Gå til innhold

Bursdag... er jeg barnslig nå?

Anbefalte innlegg

Gjest Bursdagsbarnet
Skrevet

Hadde bursdag for noen dager siden. Ble vekket grytidlig av ungene, greit nok... Hadde håpet å få sove litt for en gans skyld, men men...

Frokost... Mannen begynte dekke bordet med alt pålegg i emballasje etc. Ble sikkelig "hverdag". (Jeg har hver dag gjennom påsken laget fine frokostbord, laget gode påleggsfat, rundstykker, eggerøre etc).

Mannen sa til barna: "mamma har bursdag", og ungene (som er to og fire), sa gratulerer med dagen... og så var vi ferdig med det. Etter frokost måtte mannen på jobb, kom hjem på kvelden. Jeg laget enkel middag til barna (vi skulle ha en bedre middag på kvelden, med vin etc).

Mannen kom hjem etter at ungene var lagt (og jeg var trøtt og sliten...).

Mannen laget god middag, og jeg fikk et kort full av klisjeer. Og så fikk jeg 1000 kr. som kunne "bidra til en ting jeg kjøpte for noen måneder siden" (Jeg kjøpte meg ski i vinter, for første gang på 10 år... Og sa da jeg kjøpte de at det var litt i dyreste laget, men men...)

Etter middag så vi en film, og han gikk tidlig på jobb om morningen. Kjøkkenet så bombet ut etter matlaging dagen før, og alt hadde "grodd" fast i tallerkene...

Kjenner at jeg har hatt en skikkelig rævva bursdag, og føler meg kjempebarnslig som føler det slik. Hadde ikke store forventninger, ingen rund dag, men hadde håpet på en tegning fra ungene, få sove litt om morningen, og kanskje en liten (og gjennomtenkt) ting fra ham. Hadde ikke trengt å være dyrt, men kanskje litt mer romantisk enn at han tar ut penger på Statoil eller noe... Og kanskje en liten blomst - kunne til og med plukket en påskelilje eller to fra hagen...

Vi har vært sammen i ti år, og alle hans bursdager får han frokost/kaffe/avis på sengen og får sove lenge. Jeg kjøper gave fra både meg og ungene, og ungene synes det er stas å gi gaver. Sammen med barna lager jeg bursdagskort, og vi synger bursdagssangen. Føler at ungene nå har lært at "mamma har bursdag, og det driter vi i".

Overreagerer jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Er du en av dem som skal ha alt gjort på din måte hvis ikke er det ikke godt nok?

Du fikk

- frokost (riktignok ikke like fint lagt opp og presentert som du selv ville gjort)

- middag (men er litt enig i at å lage middag er ingen kunst når man har en til å vaske og rydde etter seg - hva med å la det stå til han kommer hjem?)

- gave kr 1.000 (men det var ikke godt nok siden det var penger)

Og så skal det liksom forestille at han lærer ungene at mammas bursdag ikke er verdt en innsats?

Jeg skjønner hva du prøver å si, men hvis du vil ha ting anderledes må du snakke om det og ikke forvente at han skal gjette.

Han synes sikkert det er kult å få alt servert på fat, men hvis du hadde spurt han om det var verdt bryderiet ditt hadde han sikkert sagt nei.

Ikke end opp som en kone som blir sur for alt som ikke er gjort på din måte.

Skrevet

Hmmmm, ja du fikk vertfall presang du. Da jeg for en stund siden hadde min første bursdag samme med min samboer fikk jeg INGENTING.

Selv husker jeg alltid på bursdagen hans, valentinesday (lien oppmerksomhet) laget påskeegg denne påsken osv. Men får aldri noe igjen, IKKE en gang på bursdagen.

Syns du hadde en fin bursdag jeg.

Gjest Tanita
Skrevet

Du fikk iallefall bursdagsgave fra mannen... Og sånn er det å ha bursdag på en hverdag. Du er ikke barnslig og jeg kan forstå du er skuffa men på meg virker den som bedre enn den jeg hadde iallefall om det er noen trøst.

Skrevet

Jeg syns du var utakknemlig. Han kunne like så godt gjort ingenting - for det er følelsen du sitter igjen med nå.. at han ikke har gjort godt nok. Du skal være glad for at han gadd å gjøre noe i det hele tatt :)

Skrevet

Hadde min mann gitt meg såpass mye oppmerksomhet på bursdagen min, hadde jeg blitt temmelig imponert....

Gjest NoFear
Skrevet

du hadde nok for høye forventniger.

på min siste bursdag gjorde sambo det slutt og fra mine barn og ekskone hørte jeg ingenting.

Skrevet

skjønner på en måte at du blir litt skuffet, selv om det også blir helt feil å være det.

slik jeg oppfatter deg, så er du kanskje litt osm meg, som "er mot andre slik jeg ønsker andre skal være mot meg."

Dermed hender det man blir skuffet, fordi man gir noe man ønsker tilbake, uten å få det.

Men, det er egentlig litt urettferdig også, for kanskje han er akkurat likedan? Kanskje han ikke egentlig "trenger" full oppvartning bare fordi det er bursdagen hans? Klart han sikkert synes det er koselig, men det er vel noe han regner med du gjør fordi DU har lyst til å gjøre det, ikke fordi du ønsker at han skal gjøre det samme tilbake.

kanskje han ikke hadde trengt mer en hva han gir deg, og dermed er likedan som du er; han er mot deg, slik han ønsker du skal være mot ham?

Og,

- han husket bursdagen din, er ikke værst bare det. ;)

- han sørget for at det denne dagen var han og barna som dekket opp frokost til deg/dere, selv om det ikke ble gjort slik du ville ha gjort det. Kanskje han ikke føler det er nødvendig å gjøre det slik du pleier å gjøre det?

- han minnet barna om at du hadde bursdag, slik at di fikk ønsket deg gratulerer med dagen.

- han ga deg penger i gave, kanskje fordi han trodde du trengte det mer en en blomsterbukett? Han ville garantert satt større pris på penger en blomster selv, så igjen kan det faktisk hende han tenkte utifra hva han selv ville syntes var flott.

At han ikke tar barna og lar deg sove lenge, når det er han som skal på jobb og du som skal være hjemme, forstår jeg på en måte... hadde han hatt fri også, hadde jeg vært enig med deg.

At han bare lager middagen, og ikke tar oppvasken og rydder etterpå, vel... noen mener at det å lage middagen er en fin ting. Igjen, du er tydeligvis hjemme disse dagene, så han tenker vel slik at du kanskje syntes det var deilig å ikke både lage middag og rydde/vaske etterpå. Dermed lagde han middag, uten å tenke over at du OGSÅ ønsket at han tok oppvasken etterpå.

Jeg kunne nok fint reagert som deg, men jeg tror også at det er viktig å huske at det du VELGER å gjøre for å glede ham, ikke er noe du kan bruke som fasit på hvordan HAN skal velge for å glede deg.

Du gjør kanskje ting han synes er unødvendige, han gjør sikkert ting du syntes han kunne gjort annerledes.

Han gjorde en innsats, selv om den ikke var lik den du ville ha gitt ham, eller ville ha ønsket deg. Takk ham for det han gjorde, så viser du at du setter pris på at han ihvertfall gjør noe på dagen din for å vise at han bryr seg.

IKKE fortell ham at du ikke syntes det var bra nok, ikke noe er vel mindre motiverende en å få høre at innsatsen man trodde var god, ikke er bra nok for deg.

Skrevet

Det er ikke barnslig å ha forventninger og følelser. :) Jeg skjønner godt at du ble litt skuffet, men jeg må bare si meg enig i alines kloke ord. Folk har ulike oppfatninger om hvordan de vil ha ting. Han syntes nok det var litt vanskelig å finne på presang til deg, så han ga deg penger i stedet. Men han kunne spart seg kommentaren om at de skulle bidra til noe du har kjøpt deg tidligere. Ta tusenlappen og dra på en handletur med god samvittighet, kjøp deg noe godt på kafé og et nytt klesplagg eller noe. Kos deg for pengene! :)

(Og...mange menn tror at oppvasken gjør seg selv)

Skrevet

Litt barnslig, kanskje? (Selv om jeg skjønner litt hva du mener også).

Har du på forhånd kommunisert hva du ønsker deg av hendelser og slikt?

Du minner meg litt om en jeg kjenner som blir lei seg fordi ikke alle i familien verdsetter at hun stryker alles t-skjorter og undertøy. Hun synes det er herlig, og legger masse arbeid i det til andre. Men de driter i det, fordi det har ingenting å si for dem.

Skrevet

Skjønner at du ble skuffa...

Du kunne jo kanskje gjort noe "større" ut av dagen selv ?

For å markere at det var noe, med tanke på barna ogsånn, mener jeg. :)

Skrevet
skjønner på en måte at du blir litt skuffet, selv om det også blir helt feil å være det.

slik jeg oppfatter deg, så er du kanskje litt osm meg, som "er mot andre slik jeg ønsker andre skal være mot meg."

Dermed hender det man blir skuffet, fordi man gir noe man ønsker tilbake, uten å få det.

Men, det er egentlig litt urettferdig også, for kanskje han er akkurat likedan? Kanskje han ikke egentlig "trenger" full oppvartning bare fordi det er bursdagen hans? Klart han sikkert synes det er koselig, men det er vel noe han regner med du gjør fordi DU har lyst til å gjøre det, ikke fordi du ønsker at han skal gjøre det samme tilbake.

kanskje han ikke hadde trengt mer en hva han gir deg, og dermed er likedan som du er; han er mot deg, slik han ønsker du skal være mot ham?

Og,

- han husket bursdagen din, er ikke værst bare det. ;)

- han sørget for at det denne dagen var han og barna som dekket opp frokost til deg/dere, selv om det ikke ble gjort slik du ville ha gjort det. Kanskje han ikke føler det er nødvendig å gjøre det slik du pleier å gjøre det?

- han minnet barna om at du hadde bursdag, slik at di fikk ønsket deg gratulerer med dagen.

- han ga deg penger i gave, kanskje fordi han trodde du trengte det mer en en blomsterbukett? Han ville garantert satt større pris på penger en blomster selv, så igjen kan det faktisk hende han tenkte utifra hva han selv ville syntes var flott.

At han ikke tar barna og lar deg sove lenge, når det er han som skal på jobb og du som skal være hjemme, forstår jeg på en måte... hadde han hatt fri også, hadde jeg vært enig med deg.

At han bare lager middagen, og ikke tar oppvasken og rydder etterpå, vel... noen mener at det å lage middagen er en fin ting. Igjen, du er tydeligvis hjemme disse dagene, så han tenker vel slik at du kanskje syntes det var deilig å ikke både lage middag og rydde/vaske etterpå. Dermed lagde han middag, uten å tenke over at du OGSÅ ønsket at han tok oppvasken etterpå.

Jeg kunne nok fint reagert som deg, men jeg tror også at det er viktig å huske at det du VELGER å gjøre for å glede ham, ikke er noe du kan bruke som fasit på hvordan HAN skal velge for å glede deg.

Du gjør kanskje ting han synes er unødvendige, han gjør sikkert ting du syntes han kunne gjort annerledes.

Han gjorde en innsats, selv om den ikke var lik den du ville ha gitt ham, eller ville ha ønsket deg. Takk ham for det han gjorde, så viser du at du setter pris på at han ihvertfall gjør noe på dagen din for å vise at han bryr seg.

