Rafi Skrevet 11. april 2009 #1 Skrevet 11. april 2009 Går det an å sette babyen fremover i mei tai eller ergo, slik som på dette bildet? Har prøvd, men synes liksom ikke det funka... :o Ungen er 9,5 mnd.
Gjest Gjest_Apple-_* Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Jenta mi er straks 10 mndr, og vi bruker moby wrap og mei tai. Med moby wrap-en går det bra, og jeg har gjort det med mei tai-en også, men det er langt fra optimalt. Mei tai-en krøller seg litt langs sidene, og tyngdepunktet blir nok litt rart for henne, men hun elsker å sitte den veien, så vi gjør det på korte turer. Vurderer å begynne å bære henne i mei tai på ryggen, har du erfaring med det?
Rafi Skrevet 12. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2009 Nei, det har jeg ikke prøvd. Jeg har slitt med å få han til å trives i bæretøy og tror det er fordi han vil se, og følge med... Kanskje jeg skal prøve ryggen:)
Apple- Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 Nei, det har jeg ikke prøvd. Jeg har slitt med å få han til å trives i bæretøy og tror det er fordi han vil se, og følge med... Kanskje jeg skal prøve ryggen:) Jenta mi ELSKER å bæres framovervendt! Og ser så kul ut med solbriller på
Trampe Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Man skal da ikke bære forovervendt i meitai?? Hele poenget med å bruke meitai i stedet for babybjørn (som er avbildet på linken din) er at det skal være ergonomisk korrekt sittestilling for barnet. I en babybjørn der barnet kan sitte forovervendt henger beina rett ned, og ungen bare henger der. I en meitai sitter barnet komfortabelt, og tyngdepunktet blir riktig. Dermed blir også belastningen på både deg og barnet riktig. Knyt barnet på ryggen i stedet. Da kan du knyte så langt opp du vil, og barnet kommer høyt på ryggen din. Da sitter fremdeles barnet korrekt, men h*n får sett seg rundt. Min ettåring elsker å sitte på ryggen i meitai når vi er på tur. Gå inn på tettinntil.no, der finner du detaljerte beskrivelser om de forskjellige bæretøyene. Du finner også knytevideoer der.
Rafi Skrevet 12. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2009 Nei, det var det jeg lurte på da. Det var derfor jeg spurte her. Nå synes ikke ungen min det er noe stas å sitte mot meg på magen min i mei tai, og det har han heller ikke synes siden han ble 5-6 mnd. Så mens alle snakker om hvor bra det er å bære osv osv, så har min unge hatet det. Men da skal jeg prøve på ryggen jeg, se om det funker bedre! En annen ting... Jeg synes det er så pussig at det er så mange som bruker baby bjørn når det ikke er bra for ungen? Leser de ingenting av informasjon tilgjengelig da eller? Like fullt stusser jeg over at folk bruker gåstol og hoppestrikk fra ungene er 4 mnd gammel. Rare greier. Har ei venninne som har både gåstol, hoppehuske og baby bjørn. I tillegg har hun trent på at ungen skal sitte oppreist fra den var 5 mnd gammel ved å sette den opp og bygge opp rundt den.
Trampe Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Jeg synes det er hårreisende at så mange helsesøstre anbefaler babybjørn og deler ut brosjyrer om den. Der er nok forklaringen på at mange bruker det. Jeg fortalte helsesøsteren min om meitai og sa at jeg aldri kom til å bruke babybjørn. Hun bare trakk på skuldrene og sa "Åja." På neste gruppetreff på helsestasjonen hadde hun med seg en haug brosjyrer om babybjørn.... Så mye for å fornye seg
Gjest MåneSkygge Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Jeg kjøpte babybjørn mens tuppa var lita. Tror jeg har brukt den toppen ti ganger. Når jeg har brukt den har det kun vært i korte perioder på grunn av at det blir for tungt og at det ikke er så bra å sitte i den. Tror ikke den lille tiden jeg har hatt henne der har gjort noe skade.
Concertina Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Det går an å bære ergonomisk korrekt forovervendt i sjal (altså at bæretøyet dekker fra knehase til knehase og at rumpa er lavere enn knærne), se instruksjon på tettinntil.no men det er tungt å bære slik over lengere tid, og ved å bære forovervendt så får heller ikke barnet mulighet til å skjerme seg for inntrykk når det er for mye. Så jeg anbefaler også å bære på rygg, vi bærer fremdeles mest på magen (hun er 4 mnd), men når vi er hjemme og skal gjøre noe så bærer jeg på rygg. Da knytter jeg henne så høyt oppe at hun ser over skuldra mi, og når hun er sliten så kan hun bare legge seg inntil ryggen min og slappe av/sove
Concertina Skrevet 12. april 2009 #10 Skrevet 12. april 2009 (endret) Ang dette med Babybjørn og skadelighet så kan umodne hofter skades av å bæres uten støtte (og det blir og mer press på ryggen når ryggsøylen ikke blir naturlig krummet som den gjør i ergonomisk korrekt bæretøy), men da skal man bære endel og det skal være umodne hofter i utgangspunktet, og de fleste bærer ikke i BB så lenge uansett fordi det er for tungt i lengden.... BB er så populært fordi det er det folk flest har hørt om, de har solgt seg inn hos alle kjedene og dermed så blir det også slik at helsesøstre som ikke har særlig peiling på bæring anbefaler det. Nå kommer det heldigvis flere og flere alternativer også i de vanlige kjedene så da får nok BB konkurranse Endret 12. april 2009 av Concertina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå