Gå til innhold

Psykiske eldre

Anbefalte innlegg

Gjest mortil2
Skrevet

Er det noen her som har erfaring eller vet noe om eldre psykriatri eller lignende?

Jeg har en bestemor som er helt ute å kjører, samtidig som hun er senil/demente. Har skrevet et innlegg tidligere om dette...

Hun har ringt meg 4 ganger i påsken og etter en liten stund skriker hun de utroligste ting, og sier at hun ikke vil ha noe med meg å gjøre.. og det er synn å si det, men det er helt OK! Stadig ringer hun og har alltid noe negativt å si.. og husker ikke hva hun har sakt i forrige samtale... Hun fikk en time til samtale for å bli vurdert på Lier sykehus, men den har hun jo klart å avbestille!!!!!

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... jeg kan la vær å ta telefonen når hun ringer, men jeg har ikke hjerte til det uansett hva hun sier... Jeg legger på når det blir for ille... men likevel.. Hun har det ikke bra med seg selv, og klarer ikke innse dette selv..

Eneste utvei blir nesten å reise hjem til henne og begynne å snakke om at hun trenger å bli vurdert, eller ta den samtalen på Lier, og ringe til lege i forkant slik at han får se for seg selv hvor ille dama kan være, hun kaster ting etter folk osv osv... u name it... Leger har satt seg mot oss, og er ikke interresert i å hjelpe oss... Hvilken andre veier kan jeg gå? Hvor kan jeg få hjelp??

Videoannonse
Annonse
Gjest Papirkurven
Skrevet

Legen kan utrede henne for demens/senilitet/alzheimer. Hvis det er slik at hun er en fare for seg selv eller andre, eller ikke klarer å ta vare på seg selv, blir hun vurdert for institusjon.

Du kan også ta kontakt med den lokale hjemmetjenesten for å få hjelp til dette.

Skrevet
Er det noen her som har erfaring eller vet noe om eldre psykriatri eller lignende?

Jeg har en bestemor som er helt ute å kjører, samtidig som hun er senil/demente. Har skrevet et innlegg tidligere om dette...

Hun har ringt meg 4 ganger i påsken og etter en liten stund skriker hun de utroligste ting, og sier at hun ikke vil ha noe med meg å gjøre.. og det er synn å si det, men det er helt OK! Stadig ringer hun og har alltid noe negativt å si.. og husker ikke hva hun har sakt i forrige samtale... Hun fikk en time til samtale for å bli vurdert på Lier sykehus, men den har hun jo klart å avbestille!!!!!

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... jeg kan la vær å ta telefonen når hun ringer, men jeg har ikke hjerte til det uansett hva hun sier... Jeg legger på når det blir for ille... men likevel.. Hun har det ikke bra med seg selv, og klarer ikke innse dette selv..

Eneste utvei blir nesten å reise hjem til henne og begynne å snakke om at hun trenger å bli vurdert, eller ta den samtalen på Lier, og ringe til lege i forkant slik at han får se for seg selv hvor ille dama kan være, hun kaster ting etter folk osv osv... u name it... Leger har satt seg mot oss, og er ikke interresert i å hjelpe oss... Hvilken andre veier kan jeg gå? Hvor kan jeg få hjelp??

uff,uff så leit. Det er vanskelig for pårørende å ha senil\demente. Man ser et menneske forandrer seg, sier stygge ting de ellers ikke ville sagt eller ment.

Tro om hun har psykiske lidelser i tillegg? Er hun medisinert? bor hun helt alene? har hun hjemmesykepleie eller hjemmehjelp?

Antagelig er hun redd, og det kan gi seg utslag i mye nå da hun er dement i tillegg. Mulig hun skulle ha endret medisinering, vert til vurdering.

Hun kan ha sin senilitet,men hun bør få hjelp til sine psykiske problemer.

En i fam hadde det slik også. fam. stilte opp,men alt var galt. Hun ble fryktelig stygg. Ikke alt ble vist til hjemmehjelp\sykepleie, selv i sin demente hverdag, så vr det fam. det gikk utover.

De klarte ikke mere. Til slutt sa hjemmehjelpen fra, og fam gikk til legen. Legen tok seg en tur hjem til henne.

Hun ble innlagt på dementavdelingen på psykiatrisk.

Hun hadde mye angst, hennes demente verden ble veldig skremmende for henne. Hun fikk beh for denn angsten, slik at hun kunne fortsette å bo hjemme.

Hun fikk sykepleie to g om dagen som medisinerte henne.

Det var godt å få tilbake den "gamle" for fam. Seniliteten kan de ikke få gjort noe med, men den ble mindre påfallende da hun fikk hjelp for de andre problemene.

Det de opplevde var at det var ikke de nærmeste som kunne hjelpe henne, det ble for nært. Det ble frustrasjoner,sinne,svar på tiltale osv.

Det er lett å snu ryggen til de ,når de blir så vanskelig. det er ikke at de er så vanskelig,men de er ofte veldig redde. De er i forsvar. De har det slitsomt selv.

Ta kontakt med sykepleie om hu har det, eller ta kontakt med legen.

Det er vel en plass i kommunen du kan henvende deg i slike saker, når eldre ikke har det helt bra og det ligger sykdom til grunn.

Gjest mortil2
Skrevet
uff,uff så leit. Det er vanskelig for pårørende å ha senil\demente. Man ser et menneske forandrer seg, sier stygge ting de ellers ikke ville sagt eller ment.

Tro om hun har psykiske lidelser i tillegg? Er hun medisinert? bor hun helt alene? har hun hjemmesykepleie eller hjemmehjelp?

Hun har egentlig aldri vært helt snill.. hun har alltid hatt det veldig gøy og gosset seg når hun har kunnet snakke dritt om andre osv... desverre..

Uten at jeg har noe særlig greie på det, så er jeg nesten 100% sikker på at hun har en stor psykisk lidelse. Jeg vet egentlig ikke om hun får medisiner for noe.. annet enn hun får sovepiller, jeg kan vel egentlig ikke skjønne hvorfor for hun har ikke noe problemer med søvn.. hun bor i samme hus som pappa, men kona hans flytta derfra for en mnd siden ca, fordi hun ikke orket mer av oppførselen hennes, og for et par uker siden var pappa nødt til å flytte ut også.. han reiser litt frem og tilbake fordi han har alle tingene sine i huset, og hun har bare en liten leilighet... Bestemor har hjemmehjelp en gang om kvelden hvor de hjelper henne med å dryppe øynene. Jeg har snakket med de og de sier at de blir nedringt hele dagen fordi det er alltid noe... hun har lenge laget historier om at det har vært menner på døra som har prøvd å komme inn, osv når pappa har vært på tur..nå er historien at det er en mann som ringer henne titt og ofte som vil ta over leiligheten hennes... hun har søkt om bolig, men vi alle vet jo hvor lang tid det tar... Det har vært 2 leger og vurdert henne, hennes fastlege og en lege fra legevakt.. begge mener at det absolutt er grunnlag for innleggelse/vurdering.. fastlegen ordnet med tvangsinnleggelse fordi bestemor ikke tror det er noe galt med henne, og nekter å gjøre NOE frivillig.. dagen etter skulle det komme sivil politi og hente henne og ta henne med på lier sykehus KUN for vurdering, hele dagen satt vi og ventet, før vi kl 14. fikk beskjed at legen hadde trukket tilbake meningen sin, og har nå satt seg fast i at dette er en familiekrangel. Senere fant vi ut at bestemor har sittet i telefonen med legen sin, og klart å manipulere henne også til å tro at vi vil ha henne vekk osv... legen har skjellt ut både pappa og tante, og vært i kontakt med legevakt for at de ikke skal blande seg inn. Vi har snakket med fylkeslegen, kommunelegen, pasientombudet og jeg vet ikke hva mer, og det er tydeligvis ingen som kan jobben sin med å henvise oss til riktige personer, eller hjelpe oss. Bestemor klarer seg ikke selv, hun klarer ikke vaske seg, klarer ikke handle, får så vidt stablet bena fremfor seg, er blind på det ene øyet, sier hele tiden at hun skal ta sitt eget liv. Nå sist måtte pappa stenge parafin ovnen hennes slik at hun ikke får brukt den, fordi hun skrur den av og på titt og ofte.

