Xantippe Skrevet 14. juli 2003 #1 Skrevet 14. juli 2003 Hei alle kyndige Jeg har lett og lett her under data og internett, men jeg finner ikke igjen oppskriften på hvordan jeg går fram. Jeg er drit lei av alle feilmeldingene og crashene og kunne tenkt meg og startet alt fra bånn igjen. I tillegg har sambo fått seg ny maskin idag med xp professional og office snall buiness - og det kunne jeg jo ha tenkt meg også. Jeg har installasjonscdene. Jeg har kopiert alt jeg trenger over på vår gamle maskin... Kan noen hjelpe meg videre? Og forresten: det er vel lovlig for å installere samme program og operativsystem på flere maskiner han/hun bruker hjemme? Så lenge det kun er til privat og ikke-kommersiell bruk?
Gjest Lea Skrevet 14. juli 2003 #2 Skrevet 14. juli 2003 XP får du (så vidt jeg vet) ikke intallert på mer enn EN PC. Eksemplaret må registreres. Men har du et annet OS eller en annen CD liggende så kan du legge dette inn på nytt.
Xantippe Skrevet 14. juli 2003 Forfatter #3 Skrevet 14. juli 2003 er det sant? æsj..... Jeg som har gledet meg i ukesvis... Har ingen andre liggende... fikk ikke med cd-er den gang jeg kjøpte maskin... Ikke om jeg registerer det på samme navn engang?
Gjest Lea Skrevet 14. juli 2003 #4 Skrevet 14. juli 2003 Ja, det er desverre sånn. Det kommer nok av at Microsoft er lei av at operativsystemene kopieres og brukes på flere PC-er. Men får du tak i Windows 2000, så er det like bra som XP (synes jeg da). Og det krever ikke registrering.
Morgan Skrevet 14. juli 2003 #5 Skrevet 14. juli 2003 Riktig som Lea sier,du kan kun bruke CDn på EN maskin.Hvis du prøver CD på en annen maskin,blir du bedt om å taste inn en nøkkel-kode. Hvilket OS har du da?Du sier du er lei av krasj og tull,har du prøvd Defragmentere/kjøre Scandisk på pcn din?Det skal du gjøre fra tid til annen. Var jeg deg ville jeg holdt meg til det gamle.Jeg er overhodet ikke imponert av XP og synes det er noe herk!Skal du kjøpe XP i butikken må du ut med 1500-2000,- blanke norske.
Xantippe Skrevet 14. juli 2003 Forfatter #6 Skrevet 14. juli 2003 Nå har jeg windows me ... Jeg kjører defrag og scandisc en gang i uka og har gjort det siden jeg fikk maskinen i januar... Men jeg får stadig crash i explorer og det er utrolig irriterende... Om det er xp eller noe annet er forsåvidt ikke så farlig for meg, bare jeg slipper crashene... Og jeg har massevis av ledig plass, så det er ikke problemet. Men exploreren crasher som sagt hele tiden (og da mener jeg ikke internet explorer - selv om den også crasher en del).
Gjest Lea Skrevet 14. juli 2003 #7 Skrevet 14. juli 2003 Hvis du har ME, så skjønner jeg at du vil bytte. OS-et er ekstremt ustabilt. Windows 98 SE eller Windows 2000 er mye bedre enn ME og jeg synes personlig at disse er bedre enn XP også. Men dette er en smaksak. Se om du kan få tak i et annet OS du.
Xantippe Skrevet 14. juli 2003 Forfatter #8 Skrevet 14. juli 2003 Takk for hjelpen Lea og Morgan...Jeg får høre litt rundt om noen har windows 2000 å låne meg Dersom jeg får tak i det, hvordan skal jeg da gå fram for å reformattere?
