ta fra henne det at hun har funnet sin vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Hvorfor skal du få henne til å forandre mening? Hvis du er glad i henne burde du repektere at hun har funnet sin Sannhet og ønsker å følge den. tenk over hvor usannsynlig "upopulært" det er å f.eks bli et Jehovas Vitne i 2009 i Norge. Da er du jammen en skikkelig avviker. Allikevel velger mange oppegående mennesker å gjøre nettopp slike ting fordi de har funnet sin Sannhet. Som det ble skrevet litt lenger opp - slik verden er i dag så fødes vi som originaler, men dør som kopier!

Det er sikkert fint å tro at man har funnet en sannhet (selv om jeg personlig synes det virker ekstremt begrensende), og leve resten av livet som et dypt troende vitne. Tingen er bare at dersom hun finner ut at hun allikevel ikke kan tro på dette, vil hun få store problemer ved at hun blir utstøtt fra miljøet og behandlet som om hun ikke eksisterer. Mange som har fått denne behandlingen av vitnene har slitt veldig i etterkant og brukt lang tid på å komme seg ovenpå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nåh...
Det er sikkert fint å tro at man har funnet en sannhet (selv om jeg personlig synes det virker ekstremt begrensende), og leve resten av livet som et dypt troende vitne. Tingen er bare at dersom hun finner ut at hun allikevel ikke kan tro på dette, vil hun få store problemer ved at hun blir utstøtt fra miljøet og behandlet som om hun ikke eksisterer. Mange som har fått denne behandlingen av vitnene har slitt veldig i etterkant og brukt lang tid på å komme seg ovenpå igjen.

Regnet med at den kom - tro meg jeg vet det meste som er på vite om ekskludering. Der er vi tilbake på den grunnleggende Ole Brumm mentaliteten som bare blir større og større. Ja takk begge deler.

Hvis du gjør et veloverveid valg og gifter deg - gjør du det da med en ulmen de baktanke om at dette kanskje ikke varer livet ut? Det er en lang, lang prosess å bli et vitne. En enda lenger prosess å bli et aktivt forkynnende vitne. Er det ikke da lov å anta at valget er veloverveid og gjennomtenkt?

Hvis man hele tiden skal ha en back-up for sine valg ville ingenting bli gjort helhjertelig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nåh...
Du mener altså at det er riktig at man skal bli straffet for å gå ut av menigheten?

Det er da ikke så svart og hvitt kjære deg :) Det er en enda lenger prosess å gå ut av en menighet enn det er å komme seg inn i den. Som sagt, dette er et svært omfangsrikt tema som bør debatteres med god balanse og takt og tone.

Hvis du ønsker å høre et reflektert utsagn fra et tidligere vitne så kan du lese dette:

http://www.geocities.com/vidarletho/utstott.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Det er da ikke så svart og hvitt kjære deg :) Det er en enda lenger prosess å gå ut av en menighet enn det er å komme seg inn i den. Som sagt, dette er et svært omfangsrikt tema som bør debatteres med god balanse og takt og tone.

Hvis du ønsker å høre et reflektert utsagn fra et tidligere vitne så kan du lese dette:

http://www.geocities.com/vidarletho/utstott.html

Jeg synes faktisk at dersom en person velger å melde seg ut av en menighet, organisasjon, politisk parti eller lignende fordi hun/han ikke lenger kan stå inne for det organisasjonen står for, så skal dette aksepteres uten videre. Det å komme med sanksjoner i slike tilfeller er helt bak mål og dessuten fullstendig udemokratisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nåh...
Jeg synes faktisk at dersom en person velger å melde seg ut av en menighet, organisasjon, politisk parti eller lignende fordi hun/han ikke lenger kan stå inne for det organisasjonen står for, så skal dette aksepteres uten videre. Det å komme med sanksjoner i slike tilfeller er helt bak mål og dessuten fullstendig udemokratisk.

Det aksepteres da uten videre? Hvis man skulle ha det så fritt som det du indirekte legger opp til her så ville alt ramle sammen - poenget med å tilhøre en menighet ville være borte simpelthen fordi man ikke vile enes om noe :)

Ah... og i tillegg til det så er det ikke bibelsk ;)

Igjen - det er utenkelig for en ikke religiøs å sette seg inn i hvor mye tid og studie det tar å sette seg inn i det å bli et Jehovas Vitne. Lang og smal er veien og få finner den. Respekter de som gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Respekter de som gjør det :)

Jeg respekterer de som gjør det. Jeg respekterer imidlertid ikke enkelte sider av selve organisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nåh...
Jeg respekterer de som gjør det. Jeg respekterer imidlertid ikke enkelte sider av selve organisasjonen.

Jeg tenkte og mente det samme helt til jeg traff menneskene som jobbet gratis i den samme organisasjonen. Ikke drevet av maktbehov eller penger - men av tro og kjærlighet til Gud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Hvilke sider av organisasjonen tok du avstand fra tidligere og endret oppfatning om etter at du traff menneskene som jobbet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nåh...
Hvilke sider av organisasjonen tok du avstand fra tidligere og endret oppfatning om etter at du traff menneskene som jobbet der?

Sa vel ikke at jeg tok avstand? Føyde meg til din uttalelse om at jeg slet med å respektere - for min del en så stor organisasjon hvor mange bakvaskere bruker sterke ord om "gubbene i Brooklyn" osv...