Hun husker ikke meldingene hun har lest inn på pappas telefonsvarer hvor hun kaller kona han for både det ene og det andre... Hvorfor er det INGEN som kan hjelpe???

Man føler seg så maktesløs.

Skrevet
Hun har egentlig aldri vært helt snill.. hun har alltid hatt det veldig gøy og gosset seg når hun har kunnet snakke dritt om andre osv... desverre..

Uten at jeg har noe særlig greie på det, så er jeg nesten 100% sikker på at hun har en stor psykisk lidelse. Jeg vet egentlig ikke om hun får medisiner for noe.. annet enn hun får sovepiller, jeg kan vel egentlig ikke skjønne hvorfor for hun har ikke noe problemer med søvn.. hun bor i samme hus som pappa, men kona hans flytta derfra for en mnd siden ca, fordi hun ikke orket mer av oppførselen hennes, og for et par uker siden var pappa nødt til å flytte ut også.. han reiser litt frem og tilbake fordi han har alle tingene sine i huset, og hun har bare en liten leilighet... Bestemor har hjemmehjelp en gang om kvelden hvor de hjelper henne med å dryppe øynene. Jeg har snakket med de og de sier at de blir nedringt hele dagen fordi det er alltid noe... hun har lenge laget historier om at det har vært menner på døra som har prøvd å komme inn, osv når pappa har vært på tur..nå er historien at det er en mann som ringer henne titt og ofte som vil ta over leiligheten hennes... hun har søkt om bolig, men vi alle vet jo hvor lang tid det tar... Det har vært 2 leger og vurdert henne, hennes fastlege og en lege fra legevakt.. begge mener at det absolutt er grunnlag for innleggelse/vurdering.. fastlegen ordnet med tvangsinnleggelse fordi bestemor ikke tror det er noe galt med henne, og nekter å gjøre NOE frivillig.. dagen etter skulle det komme sivil politi og hente henne og ta henne med på lier sykehus KUN for vurdering, hele dagen satt vi og ventet, før vi kl 14. fikk beskjed at legen hadde trukket tilbake meningen sin, og har nå satt seg fast i at dette er en familiekrangel. Senere fant vi ut at bestemor har sittet i telefonen med legen sin, og klart å manipulere henne også til å tro at vi vil ha henne vekk osv... legen har skjellt ut både pappa og tante, og vært i kontakt med legevakt for at de ikke skal blande seg inn. Vi har snakket med fylkeslegen, kommunelegen, pasientombudet og jeg vet ikke hva mer, og det er tydeligvis ingen som kan jobben sin med å henvise oss til riktige personer, eller hjelpe oss. Bestemor klarer seg ikke selv, hun klarer ikke vaske seg, klarer ikke handle, får så vidt stablet bena fremfor seg, er blind på det ene øyet, sier hele tiden at hun skal ta sitt eget liv. Nå sist måtte pappa stenge parafin ovnen hennes slik at hun ikke får brukt den, fordi hun skrur den av og på titt og ofte.

Hun husker ikke meldingene hun har lest inn på pappas telefonsvarer hvor hun kaller kona han for både det ene og det andre... Hvorfor er det INGEN som kan hjelpe???

Man føler seg så maktesløs.

Du vet, personligheten blir forsterket når man blir senil-dement.

Tydelig at hun har problemer. Jeg forstår ikke hvorfor ikke hjemmehjelpen ikke gir besjed på hjemmesykepleien. En person som ikke klarer å vaske seg selv, treger hjelp. Hun trenger hjelp til mye.

For å få det dokumentert, så skriv eller lever brev til fastlegen-hjemmesykepleie at dere frasier dere ansvaret fra datoxx.xx.

ved trusler, så ring legevakten,politi. Slik må de ta dere alvorlig.

Ikke skjønner jeg at en lege lar seg manupilere.

Legen er pliktig til å ta varsel alvorlig, og hun trengs bare å bli vurdert for sin tilstand. Her er det da aldri problemer med eldre som blir syk på den måten.

Det skal ikke være så vanskelig å nå frem til rette instans.

Gjest mortil2
Skrevet
Legen kan utrede henne for demens/senilitet/alzheimer. Hvis det er slik at hun er en fare for seg selv eller andre, eller ikke klarer å ta vare på seg selv, blir hun vurdert for institusjon.

Du kan også ta kontakt med den lokale hjemmetjenesten for å få hjelp til dette.

Ingen kan hjelpe oss tydeligvis.. Legen har stillt seg på bakbena og trukket tilbake vurderingen sin om at hun trenger innelggelse/vurdering, og sier hele situasjonen er en familiekrangel. Hun nekter nå å ha noe med oss å gjøre. I tillegg til at hun har stillt alle andre leger mot oss, og gitt beskjed om at de ikke skal blande seg inn...

Hjemmetjenesten sier de ikke har makt til å gjøre noe som helst, enda hun ikke klarer seg selv.. hun har søkt på bolig, men før noe er vedtatt er det ingenting de kan gjøre.

Jeg blir helt paff av hvordan helsevesenet har behandlet oss i denne saken.

Dama har det ikke bra med seg selv, selv om hun sier at det ikke feilier henne noe...

Skal vi bare la henne sitte der og råtne bort? For det er nemmelig ingen i familien som vil ha noe med henne å gjøre. Pappa har sluttet å ta tlf. og er aldri innom henne lenger, søskenbarna mine sluttet å snakke til henne eller besøke henne for mange år siden, og nå har hun bare broren min som sitter langt unna å snakke med, og tante hjelper henne av og til med å vaske klær osv.

Hun har ringt meg 4 ganger i påsken hvor hun litt uti samtalen når hun merker at jeg ikke er interessert i å dele hennes meninger om hvor stygg kona til pappa er og kaller henne for det ene og det andre, og at jeg ikke deler hennes mening om at hun ikke trenger hjelp, kaller meg for hore, drittjente, og at jeg er ei megge.. sier at hun ikke vil ha mer med meg å gjøre, og at jeg ikke skal dukke opp i hennes begravelse. To dager senere ringer hun og spør hvorfor jeg ikke kommer innom henne eller ringer henne.. og husker ingenting av det hun har sakt to dager tidligere..

Gjest mortil2
Skrevet
Du vet, personligheten blir forsterket når man blir senil-dement.

Tydelig at hun har problemer. Jeg forstår ikke hvorfor ikke hjemmehjelpen ikke gir besjed på hjemmesykepleien. En person som ikke klarer å vaske seg selv, treger hjelp. Hun trenger hjelp til mye.

For å få det dokumentert, så skriv eller lever brev til fastlegen-hjemmesykepleie at dere frasier dere ansvaret fra datoxx.xx.

ved trusler, så ring legevakten,politi. Slik må de ta dere alvorlig.

Ikke skjønner jeg at en lege lar seg manupilere.

Legen er pliktig til å ta varsel alvorlig, og hun trengs bare å bli vurdert for sin tilstand. Her er det da aldri problemer med eldre som blir syk på den måten.

Det skal ikke være så vanskelig å nå frem til rette instans.

Det var dette vi trodde også. Etter legen slo seg vrang, skjellte ut pappa og tante foran andre pasienter på legehuset, reiste pappa ned på legevakta for å få de til å komme å se hvordan bestemor holdt på, da hang hun ut av vinduer og skrek de styggeste ting... kaster vase etter pappa og gikk stadig ut til ytterdøren og skrek hjelp. Hun gikk til og med så langt at hun ringte og anmeldte pappa for noe hun trodde han ville bli tatt inn for. Da fikk pappa beskjed om at det ikke var noe de kunne gjøre med familiekrangler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...