IKKE fortell ham at du ikke syntes det var bra nok, ikke noe er vel mindre motiverende en å få høre at innsatsen man trodde var god, ikke er bra nok for deg.

Et utrolig bra innlegg! Signerer!

Skrevet
Føler at ungene nå har lært at "mamma har bursdag, og det driter vi i".

Overreagerer jeg?

Nei, synes ikke du overreagerer. Den bursdagen høres kjedelig og trist ut. Som et pliktløp for mannen din.

Barna ser jo selv at du gjør deg mer flid med din mann enn hva han gjør med deg. Og da lærer de vel at de bør ha større respekt for sin far enn for deg via slike handlinger?

Jeg ville ha blitt ordentlig skuffet over en så praktisk "gave" som din mann i all hastverk "fant på". Frokosten høres ut som et pliktløp, han var ikke med på å rydde og det var ikke noe ekstra eller gjennomtenkt ved dagen. Jeg ville ikke ha klart å være sammen med en så kjedelig mann som viste på denne ene dagen i året at han ikke har evnet å se kvinnen han bor sammen med og som han har valgt som mor til sine barn.

Gjest Gjest_Gina_*
Skrevet
Skjønner at du ble skuffa...

Du kunne jo kanskje gjort noe "større" ut av dagen selv ?

For å markere at det var noe, med tanke på barna ogsånn, mener jeg. :)

Jeg synes absolutt at det er mannens ansvar å lage en slik dag! Den som har bursdag skal bli overrasket...

Skrevet

Skjønner godt at du blei skuffa, og føler med deg.

Menn kan være tankeløse egoister til tider.

Viss du vil at neste års bursdag skal bli annerledes burde du sette deg ned å ta en prat med han.

Noen menn må ha inn alt med teskje.

Skrevet
Hadde min mann gitt meg såpass mye oppmerksomhet på bursdagen min, hadde jeg blitt temmelig imponert....

Jøss, hva slags slabbedasker er dere andre her sammen med? Det er lov å ha noen minstekrav til mannen sin. Og det TS' mann viser her er intet annet enn latskap.

Skrevet
Jøss, hva slags slabbedasker er dere andre her sammen med? Det er lov å ha noen minstekrav til mannen sin. Og det TS' mann viser her er intet annet enn latskap.

Så bra innlegg!!!!!!!!!

Skrevet

En mann er en mann :fnise: Syns ikke man kan forvente å få en slik dag på akkurat samme måte som man selv (som kvinne) ville gjort det til han. Vi er ikke like, sånn er det bare...

Skrevet

Jeg forstår skuffelsen din så veldig veldig godt, og hadde nok følt det litt sånn selv, men ønsker som Meaty å rette oppmerksomheten din til det Aline sa. Masse kloke ord og vel sagt!! Gratulerer så mye med dagen du hadde!! :)

Kanskje du neste år kan bruke noen minutter på kvelden før dagen din til å anrette noen påleggsfat som mannen og barna enkelt kan sette på bordet på morningen før han skal på jobb, mens du foreslår for mannen din at han tar med seg barna for å lage bursdagskort til deg? Ikke helt som du ønsker, men kanskje så nærme du kommer...? Også kan du noen uker før bursdagen din skrive ned fem ting du ønsker det på en lapp du gir han; eks bursdagskort fra barna, blomster, hjemmelaget middag, oppvaskfri kveld og massasje... Menn er noen enkle dyr, men de gir deg så veldig gjerne det du vil ha, bare du sier rett ut hva det er... :ler:

Skrevet
Et utrolig bra innlegg! Signerer!

Signerer jeg også!

Som de fleste her sier, så skjønner jeg at du ble skuffet, men du kan ikke forvente at han gjør det samme som deg. Hvordan har han vært på andre bursdager du har hatt? Har han endret mønster betraktelig? Mest sannsynlig ikke. Menn er ikke så opptatt av detaljer, vet du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...