Det tok en stund å skjønne hvordan det henger sammen - og jeg er oppriktig lei meg for at jeg var så fordømmende i min egen uvitenhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C) Bibelen har ikke noen teori om at ting blir til av seg selv.Kompleksitet oppstår ikke av ingenting.All vår erfaring tilsier at det må en ledet anstrengelse til for å skape kompleksitet basert på informasjon - slik vi alle erfarer det i dagliglivet.Det hadde selvsagt vært deilig om huset vårt poppet opp av seg selv,men slikt skjer bare i eventyrene - og så i evolusjonsteorien da selvsagt.

Du har ikke lest mye om evolusjon, ser jeg. Det blir litt dumt å komme med utsagn som "poppet opp av seg selv" - det forteller ingen ting om evolusjon, men veldig mye om din manglende kunnskap om den.

Man har klart å danne starten til liv ved hjelp de bestanddelene man mener fantes i ursuppa og elektrisitet, akkurat slik de mener det må ha foregått den gangen for drullioner av år siden.

Ellers, at big bang teorien som starten er vanskelig å fatte, er jeg enig med deg i. Jeg også vil gjerne at noe må ha vært der i utganspunktet som har satt det hele i gang. Det kan ikke ha startet av ingen ting...

Her er noe for evolusjonistene:

Se her

Er dette ment å motbevise evolusjon? Hvordan? Dette må du gjerne utdype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ligner det?
Er dette ment å motbevise evolusjon? Hvordan? Dette må du gjerne utdype.

I alle eventyr er det jo lov å dramatisere.Ellers hadde det jo ikke vært noen eventyr! Og i eventyret om evolusjonen har man ett vesentlig problem - som ikke desto mindre er helt avgjørende. DET MANGLENDE MELLOMLEDD! Og ettersom dette leddet mangler,men skulle være en mellomting mellom dyr og mennesker - så tillot jeg meg å skrive et nytt kapittel i eventyret ved å peke på dette som kanskje kan likne tipptipptipptipptipptipptipp-oldemoren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
I alle eventyr er det jo lov å dramatisere.Ellers hadde det jo ikke vært noen eventyr! Og i eventyret om evolusjonen har man ett vesentlig problem - som ikke desto mindre er helt avgjørende. DET MANGLENDE MELLOMLEDD!

Dette stemmer ikke. Det er en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har ikke vært her inne på en stund, men tusen takk for svar!

Er en god ide, hvis du ikke syns det er gøy å krangle med henne, da.

Hva er det egentlig som kitter dere sammen? Er det bare slik at du vegrer deg for å kvitte deg med henne som venn, fordi det bare ble slik, eller får du mye positivt av å være sammen med denne hjernevaska snuppa?

Hvorfor skal du få henne til å forandre mening? Hvis du er glad i henne burde du repektere at hun har funnet sin Sannhet og ønsker å følge den.

Jeg prøver vel egentlig ikke å få henne til å forandre mening, jeg blander meg ikke inn i det hun tror på, men måten hun har begynt å rakke ned på meg og andre mennesker som ikke tror på det samme som henne. Måten hun misjonerer til meg på - at hun skal få meg til å se det samme som hun ser, det driver meg til vannvidd! Det er alltid hun som tar opp religion, spør om jeg ikke angrer på alt jeg har gjort tidligere i livet.

Hvorfor skal jeg angre på ting jeg har gjort? Selvfølgelig har jeg gjort dumme ting, som jeg både blir flau over når jeg tenker over i dag, og som jeg i en "perfekt" verden gjerne skulle vært foruten, men hallo? Hvilket liv lever en da? Hvordan har hun det egentlig, når hun går rundt og angrer på alt hun har gjort før hun ble jehovas vitne? Hvordan skal man lære, når man ikke gjør feil?

Grunnen til at jeg skrev her inne er fordi jeg blir så frustrert og såret, og samtidig har jeg ikke hatt nødvendig kunnskap om emnet til at jeg har følt jeg kunne uttale meg om religion og hennes tro. Jeg følte vel egentlig at hun "vant" diskusjonen sist, siden jeg ikke hadde annet å tilføye enn at vi er uenige osv. Jeg liker ikke at hun kan tro at hun har rett til å rakke ned på dem som ikke tror det samme.

Hvorfor jeg ikke dumper henne som venninne? Fordi jeg tror på henne som person. Jeg vet hvor fantastisk hun kan være, morsom og omtenksom - men med en gang hun "kommer på" at hun er jehovas vitne, er det som hun forvandles til et kaldt, egoistisk monster. Beklager at det ble langt dette her, men slik ser jeg det og det er godt å få det svart på hvitt, for min egen del. Jeg ville bare vite hva det er med vitnene, som kan gjøre noe sånt mot et menneske med å preke om dommedag, sannhet og djevler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Fint innlegg ts, og jeg forstår veldig godt dine kvaler. De negative sidene ved dette trossamfunnet har jo dessuten også blitt demonstrert til fulle ved Jehovas vitner-medlemmet som har svart i denne tråden, som jo har forsvart både lydighet og straff for å melde seg ut.

Du er en veldig god venninne som forsøker å å få henne fra å gå inn i denne sekten. De er ganske skumle i og med at de kontrollerer medlemmenes tid (det er flere møter pr uke pluss forventninger om å tilbringe en del tid på feltet), de fraråder høyere utdanning, de har ganske strenge regler for påkledning, de har strenge retningslinjer for hva ektepar bør foreta seg i sengen, osv, osv. Dessuten blir man sanksjonert dersom man stiller spørsmål eller er uenig med ledelsen. Det er altså et veldig usunt miljø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...