Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Ja vel så var det gutta på skauen her i dette lille landet og folk behøver heltehistorier i et så lite land. Men denne Max Manus filmen, hva er så storslagent med den egentlig? I intervju med noen av skuespillerne sier de blant annet "Max Manus var 110% menneske og kunne bli sårbar". Ja ha - er det noe veldig nytt det? Og en av de største scenene i norsk film skal visstnok ha vært en enkel Karl Johan-scene der folk går i gatene. Hallo, hva er så stort med det? Da er Harald Schwart-filmer mye mer glimrende i forhold til fjernsynsteaterfilmen fra Norsk Film.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Jeg tror ikke det er nødvendig å si så veldig mye mer enn at du bør holde deg til å le av "lange flate ballær" og liknende framover. Max Manus er for voksne mennesker som har litt historie kunnskap. Det du kaller for fjernsynsteater var livet til ekte mennesker og noen av dem lever den dag idag.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 Jeg tror ikke det er nødvendig å si så veldig mye mer enn at du bør holde deg til å le av "lange flate ballær" og liknende framover. Max Manus er for voksne mennesker som har litt historie kunnskap. Det du kaller for fjernsynsteater var livet til ekte mennesker og noen av dem lever den dag idag. Greit at de lever i dag, men det gjør jo ikke jobben til filmskaperne og skuespillerne mer genialt for det. Man kan jo fint være klar over historien, og likevel ikke syntes at filmen er bra laget.
Gjest Papirkurven Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 Synes egentlig ikke filmen var fantastisk jeg heller, men historisk interessant. Og jeg tror den kan gi mye mer til mennesker som var nærmere opplevelsen selv. Det er som når den 45 år gamle mannlige kritikeren i VG skal anmelde Hannah Montanta-filmen det. Film er laget for forskjellige målgrupper og må tolkes på den måten også.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Jeg forstår ikke hvordan noen ikke kan la seg berøre av å se Karl Johan slik den var da Norge var i krig....huff jeg grøsser bare jeg tenker på det. Jeg oppfatter det som at ts her ikke referer til hvordan filmen er laget eller skuespillerenes innsats men selve historien.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #6 Skrevet 12. april 2009 Ja vel så var det gutta på skauen her i dette lille landet og folk behøver heltehistorier i et så lite land. Men denne Max Manus filmen, hva er så storslagent med den egentlig? I intervju med noen av skuespillerne sier de blant annet "Max Manus var 110% menneske og kunne bli sårbar". Ja ha - er det noe veldig nytt det? Og en av de største scenene i norsk film skal visstnok ha vært en enkel Karl Johan-scene der folk går i gatene. Hallo, hva er så stort med det? Da er Harald Schwart-filmer mye mer glimrende i forhold til fjernsynsteaterfilmen fra Norsk Film. Inspirert av Erling Fossen og/eller historieløs?
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Ja vel så var det gutta på skauen her i dette lille landet og folk behøver heltehistorier i et så lite land. Men denne Max Manus filmen, hva er så storslagent med den egentlig? I intervju med noen av skuespillerne sier de blant annet "Max Manus var 110% menneske og kunne bli sårbar". Ja ha - er det noe veldig nytt det? Og en av de største scenene i norsk film skal visstnok ha vært en enkel Karl Johan-scene der folk går i gatene. Hallo, hva er så stort med det? Da er Harald Schwart-filmer mye mer glimrende i forhold til fjernsynsteaterfilmen fra Norsk Film. Inspirert av Erling Fossen og/eller historieløs?
Gjest Gjest_søta_* Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Jeg synes og filmen var dritdårlig. Og det må være lov å si det uten at man viser disrespekt for innsatsen folk gjorde under krigen/mot nazismen. Overspillende axel hennie som sippete max manus kunne jeg klart meg uten.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Jeg synes og filmen var dritdårlig. Og det må være lov å si det uten at man viser disrespekt for innsatsen folk gjorde under krigen/mot nazismen. Overspillende axel hennie som sippete max manus kunne jeg klart meg uten. Hvorfor mener du filmen var "dritdårlig", og hva var den "dritdårlig" i forhold til?
