Gå til innhold

Rens/vask av brudekjolen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som har erfaring med å vaske kjolen deres selv?

kjolen min ble nokså møkkete nede ved kanten (gifta meg i masse snø og sørpe.. :fnise: ), men ellers ble det ikke mange flekker på den. På brystet er det masse perler, men ellers ingen pynt. Nedre del av kjolen (skjørtet) er i tre deler. Det ytterste laget er i chiffon eller noe sånt..

På lappen står det at den er i 100 % polyester, og at det anbefales kun vask hos profesjonell..

Vel, jeg har likevel lyst til å prøve selv.

Hvordan gjorde dere det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_muff_*
Skrevet

jeg kjøpte kjolen min brukt hos en brudebutikk. De vasket kjolene i poser på vanlig maskinvask. Det var det eneste som tok møkka sa de.Og de har drevet utleie i 30 år, så regner med de har peiling :goodbye:

Skrevet

Tror nok jeg hadde valgt et renseri, ettersom den har perlebroderier.

Gjest Gjest_Moo_*
Skrevet

Renseriet ville ikke garantere at perlene var like fine etter kjemisk rens, så jeg valgte å vaske kjolen selv.

Testet først med sjalet. Gnukket flekker inn med Nylonvask og slang det i et ldynetrekk i vaskemaskina (med Milo). Passet på å skru av sentrifuga.

Dette så ut til å funke knall, så da dristet jeg meg til å prøve med kjolen. Gnukk med Nylonvask, inn i dynetrekket og så på "håndvask" i maskina, med sentrifuga av.

Når maskina så var ferdig, hang jeg kjolen til tørk i dusjen.

Like fin etterpå! :)

Jeg ville heller være ansvarlig for å ødelegge den selv, enn at renseriet skulle ødelegge den (og frasi seg alt ansvar).

Skrevet

Det er ikke alle renserier som renser alle typer selskapskjoler, vet at det finnes et i Sarpsborg som renser det meste. Ble anbefalt det av kjoleforretningen.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Dere som har hatt kjolen i vaskemaskinen...hvor stor var denne kjolen?

Er litt redd for å ødelegge vaskemaskina, tenker at kjolen er jo diger og veier minst et tonn...

Skrevet

venninna mi vaska sin i badekaret! Funka toppers:)

Skrevet

Har den liggende i badekaret nå, med nylonvask...

Men sliter litt med å få bort skiten helt nede i kanten av kjolen. Tenkte meg på butikken og se om jeg fant en myk tannbørste jeg kunne børste litt forsiktig med.

Kan man forresten bruke Vanish på brudekjolen? Har erfaring med at det gjerne fjerner ALT (også fargen på linoleumsgulv :sjenert: )... Men vil kanskje ødelegge perler og paljetter?

Skrevet

Har også gode erfaringer med at Vanish fjerner alt, men jeg ville ikke turt å bruke det på et så skjørt plagg som en brudekjole. Prøvde det en gang på en hvit boblejakke som jeg aldri fikk ren og den fikk svimerker av vanishen :sjokkert: Det er nok ganske heftige kjemikalier i den....

Skrevet

Jeg hadde denne kjolen:

http://cgi.ebay.com/WG0603-WEDDING-DRESSES...34.c0.m14.l1262

Jeg også hadde den inn i et dynetrekk og vasket den på finvask med milo, uten sentrifugering. La den på langs av tørkestativet til tørk.

Den ble som ny, og ingen perler falt av eller ble ødelagte :jepp:

Men vet ikke om jeg ville gjort det med chiffon.....det er jo litt skjørt stoff. Men hvis du har et sjal eller noe som fulgte med, kan du jo som nevnt teste på det først:-)

Skrevet

Tok dere virkelig sjansen på dette, altså?

Min kjole hadde broderier på overdelen, og ytterste lag over hele kjolen var i organza. Kjolen min var SKITTEN, for jeg gadd ikke å holde den i hempa på festen, og følgelig sopte den opp alt av søl på gulvet.

Leverte den på renseriet, og nå er den god som ny. Jeg ville aldri turt å vaske den selv, men visste heller ikke at det var forbundet en viss risiko med å vaske kjolen på renseri. Tenkte bare at det verste som kunne skje, var at ikke all skitten forsvant.

Skrevet

Fikk ikke vekk skiten i badekaret. Har ligget i bløt lenge i nylonvask, prøvd myk tannbørste uten hell, og har ikke lyst til å ødelegge vaskemaskinen til svigermor...så da blir det renseri.

Noen som kan anbefale noen flinke i Trondheim?

Skrevet

Polyester kan vaskes i maskin. Det skal ikke krympe, så med mindre tråden i sømmene er bomull, skal ikke stoffet i seg selv bli skadet hvis man kjører på skånvask, og ikke sentrifugering.

Perler er det verre med, da kommer det an på typen perler. En guide til hva som kan vaskes av perler:

Kan vaskes (forsiktig, bruk vaskepose):

swarovski-krystaller

swarovski-perler

blanke glassperler

Ikke bruk klorin eller blekemidler - bruk lite såpe, og helst en mild variant, som f.eks. Milo.

Bør ikke vaskes:

glassperler med farge (disse kan miste både glans og farge i vask, avhengig av kvaliteten på perlene)

naturperler / ekte perler - disse tåler ikke blekemidler, og kan lett skades av kjemikalier. De tåler skånsom vask i rent vann, men bør ikke ligge i bløt særlig lenge.

paljetter - avhengig av kvaliteten på paljettene kan disse også miste fargen.

Men det er ingen garanti for at perler tåler kjemisk rens heller. Ofte bruker renseriene vask istedenfor rens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...