Gjest Lea Skrevet 14. juli 2003 #9 Skrevet 14. juli 2003 Det er litt forskjellige måter å gjøre dette på. Og ingen er visst enige om hvilken metode som er den beste. Selv foretrekker jeg FDISK, som fjrener rubbel og bit, men jeg tør ikke å legge ut noen bruksanvisning her. Har nemlig en tendens til å glemme små ting når jeg ikke får fulgt med selv. Det beste er om du får noen med erfaring til å hjelpe deg. Evt. kan du prøve å søke frem en fremgangsmåte på nettet.
Gjest Anonymous Skrevet 14. juli 2003 #10 Skrevet 14. juli 2003 Takk for hjelpen Lea og Morgan...Jeg får høre litt rundt om noen har windows 2000 å låne meg Dersom jeg får tak i det, hvordan skal jeg da gå fram for å reformattere? Windows 2000 er glimrende sånn sett: Du bare starter opp fra CD'en, velger at du ikke vil oppgradere men installere Windows 2000 fra "scratch", og deretter kan du velge å slette alt som er på maskinen fra før ("slett partisjon"). Deretter fortsetter du bare med installasjonen. Har du litt flaks, finner du noen som har en Windows 2000-CD som ikke engang ber som serienummer under installasjonen.
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #11 Skrevet 15. juli 2003 Hvorfor ikke Linux? Du kan laste ned fra internett f.eks - helt lovlig (tuller ikke)! Eller du kan stikke ut på nærmeste bensinstasjon ellr kiosk og kjøpe siste utgave av PC-Pro til ca 70kr. Da får du med en DVD med Mandrake 9.1 ISO'er på. Like bra som Windows XP, dessuten slipper du å bedrive ulovligheter.
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #12 Skrevet 15. juli 2003 1. Du slipper spyware og virus. 2. Du kan la PC stå på i månedesvis og den er like frisk og rask. 3. Trenger ikke reboote for å installere programmer, eller reboote i det heletatt. 4. Masse EKTE gratisprogrammer. 5. Du slår et slag for demokratiet. 6. Microsoft bestemmer ikke hva du skal få lov å gjøre på PC'n din. 7. ++++
Felicia Skrevet 15. juli 2003 #13 Skrevet 15. juli 2003 Jeg har installert XP på flere maskiner uten annen nøkkel enn den installasjonsnøkkelen som man får med cd-en. Det skal ikke være noe problem å gjøre dette på mere enn én pc. Nå skal det innrømmes at jeg ikke er noen Microsoft Licence expert, men jeg vet dette da jeg har installert XP på både min pc og samboers pc med samme cd uten å støte på noen problemer. Jeg foreslår at du forsøker, dersom du må ha en nøkkel du ikke har vil installasjonsprogrammet uansett stoppe før den "ødelegger" noe på pc'en din.
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #14 Skrevet 15. juli 2003 Hvorfor så "hekta" på Windows XP?? :o Finnes egentlig ingen god grunn til det men.......
