Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. april 2009 #1 Skrevet 11. april 2009 Vi er gift med 1 felles barn. 280000 kr tilsammen i studielån, vil ikke bli mer. Jeg tjener nå 336000 kr. Min mann jobber ikke fullt, er deltidsstudent nå, ferdig i oktober. Tjener nå ca 250000 i året. Vil tjene ca 350000 kr når han er ferdig. Vi tenker å kjøpe om 1 år. Vi planlegger barn nummer to, og jeg håper å kunne gå ut i permisjon om 1 år, samtidig med huskjøp. Vil da ha ca same lønn i fødselspenger. Har ikke bil nå, men vil ha etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Sikkert andre som kan svare bedre på dette enn meg. Er det ikke en regel som sier at man kan låne inntil 2,5 x felles inntekt? Jeg tror bankene nå (i den økonomiske krisen vi går inn i), er veldig opptatt av hvor sikker jobb man har. Man kan ha en god lønn, men alikevel være en usikker betaler, om man jobber i en bransje der fremtidsutsikten er at man står i fare for å miste jobben. Sikre jobber, i stat og kommune, er derfor et pluss i disse tider. Da vet ihvertfall banken at vedkommende mest sannsynlig vil ha den samme betalingsevnene i lang tid fremover.
liv Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 Dere har omtrent samme forutsetningene som oss og de anbefalte oss å ikke låne mer enn 1350' + 4000 i fellesgjeldsutg i mnd. Vi har litt EK og har kjøpt oss rekkehus som vi venter på å få ta over
Alison Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 Vi er gift med 1 felles barn. 280000 kr tilsammen i studielån, vil ikke bli mer. Jeg tjener nå 336000 kr. Min mann jobber ikke fullt, er deltidsstudent nå, ferdig i oktober. Tjener nå ca 250000 i året. Vil tjene ca 350000 kr når han er ferdig. Vi tenker å kjøpe om 1 år. Vi planlegger barn nummer to, og jeg håper å kunne gå ut i permisjon om 1 år, samtidig med huskjøp. Vil da ha ca same lønn i fødselspenger. Har ikke bil nå, men vil ha etterhvert. Det vil være et usikkerhetsmoment at din mann ikke er ferdig med studiene. Nå som arbeisdsledigheten er på vei oppover er det slett ikke sikkert at han får jobb når han er ferdig. Hva slags jobb har han i dag? Hva er mulighetene for å beholde denne jobben videre? Er han fast ansatt? Det at dere har et barn vil gjøre at dere kan låne mindre enn dere kunne gjort uten barn. Med enda et barn vil dere kunne låne enda mindre. Det blir vanskelig å gi noen konkrete tall på hvor mye dere kan låne. Her kommer det også an på om banken er villig til å legge til grunn fremtidig inntekt på din mann, eller om de går ut fra dagens inntekt. Går de ut fra dagens inntekt vil det bli vanskelig å kjøpe en stor nok bolig til en familie på 3 (4) hvis dere vil bo sentralt. Siden dere først ønsker å kjøpe bolig om et år, ville jeg ha ventet med å kontakte banken til din mann er ferdig med studiene. I mellomtiden vil jeg råde dere til å spare opp mest mulig egenkapital. Har dere noe egenkapital i dag? I dagens marked er det ikke uvanlig at bankene forlanger at dere kan dekke 10% egenkapital + omkostninger selv. Sikkert andre som kan svare bedre på dette enn meg. Er det ikke en regel som sier at man kan låne inntil 2,5 x felles inntekt? Det er en pekepinn, men bankene har sine egne beregningssystemer. De sitter ikke og regner på 2 ellet 3 x inntekt, men de fleste tar utgangspunkt i Sifo sitt standardbudsjett og legger til at du skal tåle en renteoppgang på noen prosent.
Gjest trårstarter Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Det vil være et usikkerhetsmoment at din mann ikke er ferdig med studiene. Nå som arbeisdsledigheten er på vei oppover er det slett ikke sikkert at han får jobb når han er ferdig. Hva slags jobb har han i dag? Hva er mulighetene for å beholde denne jobben videre? Er han fast ansatt? Det at dere har et barn vil gjøre at dere kan låne mindre enn dere kunne gjort uten barn. Med enda et barn vil dere kunne låne enda mindre. Det blir vanskelig å gi noen konkrete tall på hvor mye dere kan låne. Her kommer det også an på om banken er villig til å legge til grunn fremtidig inntekt på din mann, eller om de går ut fra dagens inntekt. Går de ut fra dagens inntekt vil det bli vanskelig å kjøpe en stor nok bolig til en familie på 3 (4) hvis dere vil bo sentralt. Siden dere først ønsker å kjøpe bolig om et år, ville jeg ha ventet med å kontakte banken til din mann er ferdig med studiene. I mellomtiden vil jeg råde dere til å spare opp mest mulig egenkapital. Har dere noe egenkapital i dag? I dagens marked er det ikke uvanlig at bankene forlanger at dere kan dekke 10% egenkapital + omkostninger selv. Det er en pekepinn, men bankene har sine egne beregningssystemer. De sitter ikke og regner på 2 ellet 3 x inntekt, men de fleste tar utgangspunkt i Sifo sitt standardbudsjett og legger til at du skal tåle en renteoppgang på noen prosent. Takk for alle svar! Minmann er snart ferdig vernepleier. Han har fast jobb der han bor nå (70 %) stilling ved siden av studier. Her kunne han fått 100 % jobb ved ferdige studier. Vi har lyst til å flytte om 1 år, og derfor vil han være nødt til å søke seg ny jobb et annet sted i landet. Vi har jo foreløpig planer om å leie oss noe til vi har funnet jobb, men så er det det med at vi ønsker å kjøpe et sted vi vil bli værende, siden lillegutt begynner på skolen høsten 2011. Vi har litt¨egenkapital på BSU, men ble oppfordret til å la det bli stående. Når vi var i kontakt med banken for 1 1/2 år siden ble vi forespeilet 1,1 mill. i lån. Da hadde jeg halvparten av inntekten jeg har nå, og mannen hadde også lavere inntekt. Så jeg vil jo tro at vi kan klare et litt større lån nå? Da regnet vi inn med 8 % rente husker jeg.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #6 Skrevet 12. april 2009 Prøv å sett opp et regnskap over hva dere bruker, og deretter kan du gå inn å se på SIFOs standardbudsjett etterpå. Bankene går ut i fra dette og det er greit å vite hvoe dere bruker mye/lite penger. Finn deretter ut hvor mye penger dere kan (og vil) bruke på å bo (renter og avdrag) utifra inntekter og andre utgifter. Dette kan brukes til å finne ut hvor mye lån dere kan ha (også får dere finne ut om bankene er enig). Det er iallefall lettere å gå ned på utgifter i forhold til "standarden" dersom dere har et bevisst forhold til hva dere faktisk bruker.
Alison Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Takk for alle svar! Minmann er snart ferdig vernepleier. Han har fast jobb der han bor nå (70 %) stilling ved siden av studier. Her kunne han fått 100 % jobb ved ferdige studier. Vi har lyst til å flytte om 1 år, og derfor vil han være nødt til å søke seg ny jobb et annet sted i landet. Vi har jo foreløpig planer om å leie oss noe til vi har funnet jobb, men så er det det med at vi ønsker å kjøpe et sted vi vil bli værende, siden lillegutt begynner på skolen høsten 2011. Vi har litt¨egenkapital på BSU, men ble oppfordret til å la det bli stående. Når vi var i kontakt med banken for 1 1/2 år siden ble vi forespeilet 1,1 mill. i lån. Da hadde jeg halvparten av inntekten jeg har nå, og mannen hadde også lavere inntekt. Så jeg vil jo tro at vi kan klare et litt større lån nå? Da regnet vi inn med 8 % rente husker jeg. Det er positivt for en lånesøknad at din mann utdanner seg innen et yrke det burde gå greit å få seg jobb. Ellers har det skjedd mye siden dere var i kontakt med banken sist. Det har blitt strammet inn veldig på denne tiden. Selv om dere den gangen ble oppfordret til å la BSU-kontoen stå, er det ikke selvsagt at de vil si det samme i dag. Det har blitt mye vanskeligere å få fullfinansiering. Nå har det stor betydning at dere har et godt kundeforhold til banken, og da mener jeg ikke bare en lønnskonto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå