Gå til innhold

Hvilken side?

Gjest Gjest_Brura_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Brura_*
Skrevet

Hva faller dere mest naturlig, å gå på høyre eller venstre side av din far opp kirkegulvet?? Hører så mye forskjellig om hva som er rett og galt...

Jeg kommer nok til å gå på pappas høyre side.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hva som er riktig eller ikke, men mener at de fleste jeg har sett har gått på den høyre siden de også... Er jo veldig greit også med tanke på at det faller mest naturlig (for de høyrehendte ihvertfall) å holde brudebuketten i høyre hånd og da må man jo gå på sin fars høyre side... :)

Men det er jo sikkert ingen som reagerer på hvilken side man går på skulle man tro...

Skrevet

Jeg mener at bruden skal gå på venstre side opp gulvet, men mulig jeg da er helt på bærtur? Mener det har vært sånn i alle bryllup jeg har vært i. . At vi som hører til brudens side, sitter også på venstre side i kirken.

Skrevet
Hva faller dere mest naturlig, å gå på høyre eller venstre side av din far opp kirkegulvet?? Hører så mye forskjellig om hva som er rett og galt...

Jeg kommer nok til å gå på pappas høyre side.

Jeg har inntrykk av at det er litt forskjellige tradisjoner her, for noen ganger har jeg sett bruden gå på venstre side og andre ganger på høyre side. Og jeg har hørt forskjellige forklaringer på hvorfor det skal være venstre eller høyre side. Og de som holder på høyresiden, sier at det er riktig, og de som holder på venstresiden, ser det er riktig :)

Skrevet

Høyre side er helt klart naturlig for meg:) Men har hørt at fra gammelt av så skulle bruden gå på venstre side, for at far skulle bruke høyrehånden til sverdet hvis han måtte beskytte bruden:)

Håper endelig ikke pappa kommer med sverd i kirken. :fy_fy::fnise:

Skrevet

Når presten skulle vise (på vigselssamtalen/øvelsen), så gikk "pappa" på høyre side, og jeg på venstre.

Skrevet

Jeg har bare sett varianten der bruden går på venstre side, slik at faren går på høyre side og blir "byttet ut" med forloveden som står og venter på samme side som faren går (høyre). Syns det også ser mest naturlig ut :)

Gjest Gjest_junibrud_*
Skrevet

Når vi var på forberedende kveld i kirka sa presten at man skal gå på ventre side fordi det var nordsiden av kirka og noe sånt.. Så kan hende det er forskjellig i forskjellige kirker...

Skrevet

Vi fikk beskjed i kirken om at bruden skulle gå på hjertesiden til far, altså hans venstre side. Men kan det ha noe med at brudens far i gamledager skulle overlevere bruden til mannen?

Skrevet
Vi fikk beskjed i kirken om at bruden skulle gå på hjertesiden til far, altså hans venstre side. Men kan det ha noe med at brudens far i gamledager skulle overlevere bruden til mannen?

Ja, fra gammelt av er det sånn at bruden skulle gå på farens venstre side, sidenbrudens familie satt på venstre. Nå i våre dager er det mere sånn at vi kan velge selv hvilken side vi vil gå på :)

Skrevet

I alle bryllupene jeg har vært i har bruden gått på venstre side

Skrevet

Har nå bladd igjennom gamle bilder på datan, og virker som om det er hipp som happ hvilken side man går på :)

Men, hvis du f.eks skal sitte på venstre side oppe ved alteret kan du jo gå på venstre side opp for å slippe å "bytte side" (Ikke at det er så mye jobb da, men er jo et argument)

Skrevet

i alle bryllupene jeg har vært i (inkludert mitt eget), går bruden opp med sin far, på venstre side av faren.

når man går ned men mannen er det motsatt :)

presten sa også at dette er gammel tradisjon, men at det er mer valgfritt nå. men hun ble veldig lettet da vi ønsket å følge tradisjonene, hehe!

Skrevet

For meg er det mest naturlig aa gaa paa venstre side :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...