Felicia Skrevet 15. juli 2003 #15 Skrevet 15. juli 2003 Hvorfor så "hekta" på Windows XP?? Jeg skjønner at du ikke er en stor "fan" av XP og jeg kan se at avanserte brukere ikke vil vinne mye på å bruke XP. (Og så er det jo litt "kult" å disse Windows da... ) Derimot for "vanlige" brukere så oppleves XP som både mere intuitivt og enklere å bruke. Min mor som syntes PC var noe herk og at alt var så vanskelig å gjøre fikk XP på sin PC og syntes at alt er blitt så mye enklere. ("Og så så pent som det ser ut!" ) Vi installerte det til alle brukere på jobb like over jul og jeg (It-ansvar) har fått en mye enklere hverdag etter at antall henvendelser har gått betraktelig ned
Xantippe Skrevet 15. juli 2003 Forfatter #16 Skrevet 15. juli 2003 Mange gode svar her. Har faktisk tenkt litt på linux også . Men 2000 høres jo lettest ut.... Går i tenkeboksen litt .. Takker så mye for hjelp og innspill
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #17 Skrevet 15. juli 2003 Jeg skjønner at du ikke er en stor "fan" av XP og jeg kan se at avanserte brukere ikke vil vinne mye på å bruke XP. Det er bare det at du ikke trenger å være så "avansert" for å bruke Linux lenger. (Og så er det jo litt "kult" å disse Windows da... ) Det har blitt "kult" å disse Linux også. Særlig av folk som er slaver av Microsoft, og ikke liker at folk velger noe annet enn dem. Populært har det også blitt å uttale seg om noe man overhodet ikke har greie på. Derimot for "vanlige" brukere så oppleves XP som både mere intuitivt og enklere å bruke. Min mor som syntes PC var noe herk og at alt var så vanskelig å gjøre fikk XP på sin PC og syntes at alt er blitt så mye enklere. ("Og så så pent som det ser ut!" ) Her har vi litt til felles, men ikke til fordel for XP!! Jeg har en mor som kjøpte seg PC for snart et år siden. Det var jeg som måtte ta all slitet med å administrere den (Du vet - Fjerne virus, oppdateringer og slikt). Hun ble faktisk så lei av all møkka med Windows XP, at hun faktisk lot vær med å bruke den. Hun sa: "Systemet tåler jo ingenting, jeg kan ikke engang bevege meg ute på internett, uten at det skjer saker og ting" Og dette er jo faktisk sant, er det ikke (at XP er så elendig at.......)? Vel, uansett. XP fungerte overhodet ikke for min mor, så jeg har innstallert Linux på maskinen hennes. Faktisk er det lenge siden jeg har sett en så fornøyd Linuxbruker - ja, det er nesten litt rørende. Jeg har installert apt-get for henne, vist henne hvor hun henter oppdateringer, vist henne at OpenOffice faktisk ikke er så forskjellig fra Word, at klikking på ikoner faktisk foregår på samme måte som i Windows. I det hele, allt grunnleggende. Og hun STORTRIVES!! Hun har fått sansen for data igjen - det har blitt mer moro og utfordrene liksom. Vi installerte det til alle brukere på jobb like over jul og jeg (It-ansvar) har fått en mye enklere hverdag etter at antall henvendelser har gått betraktelig ned Hverdagen har blitt lettere for meg også, men det godtar vel ikke du, siden du har gått den tradisjonelle "IT-skolen".
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #18 Skrevet 15. juli 2003 Mange gode svar her. Har faktisk tenkt litt på linux også . Men 2000 høres jo lettest ut.... Går i tenkeboksen litt .. Takker så mye for hjelp og innspill Velger du Linux, så skal du vite at det er som regel veldig enkelt å installere (så sant du ikke har veldig spesiell hardware). Det som kan være litt trøblete i begynnelsen, er konfigurering av evnt. tilleggshardware (kamera, printer [i noen tilfeller] ol.). Har du muligheten til å få hjelp av noen bekjente, eller evnt. en lokal Linux user group, benytt deg av det! Det vil gi deg en mye glattere overgang!
Felicia Skrevet 15. juli 2003 #19 Skrevet 15. juli 2003 Hverdagen har blitt lettere for meg også, men det godtar vel ikke du, siden du har gått den tradisjonelle "IT-skolen". ...kjære vene... Beklager hvis det opprørte deg at jeg hadde en annen mening enn deg, det er dette som kalles en "diskusjon". (som i "Kvinneguiden diskusjonsforum") Jeg respekterer din mening og aksepterer at vi ar ulike meninger om saken uten at jeg angriper din skolering(som jeg forøvrig ikke vet noenting om) eller at jeg klarer å overse det faktum at jeg er skolert i Linux, *ikke* i Microsoft... Har valgt over av egne erfaringer og ønsker. Men det er greit, vi er uenige. Det er ingen som kommer til å vinne denne diskusjonen, ei heller er jeg interessert i å fortsette den.
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #20 Skrevet 15. juli 2003 Sorry. Jeg har visst forsvart meg litt for mye mot Windowsfolk in det siste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå