Gå til innhold

Inngrodd tånegl!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nesten helt sikker på at jeg har en inngrodd tånegl.

Den høyre stortåen min er helt UTROLIG vondt, og litt rød og hoven på den ene 'kanten' der neglen ligger. :sur:

Samboern min tråkket meg på foten her om dagen, ikke spesielt vondt i seg selv, men akkurat da han traff tåen så var det hel uutholdelig vondt! :grine:

Jeg tror jeg har litt på den andre tåen også, men stort sett er det den høyre.

Jeg skal ringe til legen på tirsdag, men det jeg lurte på, dere som har/har hatt inngrodd(e) tånegl(er) hva gjorde legen med det?

Det er så vondt, og jeg gruer meg til han i det hele tatt skal ta på den... :sukk:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg er nesten helt sikker på at jeg har en inngrodd tånegl.

Den høyre stortåen min er helt UTROLIG vondt, og litt rød og hoven på den ene 'kanten' der neglen ligger. :sur:

Samboern min tråkket meg på foten her om dagen, ikke spesielt vondt i seg selv, men akkurat da han traff tåen så var det hel uutholdelig vondt! :grine:

Jeg tror jeg har litt på den andre tåen også, men stort sett er det den høyre.

Jeg skal ringe til legen på tirsdag, men det jeg lurte på, dere som har/har hatt inngrodd(e) tånegl(er) hva gjorde legen med det?

Det er så vondt, og jeg gruer meg til han i det hele tatt skal ta på den... :sukk:

Hei, jeg er 26 år og har hatt problemer med det samme i siste 15 år. Har inngrodde negler i begge sider av begge tær. Jeg prøvde å grave selv, men det var elendig jobb. Etter det fant jeg en kjempe flink fotpleie dama som reddet livet mitt mange ganger. Men etter at hun ble borte prøver jeg å fikse det selv. Nå går det litt bedre fordi jeg har lært noe fra henne. Men for noen måneder sider bestemte jeg å gå til fotpleie igjen, til en av de salongene alle var fornøyde med. Jente virket flink, men neste morgen måtte jeg på legevakta fordi jeg klarte ikke å stå på beina, fikk skikkelig infeksjon. Leger sier at det hjelper å trekke ut negler men det tror jeg ikke, en vennen hadde gjort det og fikk samme problemer etterpå. Nå går jeg verken til lege eller til fotpleie. Jeg prøver selv å få det til men det fortsatt gjør vondt og jeg har en kjempe problem.

Skrevet

Så, øh.. Jeg skal bare lide da? Fordi ingenting nytter? :glare:

Skrevet

Jeg har ikke dette problemet selv, men har hørt at det skal hjelpe å ikke klippe neglene så langt inn mot huden. La dem på en måte vokse "over" der hvor de vanligvis gror inn...hvis du skjønner..?

Pluss at grønnsåpevann (fotbad) kan lindre noe. (Det hjalp meg når jeg mistet den ene tåneglen)

Skrevet

Har du inngrodd negl eller neglerotbetennelse? Høres mest ut som neglerotbetennelse egentlig.

Grønnsåpevann flere ganger daglig er best mot neglerotbetennelse. Pass også på å klipp neglene rette, så de går kant i kant ytterste tuppen.

Inngroddnegl kan fikses av en fotterapaut, enkelt og greit.

Skrevet

Man får også et slags fotbad til betennelser, men man får lilla føtter av det :ler:

Her har det eneste alternativet vært operasjon av to stk. storetånegler, og det var ikke godt. Men det funket, slutt på negler som graver seg ned veier de ikke skal :)

Skrevet

Har prøvd grønnsåpe. Funket ikke.

Men, neglrot? Det er vel helt innerst på neglen? Jeg har vondt/er hoven ytterst, der hvor tåen stopper.

Skrevet
Man får også et slags fotbad til betennelser, men man får lilla føtter av det :ler:

Her har det eneste alternativet vært operasjon av to stk. storetånegler, og det var ikke godt. Men det funket, slutt på negler som graver seg ned veier de ikke skal :)

Fordi jeg føler at jeg har lyst til å operere nemlig.

Skrevet
Har prøvd grønnsåpe. Funket ikke.

Men, neglrot? Det er vel helt innerst på neglen? Jeg har vondt/er hoven ytterst, der hvor tåen stopper.

Det er ett litt misvisende ord, men neglerotbetennelse ligger på siden av tåa (fingeren), ved huden og litt under neglen og det er helt grusomt vondt! Det hovner opp og blir rødt og det er fryktelig vondt å komme nær. Du må holde på en stund med grønnsåpe.

Jod kan også hjelpe, men da må du ha et lite hull. Også svir det ganske heftig med en gang.

Gjest Cupcakes
Skrevet

hei hei :)

jeg har hatt ingrodde negler på begge sider på begge store tærne i en 5-6 år snart, har prøvd grønnsåpe og diverse annet, skrape og løfte selv, salve på resept fra legen osv. ingen ting hjalp, grave og pirke selv gjorde igrunn vondt værre.... var hos legen i fjor på denne tiden, hun satte bedøvelse i den ene tåa og skrapte ut litt av neglen (neglrota på sidene den var grodd inn), gjorde sykt vondt når bedøvelsen gikk ut og kunne ikke gå ordentlig på 3 dager...men hun sa også at det ikke var noen garanti for at den ikke skulle vokse ut igjen og hvis den gjør det kom den garantert til å vokse på akkurat samme stedet da det var "banen" til neglen på min tå som hun så fint kalte det...hadde fin tå hele sommeren..men akk..nå er den tilbake..var hos legen og viste tærne, begge to..og hun sendte en hendvendelse til sykehuset så nåventer jeg på time der for at de skal skjære bort litt av huden rundt for at neglen skal få plass..men vet at det ikke er noen garanti for det heller..har lest om flere folk som så og si aldri blir kvitt det selvom de rpøver forskjellige metoder... men vil ikke anbefale deg og pille for mye selv, da det som sagt gjorde vondt værre hos meg.

lykke til, hvet hvor vondt du har det!

• 1 år senere...
Gjest Nina Nielsen
Skrevet

Hei dere med inngrodd tångl :-)

Jeg er en voksen dame som har vært forfengelig til tusen i alle år, det verste er at jeg har brukt 'feil' fottøy, dvs spisse sko/støvletter. Pga av dette var min høyre stortånegl stadig inngrodd, verket og var hoven. Jeg har vært hos leger, men de har gitt meg en salve som heter Fucidin. Salven skal smøres på og tåen bandasjeres lufttett i 2-3 dager, dette har hjulpet noen ganger, men ikke nå lenger. Har vært hos Fottearpeut, som er en lang utdannelsen, Fotpleier kan hvem som helst kalle seg etter et kurs i det. Terapeuten renset opp, ikke behagelig akkurat, så klippet hun tynne 'strips' av nos gas og la ned mellom negl og tå. Den skulle sitte på plass noen uker ! Så jeg en flik av den, skulle jeg forsiktig dytte den innunder neglen igjen. Det var dama som kunne jobben sin. P.S jeg måtte bytte til litt venneligere fottøy mot føttene. Lykke til alle sammen :-)

Skrevet

Terapeuten renset opp, ikke behagelig akkurat, så klippet hun tynne 'strips' av nos gas og la ned mellom negl og tå. Den skulle sitte på plass noen uker ! Så jeg en flik av den, skulle jeg forsiktig dytte den innunder neglen igjen. Det var dama som kunne jobben sin. P.S jeg måtte bytte til litt venneligere fottøy mot føttene. Lykke til alle sammen :-)

Samme gjorde min for noen år siden. Jeg gikk også med bøyle på neglen... nesten som regulering. Men jeg slapp operasjon. Og nå passer jeg på klippingen og har ikke nedgrodde negler. Får jeg vondt så vet jeg det er fordi neglene har blitt for lange.

• 2 år senere...
Skrevet

men blir det ikke bedre om man fjerner neglen? som er rot til problemet?

Skrevet

men blir det ikke bedre om man fjerner neglen? som er rot til problemet?

Det må da være bedre å fjerne grunnen til at man får vondt i tåen .... det er jo ikke neglen sin skyld, men enten fottøy, kosthold, det følelsesmessige eller noe.

Skrevet

Føler med deg, har selv "kronisk" inngrodde tånegler. har operert begge tærne (begge sider) 4 ganger tilsammen.

Dessverre kommer der igjen til meg hele tiden, så jeg har lært meg å leve litt med det og selv operere meg selv innimellom når det blir for gale..

Det kan hjelpe å sitte med foten i grønnsåpevann.

Angående operasjon hvis du ender opp med å ha det, så be om å få med deg ordentlig smertestillende med en gang. Når bedøvelse går ut et et et rent helvete for å si det mildt. Tærne er så innmari følsomme at det skulle vært forbudt å røre dem med kniv.

Jeg har også veldig lett for å få betennelse, vet ikke om du sliter med det. Uansett kan det også være greit å få med noe antibiotika..

Lykke til :hug:

• 2 måneder senere...
Annonse
Gjest mimi
Skrevet

hei. ja det kan være greit å få med seg, som du over skriver.. men det r ikke alltid man gjør det. fordi at her i Norge er leger så utrolig restrektive med å gi antibiotika.. så blir det betennelse da og smertehelvete. kjenner en dame som til slutt måtte ta halve tåen pga det. sUKK. Men ja, det er uansett bedre å fjerne neglen altså. det skal gå bra. etterpå lønner det seg å holde den varm, og rense med pyrisept til neglen vokser ut igjen. noen leger anbefaler og grønnsåpevann. men det kan være sterkt for den nye huden, og bedre mens neglen er der vil jeg si. pyrisept er mildt og bra for å forebygge infeksjon. du kan også møre med en antibak salve, du får av legen. det går som regel bra:)

Gjest mimi
Skrevet

ja. negler kan være et mareritt. jeg har selv tatt neglen, og ja det var et mareritt før, og det var et mareritt etterpå. men det var fordi jeg ikke passa på å holde det varmt, brukte for tett bandage, gikk på den for fort. renset med sprit noen ganger. dumme meg, skulle fjerne infeksjonen på egenhånd. jadda. nå ar det tatt 3 mnd og fortsatt ser det jævlig ut. sliter med infeksjon og huden har ikke kommet. nightmare of my life. rensing hver dag fortsatt, og smerter som kommer og går. føler meg som en 80 år gammel dame. forsmak på sykehjemstilværelsen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...