Gå til innhold

Jeg er så sint og må bare dele det med noen

Anbefalte innlegg

Gjest Den onde stemor!
Skrevet

Ikke bare det, vi har snakket om det tidligere, og han vet han ikke er gammel nok. Så da meldte han seg inn når han var hos en venn, etter å ha fått ja fra moren (tror ikke hun vet at vi har sagt nei pga aldersgrense).

Jeg er sint fordi samboeren min ikke er sint på ham for å ha gått bak ryggen hans/vår, og fordi jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt.

I tillegg er Fcb min/vår voksenverden. Her treffer vi venner, sender hverandre morsomme ting som vi (som voksne) kan le av sammen. Jeg har behov for å ha et voksenliv (og det har jeg ikke mye av) i tillegg til å være mor og stemor.

ÅÅÅÅÅÅÅ, SINNA! :kjempesinna: :kjempesinna: :kjempesinna: :kjempesinna:

Er jeg helt på jordet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Carrie_*
Skrevet
Er jeg helt på jordet?

Eh, ja...?

Greit, gutten burde ikke meldt seg inn på FB. Han er ikke gammel nok ifølge nettstedets egne regler, og han har fått nei. Han burde respektert det.

Men å blir så kjempesinna??? Da har du lite å være sint over, heldige du! :)

Jeg skjønner at du ikke vil ha han inn på DIN facebookside, fordi det er en voksenting. Men det er jo bare å forklare han det at han ikke kan bli lagt til i din venneliste for der har du kun voksne.

Jeg ser ikke helt problemet, utover det at han har gjort en liten ting han ikke fikk lov til. Det må da gå an å ordne opp i det uten å fly i taket? Eventuelt spår jeg at du kommer til å gå et mareritt i møte om 3-4 år når gutten blir tenåring. Dette han har gjort nå er en filleting. Riktignok bør det ordnes opp i, men pust dypt og tell til ti. Dette er ikke noe å hisse seg sånn opp over!

Hilsen en annen stemor til gutt på 11 år.

Skrevet

Aldersgrensen er 13 år, så han er ikke langt unna.

Syns denne tankegangen er egositisk av deg, tror det er mer det at du ikke ønsker at han skal slippe inn i din voksen verden, enn at han er 11 år.

Tror ikke det er hns beste du tenker på nå, men ditt eget beste.

Skrevet

Ja, du er helt på jordet!!

For det første; du har ingen enerett på facebook, og om det kan sies å være noen sin "verden", så tror jeg ikke det er de voksne's.. Du høres ikke særlig voksen ut, om du mener at facebook er din "voksenverden".

For det andre; barna kan ikke følge med dine og dine venners samtaler på facebook uten at dere legger de til som venner...

Og for det tredje, og kanskje viktigste; du har faktisk ikke så mye du skulle ha sagt egentlig. Barnet har en far og en mor, og de høres ut som de ikke har noen problemer med det. Din mening kommer faktisk i andre rekke. Innfinn deg med det. Om du var "stemor" til mine barn (en tittel jeg forøvrig ikke ville akseptert, siden barna har en MOR og trenger ingen flere "mødre") så ville jeg ikke brydd meg døyten i om hva du mente i noen som helst sammenheng når det gjaldt mine barn, med unntak av det som gjelder ditt hus og dine eiendeler..

Høres ut som en som absolutt MÅ blande seg i noe hun absolutt ikke har noe med å gjøre...

Skrevet

Jeg ser jo at "alle" henger seg opp i det jeg skrev om voksenverden, det var faktisk ikke det viktigste her. Jeg vet hvordan Facebook funker og at han ikke kan se profilen min hvis jeg ikke ønsker det osv.

Det viktigste er at han gikk til mor etter at han hadde fått nei av far og meg, vi har klare regler på at det ikke er lov. Det er far jeg er sint på, som sier jaja.

Facebook har forøvrig en regel som sier at man må være minst 13 år OG (hvis man er under 18 år) gå på videregående, dvs egentlig en grense på 16 år (som de fleste er når de begynner på videregående).

Skrevet
Ikke bare det, vi har snakket om det tidligere, og han vet han ikke er gammel nok. Så da meldte han seg inn når han var hos en venn, etter å ha fått ja fra moren (tror ikke hun vet at vi har sagt nei pga aldersgrense).

Jeg er sint fordi samboeren min ikke er sint på ham for å ha gått bak ryggen hans/vår, og fordi jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt.

I tillegg er Fcb min/vår voksenverden. Her treffer vi venner, sender hverandre morsomme ting som vi (som voksne) kan le av sammen. Jeg har behov for å ha et voksenliv (og det har jeg ikke mye av) i tillegg til å være mor og stemor.

Er jeg helt på jordet?

Stakkars deg, han har gått bak ryggen deres.....Du skal vite at barna kommer til å gå mye bak ryggen deres før de sjekker ut av redet.

Hva andre nettsider tror du han er på som er forbudt? er du naiv?

Du er kjempesinna for du vil ha din lekeplass i fred. Utrolig barnslig.

Hvor lenge skal du tviholde på lekeplassen da? til den dagen han er 18?

Du har behov for å ha et voksenliv, skriver du, herregud menneske. Er det på facebook du har voksenliv, da syns jeg faktisk synd i deg. Nett er ikke verden. Kom deg ut og oppdag verden.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Enig med de over. Latterlig at du skal prøve å bestemme om gutten skal ha få kontakt med venner på facebook eller ikke.

Skrevet
Stakkars deg, han har gått bak ryggen deres.....Du skal vite at barna kommer til å gå mye bak ryggen deres før de sjekker ut av redet.

Hva andre nettsider tror du han er på som er forbudt? er du naiv?

Du er kjempesinna for du vil ha din lekeplass i fred. Utrolig barnslig.

Hvor lenge skal du tviholde på lekeplassen da? til den dagen han er 18?

Du har behov for å ha et voksenliv, skriver du, herregud menneske. Er det på facebook du har voksenliv, da syns jeg faktisk synd i deg. Nett er ikke verden. Kom deg ut og oppdag verden.

Jeg burde vel egentlig ikke svare på et så usaklig innlegg, men, men...

Hos oss er det faktisk ikke ok å gå bak ryggen vår, det er det ikke hos moren til stesønnen min, heller. Jeg vet at det kommer til å skje igjen, men det betyr ikke at noen av oss kommer til å godta det - noen gang!

Jeg er ikke kjempesinna fordi jeg vil ha min "lekeplass" i fred, jeg er faktisk ikke så veldig aktiv der, men det er nå en del av min voksenverden. Vi lever hektiske liv, og det er ikke mye tid til å treffe venner osv., da blir det sånn.

Så for de som ikke gidder lese ordentlig: jeg er ikke kjempesinna bare fordi stesønnen min er på Fcb. Jeg er mest sint fordi han gikk til moren etter at vi sa nei, og jeg er (mest) sint på faren fordi han ikke syns det er noen big deal.

Gjest Papirkurven
Skrevet

Det at han har gått bak deres rygg og brutt reglener er jo en ting.

Men det å forvente privatliv på Facebook tror jeg ikke du kommer særlig langt med....

Skrevet
Det at han har gått bak deres rygg og brutt reglener er jo en ting.

Men det å forvente privatliv på Facebook tror jeg ikke du kommer særlig langt med....

Jeg forventer ikke privatliv på Facebook :fnise:

Men jeg forventer at barna våre følger våre regler og dessute Facebooks regler hvis de skal være medlem der (og hvilken som helst annen nettside, forening, klubb osv for den saks skyld).

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Jeg synes det blir forkusert for mye på at TS er urimelig her.

En 11 åring har ingenting på facebook å gjøre, og siden det faktisk er en 13 års aldersgrense, er foreldrene med på å bryte denne grensen, og det høres ikke greit ut i mine ører. En 11 åring er ikke moden nok til å takle de utfordringer som kan oppstå på facebook og nettby.

Jeg har en 13 og 11 åring selv, og de får under ingen omstendighet lov til å være på disse nettstedene. De har heller ikke behov for det, og vet at konsekvensene av å bryte reglene betyr at de mister nettprivilegier. Dette er helt i tråd med de råd som kommunens internettekspert har anbefalt og noe vi også har praktisert overfor de voksne barna.

Skrevet
Innfinn deg med det. Om du var "stemor" til mine barn (en tittel jeg forøvrig ikke ville akseptert, siden barna har en MOR og trenger ingen flere "mødre") så ville jeg ikke brydd meg døyten i om hva du mente i noen som helst sammenheng når det gjaldt mine barn, med unntak av det som gjelder ditt hus og dine eiendeler..

Høres ut som en som absolutt MÅ blande seg i noe hun absolutt ikke har noe med å gjøre...

Hvis du ikke er sammen med barnefaren, vil han mest sannsynlig få en ny kvinne i sitt liv og hun vil bli stemor for dine barn. Da må du innfinne deg med det. Hadde jeg vært din eksmann hadde jeg ikke brydd meg døyten i om eksen min ikke ville at jeg skulle skape en familie med en kjæreste og inkludere henne i mitt familieliv med barna som stemor. Det har du ingenting med! Høres ut som en som absolutt MÅ blande seg i noe hun absolutt ikke har noe med å gjøre..

:fnise:

Gjest Gjest_Magdalena_*
Skrevet
Hvis du ikke er sammen med barnefaren, vil han mest sannsynlig få en ny kvinne i sitt liv og hun vil bli stemor for dine barn. Da må du innfinne deg med det. Hadde jeg vært din eksmann hadde jeg ikke brydd meg døyten i om eksen min ikke ville at jeg skulle skape en familie med en kjæreste og inkludere henne i mitt familieliv med barna som stemor. Det har du ingenting med! Høres ut som en som absolutt MÅ blande seg i noe hun absolutt ikke har noe med å gjøre..

:fnise:

Trot du har blandet TS med en gjest her...

Skrevet
Trot du har blandet TS med en gjest her...

Jeg tror ikke det. Les begge innlegg så skjønner du hvorfor det svaret kom.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg foreslår at du tar en alvorsprat med far og mor her. Det har null hensikt at dere sier nei uten å informere den andre forelderen slik at denne kan følge samme regler.

Jeg synes farens holdning her er helt på jordet. Har man sagt nei så får man stå for det med mindre man var dårlig informert for beslutningen. Men hvis han har tenkt å undergrave sin egen myndighet i fremtiden også ja da er det bare å fortsette som han gjør nå. I såfall håper jeg ikke han blir overrasket i fremtiden når barnet setter sine foreldre opp mot hverandre og får ja hos den motsatte han har fått nei av i fremtiden.

Jeg foreslår at foreldrene lager et samarbeid der de ALLTID gjør det til en vane i viktige avgjørelser som barnet spør om blir møtt med "dette må jeg og mor/far snakke om først". Langt utenfor barnets hørevidde kan man da ha en felles politikk på ting og slippe å si nei til ting som den andre sier ja til.

Når det gjelder Facebook og barn - barn har ingenting på Facebook å gjøre. Vi voksne vet at de som befinner seg der kan være hvem som helst og noe helt annet enn det de utgir seg for å være. Det finnes liten eller ingen kontroll med hvem barnet kommer i kontakt med. Jeg forstår godt at det ble sagt nei.

Skrevet
Jeg er mest sint fordi han gikk til moren etter at vi sa nei, og jeg er (mest) sint på faren fordi han ikke syns det er noen big deal.

Skjønner at det er irriterende med barn som får nei av en forelder, og så går til neste forelder, men som en 10-åring, er vel fremdeles det å teste grenser, prøve forskjellige muligheter for å oppnå det man vil, noe som faktisk ligger helt naturlig i de fleste av oss. Dette skjer vel også med foreldre som fremdeles bor sammen, får barnet nei av mor, går det til far og omvendt.

Det virker jo også som at både moren og faren til barnet, synes det er greit nok at barnet er på FAcebook, og det kan se ut som om den regelen som du synes er så viktig, var mer viktig for deg en for barnets far? Siden han nå ikke synes det er noen big deal?

Og, det ER vel tross alt barnets mor og far som skal bestemme reglene for barnet, ikke du. Selvsagt skal du være med på regler som gjelder innenfor deres hjem, men hva barnet gjør utenfor deres hjem (som det vel nå gjorde), er noe mor og far må bestemme om er ok og ikke.

vi her inne kan være enig med deg så mye vi vil, om at 11-åringer er for unge til å være på FB, men så lenge begge hans foreldre synes det er helt greit, så er det faktisk ikke noe verken du eller vi kan gjøre med det.

Skrevet
Facebook har forøvrig en regel som sier at man må være minst 13 år OG (hvis man er under 18 år) gå på videregående, dvs egentlig en grense på 16 år (som de fleste er når de begynner på videregående).

Kanskje du skal lese reglene på engelsk istedet? Man må være 13 og gå på high school. Det er fullt mulig å være 13 å gå på high school om man fyller år etter skolestart på høsten.

Jeg skjønner at du blir irritert når han går bak ryggen deres, men du har dessverre formulert det veldig feil :klø:

Uansett! På Facebook kan han ihvertfall velge fullstendig selv hvem som skal kunne kontakte han, se profilen hans etc., noe han har større vanskeligheter med å kunne gjøre på f.eks Nettby.

Konklusjon: Du er vel litt på jordet, ja ;)

Skrevet

Er jeg helt på jordet?

Jeg tror du kan ta helt med ro. Dersom han oppfører seg normalt til vanlig vil han sikkert ikke gjøre de helt store sprellene på facebook heller. Forstår likevel at du er skeptisk. Uansett om man er medlem eller ikke vil det kunne bli spredt uheldige bilder og tekst av personer på facebook. Du kan jo sperre din facebook profil mot at han se den.

Gjest Gjesten
Skrevet

Jeg skjønner deg faktisk veldig godt! I fare for å få alle andre på nakken her, så har han gått bak ryggen på deg og samboern din, og det er ikke greit. Man er nødt til å ta sånne ting alvorlig, så han ikke lærer at det er greit å gjøre noe han har fått beskjed om å ikke gjøre!

(Dog, det at facebook er din "voksenverden" er ikke grunn god nok. Så jeg er glad for at ikke det er grunnen til at du er sint (fikk inntrykk at det ikke var det). Det ville være veldig egoistisk å bruke det som grunn til å nekte ham medlemskap)

Gjest Papirkurven
Skrevet
Jeg forventer ikke privatliv på Facebook :fnise:

Men jeg forventer at barna våre følger våre regler og dessute Facebooks regler hvis de skal være medlem der (og hvilken som helst annen nettside, forening, klubb osv for den saks skyld).

Ja, det forstår jeg veldig godt og den delen er jeg også helt enig i.

Men du ga også uttrykk for at du ikke ønsket ham på Facebook fordi det er der du og din mann gjør "voksenting" og har kontakt med venner, og derfor kom min kommentar om privatliv.

I første omgang burde jo han ikke være på Facebook. Men når han blir gammel nok, kan du jo sette profilen din privat, så han ikke kan se hva du gjør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...