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #10 Skrevet 12. april 2009 Sippete Max manus?!!! Hallo!!! Han hadde store psykiske problemer igjennom hele livet. Kona til Max Manus mente at Hennie spillte han veldig godt.
marylicious Skrevet 12. april 2009 #11 Skrevet 12. april 2009 Jeg har ikke sett filmen(!) men jeg vil anta at den ikke er så bra som den har blitt hauset opp til å bli. Det som gjør den bra er at den er NORSK og handler om hva som skjedde i VÅRT land, HER! Men det betyr ikke at filmen er spektakulær av den grunn. Og jeg håper det er det ts sikter til, da temaet ikke bør gjøres narr av på noen måte.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #12 Skrevet 12. april 2009 Jeg syntes filmen ga meg mye mer enn en krigsskildring. Jeg tenkte masse på den i flere dager etter at jeg så den. Tenk så sterkt det må være å brenne for noe på den måten de guttene gjorde..! Dessuten så var den morsom til tider,romantisk til tider og fryktelig nervepirrende!
Gjest -t Skrevet 20. april 2009 #13 Skrevet 20. april 2009 Smak og behag - men vedr historiske filmer som ikke er en film som ikke kan sammenligned med en bra laget film ( ikke fra virkeligheten).... Det kan man ikke. Det er film, Nazi og krig var ekte. Det som er så bra med filmen er at folkene som var nært dette synes dette er nært hvordan det var, og hva Norge gikk igjennom. Jeg ønsker å se den etter at både min farfar og mormor uavhengig ble på gråten etter å ha sett den. Det må bety at det vekker vonde følelser og at det ligner på hvordan virkeligheten var.
Supramundane Skrevet 21. april 2009 #14 Skrevet 21. april 2009 Max Manus treffer kanskje mange fordi den virkelig viser oss hvordan det har vært i Norge tidligere. Selv om jeg har lest om alt dette før, så gjorde det noe å få det så nært på seg gjennom film. Jeg syns skuespillerne var gode, og det veier også tungt at de som faktisk levde denne historien sier dette er en realistisk skildring.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #15 Skrevet 22. april 2009 Jeg har ikke sett filmen, men kjenner en 16-åring som så den og hun ble sterkt berørt. Hun er ikke den typen som vanligvis gidder å se den sorten filmer, men for henne ble det likevel en sterk opplevelse og Max Manus har blitt en av hennes favorittfilmer. Så jeg tipper at NOE må de ha gjort rett i filmen, siden de får alt fra motegale tenåringer til gamle besteforeldre til å bli følelsesmessig berørt. Jeg skal definitivt se den på dvd.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #16 Skrevet 22. april 2009 Jeg gikk til kinosalen med høye forventninger. Jeg hadde ikke lest noen anmeldelser, men hadde fått med meg at flere anmeldere hadde vært positive, og folk jeg kjenner sa at den var bra. En nær venninne av meg sa at det var den beste, norske filmen hun noen gang hadde sett. Allerede under innledningen fikk jeg tårer i øynene. Jeg har ikke selv opplevd krigen, men har hørt endel historier. Jeg kan bare tenke meg hvordan det var å leve under en fremmed makt og bli fratatt friheten til å gjøre hva man vil. Portforbud, rasjonering og flyalarmer var en del av hverdagen den gangen. Jeg synes at filmen var veldig spennende, og det tok meg ikke mange minuttene å finne ut at dette var en film jeg må se igjen. Gjerne flere ganger. Den bergtok meg, og jeg syntes at skuespillerprestasjonene var veldig bra. Særlig syntes jeg at Hennie og Cleve Broch spilte bra. Jeg skjønner ikke at folk ikke liker denne filmen. Jeg skjønner heller ikke at de kan være likegyldige til Ringenes Herre. Andre kan ikke fatte at jeg synes at fotball er totalt uinteressant. Alle har sine meninger. Men "Max Manus" er ingen dårlig film.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå