Gjest Solvår Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Hei! Jeg synes ikke det er lett å vite. Jeg tenker at hvis en mann hadde lagt en hånd på meg, så hadde ikke det vært greit. Men hva med kvinner? I filmer og lignende har jeg fått et bilde av at det er mer greit. Å gi typen din et "bitch slap" virker ikke som en stor sak slik det er framstilt. Men hvis en mann hadde gjort det, blir det kalt mishandling. Jeg vet ikke hva jeg skal synes. hva synes dere?
golda Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Jeg mener at slåing må være siste utvei for både menn og kvinner. Absolutt siste utvei!
mysan Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 Det er aldri greit å slå uansett, selv om en ørefik fra en kvinne ikke gjør skade på samme måte som å bli slengt i veggen av en mann. Den som tyr til vold har tapt uansett.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 En Mann tåler selvfølgelig å få en dask på kinnet av en kvinne. Kvinnen er svakere og utgjør ikke noen trussel. Det er en "psykologisk handling", ikke voldsutøvelse. At en mann slår en kvinne, derimot, det er totalt uakseptabelt. Menn som slår kvinner er ubalanserte maktsyke overgripere. Menn er menn, kvinner er kvinner. Som Jens Stoltenberg sa, kjønnene må ikke være like selv om de er likeverdige. (Om kvinnen er overlegent fysisk sterkere enn mannen, gjelder naturligvis det omvendte. Kjønn er rett og slett irrelevant. Det er hvert individs egenskaper som teller. Men menn er som oftest fysisk sterkere enn kvinner, så derfor denne generaliseringen.)
Gjesten Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Jeg synes vold er galt uansett, men jeg ser jo at det er en mindre forbrytelse om en liten kvinne fiker til sin store mann enn hvis han slår til henne.
Gjest Wacmoc Skrevet 12. april 2009 #6 Skrevet 12. april 2009 Det er ikke greit å slå uansett om det er mann eller kvinne. En bitch-slap fra en jente er da overhode ikke det samme som en knyttneve fra en mann, men er fortsatt ikke greit. Men det kommer såklart ann på situasjonen..
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Jeg syns ikke det er greit at kvinner slår, verken hverandre eller menn. Kjæresten i bakgrunn her sier at om jeg hadde klappet til ham, hadde han tatt igjen med å legge meg over knea.... Om han faktisk hadde gjort det vet jeg ikke, men vi synes i alle fall ikke det er greit at kvinner slår uansett grunn. Kjenner en mann som ble banket opp av ekskona si, han anmeldte henne og politiet lo ham rett opp i trynet. DET er IKKE likestilling!
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Kjenner en mann som ble banket opp av ekskona si, han anmeldte henne og politiet lo ham rett opp i trynet. DET er IKKE likestilling! Det kan godt være likeverd selv om det ikke er likestilling. Faktisk tror jeg politiet handlet rett ut fra loven. Om en sterk mann slår en svak dame, utgjør det en trussel. Hun oppfatter seg truet, blir redd og går naturligvis til politiet. Om en sterk mann blir slått av en svak dame, er ikke det noen trussel (selv som slaget er like hardt/løst som det over). Mannen blir hverken redd eller føler seg fysisk truet. Det eneste han trolig føler, er at forholdet er truet. Det er en psykologisk greie, ikke noe å rope på politiet for. Det virker mer som han har et hevnmotiv. Vår lovgivning tar - med rette - hensyn til offerets følelser, ikke handlingen i seg selv. Et klaps på kinnet gir uansett ingen fysisk skade.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Det kan godt være likeverd selv om det ikke er likestilling. Faktisk tror jeg politiet handlet rett ut fra loven. Om en sterk mann slår en svak dame, utgjør det en trussel. Hun oppfatter seg truet, blir redd og går naturligvis til politiet. Om en sterk mann blir slått av en svak dame, er ikke det noen trussel (selv som slaget er like hardt/løst som det over). Mannen blir hverken redd eller føler seg fysisk truet. Det eneste han trolig føler, er at forholdet er truet. Det er en psykologisk greie, ikke noe å rope på politiet for. Det virker mer som han har et hevnmotiv. Vår lovgivning tar - med rette - hensyn til offerets følelser, ikke handlingen i seg selv. Et klaps på kinnet gir uansett ingen fysisk skade. Et klaps på kinnet? Øh.... han ble banket opp, altså. At politiet ler av folk, kan aldri kalles rett handling... henlegge saken, kanskje. Nå var ikke denne ekskonen en fysisk svak liten sak heller, forholdet var over for lengst, så forholdet var på det tidspunktet ikke truet, det var dødt. Så der falt det "motivet" i dass. Uansett, det skal ikke være mer akseptert at kvinner slå enn at menn gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #10 Skrevet 12. april 2009 Alt preiket om kjønn som oppkonstruert samlesekk, og store varasjoner i hvordan man kan være mann og kvinne som overlapper kjønnsgrensene, så er det fortsatt helt OK at bodybuilderdamer på 195 banker dritten ut av tynne maratonløpermenn på 170.
Gjest Solvår Skrevet 12. april 2009 #11 Skrevet 12. april 2009 Hmm, her var det forskjellige meninger. Det er ikke akkurat en fast regel eller et svar på dette. Men jeg tenkte over noe: Et klaps over kinnet til en mann gjør ikke noen skade, sier de fleste. Men hvis kjæresten min hadde klapset meg lett over kinnet og sagt "skjerp deg" eller lignende, så hadde jeg blitt redd for det om. Min konklusjon er at man uansett ikke skal gjøre noe man kommer til å be om unnskyldning for. Og hvis jeg hadde klapset kjæresten min over fjeset, så hadde jeg angret på det etterpå. Og hvis man først har klapset til partneren sin, tror jeg det vil være fristende å gjøre det litt hardere neste gang. Og når skal det stoppe?
Gjest nobilian Skrevet 12. april 2009 #12 Skrevet 12. april 2009 Faktisk tror jeg politiet handlet rett ut fra loven. Vår lovgivning tar - med rette - hensyn til offerets følelser, ikke handlingen i seg selv. *** Første punkt: du tar feil. Andre punkt, du tar feil. Det er handlingen i seg selv som til enhver tid er grunnlag for straffeforfølgelse.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. april 2009 #13 Skrevet 12. april 2009 Jeg syntes det er bemerkelsesverdig hvor mange i denne tråden som beskriver slag fra kvinner som en fik over kinnet og at menn slår med knytneven.. Kvinner kan ikke knytte neven? .. og slå noen med full kraft i ansiktet slik at det gjør betydelig skade? Ikke en kvinne som har trent kampsport en gang? Eller slå med en gjenstad.. ? Vold fra kvinner mot menn er den samme uakseptable handlingen som den andre veien.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 Det er handlingen i seg selv som til enhver tid er grunnlag for straffeforfølgelse. Tull og tøys. For trusler, sjikane og slike ubetydelig fysiske tildragelser er det hvordan offeret opplever det som blir det avgjørende i rettssalen. Truer du eller fiker du til et barn, blir du straffet med lovens maksimumsstraff, typisk betinget fengsel. Fiker du til en sterk mann, får du i verste fall lovens minimumsstraff, i praksis blir man frikjent. Dette er i samsvar med vanlig rettsoppfatning (husk f.eks. setningen om at man aldri skal slå noen som er mindre enn en) og pga. at det offentlige ikke har ressurser til å ta seg av slike latterlige hendelser.
Gjest MåneSkygge Skrevet 13. april 2009 #15 Skrevet 13. april 2009 Det er ikke greit å slå uansett om det er mann eller kvinne. En bitch-slap fra en jente er da overhode ikke det samme som en knyttneve fra en mann, men er fortsatt ikke greit. Men det kommer såklart ann på situasjonen.. Signerer.
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. april 2009 #16 Skrevet 13. april 2009 Hei! Jeg synes ikke det er lett å vite. Jeg tenker at hvis en mann hadde lagt en hånd på meg, så hadde ikke det vært greit. Men hva med kvinner? I filmer og lignende har jeg fått et bilde av at det er mer greit. Å gi typen din et "bitch slap" virker ikke som en stor sak slik det er framstilt. Men hvis en mann hadde gjort det, blir det kalt mishandling. Jeg vet ikke hva jeg skal synes. hva synes dere? Ingen har lov til å slå. (Men selvforsvar er selvsagt lov)
Mann 42 Skrevet 13. april 2009 #17 Skrevet 13. april 2009 (endret) Det er aldri greit å slå uansett, selv om en ørefik fra en kvinne ikke gjør skade på samme måte som å bli slengt i veggen av en mann. Den som tyr til vold har tapt uansett. Og dersom hun får en sviende ørefik tilbake, ikke den berømmelige knyttneven? Jeg tenker at det bør være akseptabelt å gi igjen med samme mynt, dersom man ellers tenker at det passer innenfor rammene av relasjonen. Er kvinnen kjæresten din, og en som du gjerne vil ha en relasjon til i fortsetningen, så er det sikkert ikke så lurt å slå igjen. Er hun derimot en vanlig bitch som du ikke bekymrer deg over relasjonen til, så syns jeg at det mest korrekte, er å klappe til henne med flat hånd, såpass at det kjennes at hun nå befinner seg i en bitch-free sone. Endret 13. april 2009 av Mann 42
Gjest nobilian Skrevet 13. april 2009 #18 Skrevet 13. april 2009 (endret) Tull og tøys. For trusler, sjikane og slike ubetydelig fysiske tildragelser er det hvordan offeret opplever det som blir det avgjørende i rettssalen. Truer du eller fiker du til et barn, blir du straffet med lovens maksimumsstraff, typisk betinget fengsel. Fiker du til en sterk mann, får du i verste fall lovens minimumsstraff, i praksis blir man frikjent. Dette er i samsvar med vanlig rettsoppfatning (husk f.eks. setningen om at man aldri skal slå noen som er mindre enn en) og pga. at det offentlige ikke har ressurser til å ta seg av slike latterlige hendelser. *** Det var da voldsomt.. Det ser ut som du har bestemt deg (og oss andre) for at trusler, sjikane og "ubetydelige fysiske tildragelser" ikke oppleves som særlig vanskelig for offeret, siden det jo etter ditt utsagn knappest straffes i rettssalen. Mange som opplever trusler og sjikane synes straffereaksjonen mot gjerningspersonen er for svak, det regner jeg med du er klar over. Påstanden om at det da er offerets opplevelser rundt forbrytelsen (for det ér snakk om forbrytelser) som avgjør straffereaksjonen faller da på sin egen urimelighet. Det stemmer at slike forbrytelser straffes relativt mildt, men ikke på bakgrunn av offerets opplevelse av det hele. Vi har forøvrig eksempler på at påtalemyndigheten fører videre saker hvor fornærmede har trukket anmeldelse, hvordan forklarer du det hvis det er offerets følelser som vektlegges? Å fike til et barn er noe ganske annet enn å fike til en voksen, uansett kjønn. Barn skal i rettsvesenet ha særskilt vern, det har ingenting med kjønn å gjøre. Når du fremholder at det ingen fysisk skade er skjedd om en mann blir slått av en kvinne virker det som du mener et slikt slag ikke skal være straffbart. Forstår jeg deg rett? Altså, fordi mannen ikke blir redd, føler seg truet og ikke får fysiske skader skal ikke forbrytelsen anmeldes eller straffes. Er det det du mener? Tror nemlig du tar feil om du mener en slik praksis er i tråd med alminnelig rettsoppfatning, kjenner ingen menn som mener det er greit at kvinner som slår skal slippe straff. Hvis det er meningen at kvinner skal slippe straffrie fra å dele ut ørefiker, bør alle menn være klare over at straffeloven gir adgang til å returnere ørefiken, også det straffritt.. Endret 13. april 2009 av nobilian
Hamster Skrevet 13. april 2009 #19 Skrevet 13. april 2009 (endret) Det er ikke greit å slå uansett om det er mann eller kvinne. En bitch-slap fra en jente er da overhode ikke det samme som en knyttneve fra en mann, men er fortsatt ikke greit. Men det kommer såklart ann på situasjonen.. Hva med et bitch-slap med samme styrke fra en mann? Er det samme greia? Endret 13. april 2009 av Thrusthamster
Gjest Methuselah Skrevet 13. april 2009 #20 Skrevet 13. april 2009 Jeg synes om kvinner slår. Så har menn rett og slå igjen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå