Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Heisann. Jeg trenger litt hjelp her. Jeg har en venninne som er jehovas vitne, hun er 22 og det er et par år siden hun ble det(ca 16 år). Hun er en veldig oppegående jente som leser mye og kan mye om det meste, men jeg føler hun er blitt helt hjernevasket... Vi har ikke pratet mye om dette med religion, men når vi først gjør det så er det hun som begynner. Jeg er selv agnostiker, har ingenting imot noen religioner så lenge folk klarer å leve sammen uten å slenge dritt/fordømme hverandre pga troen deres. Hadde det vært opp til meg hadde det ikke fantes noen religioner... Men, problemet mitt er at hun er så utrolig sta og mener tvert at hennes religion er den riktige. Hun mener at det hun tror på er sant og den eneste sannheten der er. Når jeg prøver å fortelle henne at enhver person som tror så sterkt på noe vil mene det samme, sier hun at hun uansett hva den personen vil si, så kan hun argumentere mot det, og at hun derfor uansett vil kunne overbevise den personen til det samme, nemlig at jehovas vitner er den eneste troen som vet sannheten(eller noe sånt). Og jeg blir så frustert... jeg oppfatter henne som hjernevasket og ignorant, hun fremstår ufølsom og dum i mine øyne, og da er jeg jo nettopp blitt den type person som jeg ikke vil være... Hva kan jeg si for å argumentere mot henne? Hva sier man til en sånn person? Jeg må si jeg er sjokkert over henne, for slik som hun la det fram for meg i dag så klarte jeg ikke lengre å se på henne som den gode venninnen hun var. Så utrolig egoistisk! Jeg sier jeg liker henne som den personen hun er, uansett religion, men å presse det på meg? Jeg vet ikke om jeg orker det jeg altså... Jeg skriver vel egentlig her fordi jeg trenger hjelp til å finne noe å si henne imot med, og hvordan jeg skal få henne til å forstå? Er det nytteløst? Jeg kan ikke allverden om religion, mens hun kan sitere bibelen og det meste, men jeg vet i allefall forskjell på rett og galt, og hva jeg selv føler og tror på. Kan noen hjelpe meg der ute? Hva synes dere om oppførselen hennes og slike personer generelt? Har dere opplevd å bli "misjonert" til på denne måten før? Takker for svar!
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Hva kan jeg si for å argumentere mot henne? A) Spør hvordan Vakttårnet kan være NGO-medlem i FN i ti år frem til 2001 samtidig som de hevder FN er det skarlagensrøde dyret som er Guds Rikes fremste fiende og utfordrer til verdensherredømmet."Ikke røre ved urent?"sier Bibelen.Var kaffen på Manhattan så god? De hevder De ville ha tilgang til biblioteket der og måtte bli medlemmer.Hva med biblioteket i Vatikanet?Det var 14000 protester fra vitnene,samt en masse avisartikler som gjorde at de følte seg tvunget til å melde seg ut av "det gode selskap" og komme ut fra "varmen" igjen. B) Spør henne hvordan i huleste det går an å være så hykleriske at de hevder å si nei til blodoverføring,samtidig som det er ens egen sak om en tar de fleste blodbestanddelene i blodet unntatt vannet som utgjør 79 prosent.De tar ikke røde blodceller sier de,men det er en "samvittighetssak" om de tar hemoglobin,som utgjør 97 prosent av en rød blodcelle.De kan gjerne ta albumin,erytropoietin,globuliner,interferoner,interleukiner - ja det meste unntatt det rene vannet bare det tas i porsjoner.Dette må de få fra andres blod.Spør om du kan få det samme fra hennes blod.Da blir hun nemlig utstøtt.Snakk om hykleri!Spøom det lå noen mennesker på duken som kom ned foran Peter i synet han fikk eller om det bare var dyr der som fra da av kunne spises.Kannibalisme kalte Vakttårnet dette for få år siden.Litt av en helomvending!Spør om hvilket skriftsted de baserer dette oppkoket på.Samvittighetssak kaller de det,men de som ikke godtar slikt blant vitnene må da vite at "dersom du ikke advarer den ugudelige,skal han dø,men hans blod vil jeg kreve av din hånd" sier Bibelen.Eller" de sanne kristne skal være fast forent i samme sinn og samme mening og det må ikke herske splittelse blant dere".Litt av en nøtt ikke sant?Eller er nøtten rett og slett feighet og mangel på tro? C)Hvis de er så bokstavtro til Bibelen som de hevder,spør om hvorfor kvinner ikke tier i menighetene slik det står i 1.korintierne,men i en utsøktunnamanøver fr dette må sitte mens de underviser mens mennene står. Hvilket vers er dette hentet fra? Ny feighet?I dette skriftstedet står det at kvinnen skulle tie,være tause,ikke tale og ta imot læren i all stillhet - "i ALLE guds menigheter".
Drua Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 Tror jeg rett og slett hadde nektet å diskutere religion, og sagt klart ifra om dette hver eneste gang temaet kom på banen.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 D) Spør hvor i Bibelen det står at menn som skal ha oppdrag fra talerstolen ikke får lov å ha skjegg.Skjegg er umodent mener Thor Samuelsen & co.Spør om de mener Gud gjorde en tabbe med skjegget og om Jesus ville fått love å tale i forsamlingen med skjegget.Jødene var nemlig påbudt å ha skjegg.Problemet er vel egentlig at kjærligheten er blitt borte i organisasjonen,og akkurat som fariseerne kunne ha sagt at "vi har ingen kjærlighet,men vi vasker oss til albuene",så kan vitnene si nesten det samme; "Vi har ikke noe særlig kjærlighet igjen annet enn for nye vi kan skrive timer på å besøke,men vi tar da skjegget!"Beklager dersom dette treffer rett i hjertet til medlemsmassen...
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Hei. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å spørre om råd her. Man trenger ikke å registrere seg først. Der får du svar fra folk som har vært innenfor sekten, og som virkelig vet hva det går ut på og hva det gjør med folk.
MRN Skrevet 12. april 2009 #6 Skrevet 12. april 2009 Tror jeg rett og slett hadde nektet å diskutere religion, og sagt klart ifra om dette hver eneste gang temaet kom på banen. Tenkte jeg skulle komme med mitt eget svar, men konklusjonen står i sitatet over. Du må velge om du vil være venn med henne eller ikke. Du kan ikke hjernevaske henne tilbake til virkeligheten. Hun vil det ikke, og du vil ikke kunne få det til.
Ritz Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Er dere nødt til å diskutere tro når dere møtes ? Hva med å akseptere at dere har ulikt syn på saken og legg diskusjonen død ?
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Er dere nødt til å diskutere tro når dere møtes ? Hva med å akseptere at dere har ulikt syn på saken og legg diskusjonen død ? Glem vennskapet.Bibelen sier at "vennskap med verden er fiendskap med gud,den altså som vil være verdens venn blir guds fiende".Derfor advares vitnene mot å ha noe med verden rundt seg å gjøre.Også her på nettet.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Hva med å se Relgilous sammen med henne?
Gjest Nyvasket Skrevet 13. april 2009 #10 Skrevet 13. april 2009 Hva med å se Relgilous sammen med henne? En mye bedre ide: Les Bibelen sammen med henne! Da vil en fort se at Vakttårnets lære nok var ren for mange år siden,men nå er den blitt en frafallen lære.Den stemmer ikke med Bibelen lenger.Og når hun da sier at "hvem skal vi gå til" så svar med Bibelen.Til den levende Guds ord.Talsmannen,den hellige ånd,vil hjelpe deg.Dersom all maten i kjøleskapet er bedervet hjelper det ikke mot sulten.Det er skjedd akkurat det samme som skjedde i gamle Israel gang etter gang.Når frafallet var modent hadde Gud bare noen profeter igjen ute i ødemarken."Det er VI som har templet",sa fariseerne.Hva hjalp det? Jesus sa:" Enten er du for meg eller så er du mot meg." "En liten surdeig syrner HELE deigen". "Troløs i smått ER troløs i stort". Dette viser at en ikke kan si "det er de som er nærmest sannheten".Og alt som før er skrevet er skrevet til oss,til hvem de siste tider er kommet".Så da kan vi jo heller ikke bli leie oss fordi disse profetiene går i oppfyllelse og blir ubehagelige for oss.Det var slik det SKULLE bli.Derfor skal det komme et jordskjelv over Israels land.Da får vi se hvem som sier "sibboleh".
Gjest Ex-Jv Skrevet 13. april 2009 #11 Skrevet 13. april 2009 Hvis du skal argumentere mot henne ved hjelp av informasjon fra eks-Jehovas vitner må du sette deg skikkelig inn i det. Jeg kan også forberede deg på at da vil du miste henne med en gang som venninne. Du er da ikke lenger en litt vilfaren verdslig, men en farlig en som har kontakt med Satans organisasjon. Det beste rådet er å la være å diskutere religion med henne. Du får bare si til henne at du er ikke interessert i dette temaet overhodet og forventer at hun respekterer det.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 Hvis du skal argumentere mot henne ved hjelp av informasjon fra eks-Jehovas vitner må du sette deg skikkelig inn i det. Jeg kan også forberede deg på at da vil du miste henne med en gang som venninne. Du er da ikke lenger en litt vilfaren verdslig, men en farlig en som har kontakt med Satans organisasjon. Det beste rådet er å la være å diskutere religion med henne. Du får bare si til henne at du er ikke interessert i dette temaet overhodet og forventer at hun respekterer det. Men dersom du er interessert i Bibelen og finner at Vakttårnets lære ikke lenger stemmer med "bokji",så tenk over følgende.Hvis det mangler kjærlighet i en forsamling som hevder å følge gud.Ja da må det jo også mangle hellig ånd,for kjærligheten er en frukt av guds ånd.Og spør så - hvorfor mangler det hellig ånd? Jo fordi gud som gir den ikke har behag i dem(lenger). Og hva er det som holder mange tilbake fra å ta opp dette.Jo det er frykt. men Bibelen sier jo at "kjærligheten driver frykten ut". Så gjør som Bibelen sier: "Gransk for å se om det stemmer det som blir fortalt deg." De sanne kristne skulle kjennetegnes på den innbyrdes kjærligheten.Det står ikke at de skulle kjennetegnes på mange felt-timer,selv om forkynnelse selvsagt hører med for alle som klarer det i ulik grad."Se hvor de elsker hverandre",skulle de utenfor bryte ut.Synes du dette passer?
Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 13. april 2009 #13 Skrevet 13. april 2009 Men dersom du er interessert i Bibelen og finner at Vakttårnets lære ikke lenger stemmer med "bokji",så tenk over følgende.Hvis det mangler kjærlighet i en forsamling som hevder å følge gud.Ja da må det jo også mangle hellig ånd,for kjærligheten er en frukt av guds ånd.Og spør så - hvorfor mangler det hellig ånd? Jo fordi gud som gir den ikke har behag i dem(lenger). Og hva er det som holder mange tilbake fra å ta opp dette.Jo det er frykt. men Bibelen sier jo at "kjærligheten driver frykten ut". Så gjør som Bibelen sier: "Gransk for å se om det stemmer det som blir fortalt deg." De sanne kristne skulle kjennetegnes på den innbyrdes kjærligheten.Det står ikke at de skulle kjennetegnes på mange felt-timer,selv om forkynnelse selvsagt hører med for alle som klarer det i ulik grad."Se hvor de elsker hverandre",skulle de utenfor bryte ut.Synes du dette passer? Men vil ikke Vakttårnmenneskene overleve Harmageddon da?
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 Men vil ikke Vakttårnmenneskene overleve Harmageddon da? Antallet beror på hvor mange som blir stående igjen etter det store jordskjelvet.Hvem følger Moses og hvem følger Korah.Hvem følger Saul og hvem følger David.Begge var jo salvede og i strid med hverandre.Dette vil selvsagt komme igjen pga forbildene."En skare" (oklas gr.) var på pinsedagen 120 personer. "En stor skare" er flere. 1200,12000.120000,1,2 mill...? Det som betyr noe er hva forbildene gjorde - de som overlevde.."De gjorde i ett og alt som Jehova hadde befalt dem". Jesus spurte - ikke uten grunn -om han ville finne troen når han kommer (elton gr. - IKKE parousia).Da skulle de som hadde satt seg øverst bli satt nederst.Noen skulle få mange slag,noen få slag, og ulvene skulle fjernes.Mao de første skulle bli de siste.Det finner vi igjen i Esekiel kap. 44 som omhandler tiden ETTER Harmageddon der presteskapet - de salvede - skulle operere fra "den hellige gave" og formidle nye bøker til den store skare og de oppstandne i en periode før de blir rykket hjem til himmelen.De av de salvede - levittene - som tross "slag" fikk overleve måtte tjene "Sadoks sønner" som tjenere i sitt jordiske liv p.g.a. de "vederstyggeligheter" de hadde foretatt seg.Og disse er det ikke vanskelig å få øye på.
Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 13. april 2009 #15 Skrevet 13. april 2009 P.g.a. de "vederstyggeligheter" de hadde foretatt seg.Og disse er det ikke vanskelig å få øye på. Hvorfor blir det slik i organisasjonen?
Gjest Ex-Jv Skrevet 13. april 2009 #16 Skrevet 13. april 2009 Hvorfor blir det slik i organisasjonen? Makt korrumperer. Det er så enkelt som det.
Gjest SVARET Skrevet 13. april 2009 #17 Skrevet 13. april 2009 Hvorfor blir det slik i organisasjonen? Svaret på dette finner vi i Lukas 16,som Vakttårnet kun mener er en økonomisk lærebok om å styre penger.Men Bibelen er ingen lærebok i økonomi,men en ÅNDELIG lærebok.Forvalteren som var blitt ond og utro ble tilsnakket av sin herre om hvorfor han var blitt utro og ble redd for å få sparken.Han så på hendene sine og skjønte at han ikke kunne brukes i vanlig arbeid lenger.Hva skal jeg gjøre,sa han.Men han var smart. Han begynte å ettergi gjelden (guds lover) til sin herres skyldnere.Ta nå litt blod da,så blir ihvertfall vi sittende vårt liv.Enden lar jo vente på seg likevel.La nå kvinnene undervise da,så blir det ikke krangel om dette og vi får hvile i fred. Vi kan like godt melde oss inn i FN,for dersom vi gjør alt dette og mere til så slipper vi forfølgelser og da blir det mange medlemmer og jeg kan bli sittende trygt.Og la oss for all del tillate at legene dreper en pasient og lar oss overta hans hjerte - eller andre kroppsdeler.Vi kalte det kannibalisme for litt siden,men pytt pytt...Men det han glemte var at fred med verden får vi først når djevelen er fornøyde med oss.Og da er de kanskje på feil sted...?Så bare følg med så lenge det heter i dag.Hva blir det neste skriftstedet som omgåes?
Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 13. april 2009 #18 Skrevet 13. april 2009 Så bare følg med så lenge det heter i dag.Hva blir det neste skriftstedet som omgåes? Kan det være mere gjeld å ettergi da?
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #19 Skrevet 13. april 2009 Kan det være mere gjeld å ettergi da? Det beror på hvor lang tid Gud lar det gå.Presset "nedenfra" er sterkt. Økning for enhver pris.Levittene har nemlig satt "de fremmede" - de andre får - til å styre over seg.(Esek.44)(Don Adams m.fl.) De likte nemlig ikke lillebrødrene sine noe særlig.Diss Guds sønner var for unge for dem og burde ikke få samme lønnen.(Hvem husker vel ikke Jakobs sønner.) Så de har kastet lillebrødrene sine i brønnen de også.Men en ting glemmer de .Alle Josefene lever nå i Egypt,og når den åndelige matmangelen blir stor i trengselstimen så MÅ de hente mat hos Josefene for å overleve og bøye seg dypt for dem.Les om menigheten i Filadelfia Åpb. 4)Spennende tider...
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #20 Skrevet 13. april 2009 Men de salvede som får overleve skulle jo ikke ha løgn i sin munn?
Anbefalte innlegg