Gå til innhold

Blir man varmere av å ha på sort t-skjorte enn hvit?

Gjest Stearinpikken

Anbefalte innlegg

Gjest Stearinpikken

Er det egentlig noe merkbar forkjell om du en sommerdag skulle ta på deg en sort t-skjorte istedet for en hvit?

Hva med en rød t-skjorte eller en grønn? Er de lik den sorte t-skjorten eller ligger de i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sativa

Hvitt lys inneholder alle farger. Hvite flater oppfattes som hvite fordi de ikke absorberer noe lys, og reflekterer alle fargene "ut" igjen.

Grønne ting oppfattes som grønne fordi flaten absorberer alle fargene og reflekterer det grønne. På samme måte med alle andre farger. Sort derimot reflekterer ingen farger, og oppfattes dermed som sort.

Lys= varme, og sort er derfor varmere enn hvitt. Jo mørkere klær, jo flere svarte pigmenter som absorberer lys, jo varmere blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stearinpikken

Om den sorte er varmere er det ikke sikkert den er så varm at jeg faktisk merker forkjell. Noen som vet om den forkjellen er merkbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sativa

Det er absolutt merkbart ja. Det er faktisk såpass merkbart at solen føles varmere på sommerbrun hud enn på vinterblek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt engang at svarte klær stenger varmen ute så lenge det ikke er tettsittende!

Ikke desto mindre ser vi ofte at klesdrakten i arabiske land, der det som regel er svært varmt, er svart. Det skyldes at den svarte fargen bidrar til å skape en viss ventilasjonseffekt. Når luften inne i drakten blir varm, stiger den opp slik varm luft alltid gjør. Dermed blir det trukket inn ny luft ved føttene, der drakten sitter løsere. Samtidig forsvinner den oppvarmede luften ut av åpningene ved halsen og hendene. Luftsirkulasjonen får faktisk drakten til å fungere som et slags klimaanlegg, og for-søk har faktisk også vist at løsthengende drakter virker kjøligere når de er svarte.

Av alle fargene er det svart som absorberer lyset best. Det skyldes at svart reflekterer minst lys, mens hvitt befinner seg i den motsatte enden av skalaen. Den svarte fargens evne til å absorbere lys fører til at en relativt større del av lysets energi blir overført til materialet, og det får molekylene til å vibrere raskere. Det betyr i sin tur at temperaturen stiger, ettersom varme i virkeligheten bare er bevegelse blant de minste partiklene. Denne egenskapen ved fargen svart blir utnyttet i en rekke sammenhenger. For eksempel bruker man alltid svart til solfangere og varmtvannsanlegg fordi man på denne måten kan oppfange en større del av energien fra Solen. På samme måte kan det være best å kle seg i svart når det er kaldt, og i lyse farger når det er varmt.

Mesteparten av dette har jeg lest på Illustrert Vitenskap!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Papirkurven

Var en test på mythbusters som sa at sorte biler ble mye varmere enn hvite...kanskje det gjelder for t-skjorter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig merker jeg det veldig godt dersom jeg har mørke klær i sommervarmen. Sorte bukser brenner på låra - det gjør hvite aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg eks. sitter i stekende sol med en sort genser på meg, blir jeg kjempevarm og ingen farge på huden under genseren.

Dersom jeg sitter i stekende sol med en hvit genser på meg så kan jeg oppleve å få brunfarge på huden fordet, selvom jeg har følt at det var kjølig (der jeg hadde genseren)

:klø:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...