Gjest Gjest_Vibeke_* Skrevet 11. april 2009 #1 Skrevet 11. april 2009 Hei, er hjemme hos foreldrene mine i påska. De har en 13 år gammel katt, som idag plutselig har blitt dårlig. Det ser ut som om hun holder på å våkne av narkose, og er ustø. Klarer ikke å stå på beina. Det eneste vi klarer å få i henne er smør og vann. Smør spiser hun selv, mens vann må vi gi henne med sprøyte. Det er to timer siden vi la merke til at hun ikke var i form. Før det har hun vært som gamle katter flest, og sover mye. Apetitt har hun hatt. Vi har også vært ute i hagen de siste dagene og leika med henne. Jeg og søsteren min har tre katter, og de bruker å være her i alle ferier. Kan hun ha gått i sjokk? Eventuelt ikke spist ordentlig siste dagene pga stress som en følge av disse kattenes nærhver. De tre kattene lar henne stort sett være i fred, men jeg vet jo ikke hvordan hun reagerer på at de av og til forsyner seg av matfatet hennes. Vi har ringt dyrelegen. Han sier at vi skal se det an å ta kontakt i morgen klokka ti hvis ikke ting bedrer seg. Jeg klarer derimot ikke å slå meg til ro med dette, men må jo bare innrømme at det kan være at ho er sliten. Men jeg har mine tvil. Hva tror dere her inne? hva bør jeg gjøre? Hva kan jeg sjekke? Er selvfølgelig redd for at hun har fått i seg gift eller skal ha blitt påkjørt.
Leo Skrevet 11. april 2009 #2 Skrevet 11. april 2009 Jeg kan naturligvis ikke si noe om hva det er, men dette hadde ikke jeg vært villig til å se an i nesten ett døgn og spesielt ikke hvis det har kommet brått og ser ut til å bli verre! Katter har vanligvis høy terskel for å vise at de er syke, så når de viser klare tegn på at noe er galt, så er det som regel det.
Sheenaca Skrevet 11. april 2009 #3 Skrevet 11. april 2009 Høres skummelt ut. Finn et telefonnummer til en annen veterinærvakt (tilhørende en smådyrklinikk!) og se om du får samme svar der. Hvis flere veterinærer er enige, kan du nok slå deg til ro med å vente til i morgen. Synd man ikke kan sørge for å bli syk på hverdager...
Gjest Silmarill utlogget Skrevet 11. april 2009 #4 Skrevet 11. april 2009 Kanskje katten har fått slag? Ikke uvanlig at gamle katter får det. Går den mye mot en side? Kan den ha fått vepsestikk/ormebitt?
Aurora M. Skrevet 11. april 2009 #5 Skrevet 11. april 2009 Det skal temmelig mye til for at en katt skal begynne å sjangle på denne måten. Det kan være alt fra slag til akutt nyresvikt, til hjertetrøbbel. Det at den event. er sliten og ikke har spist nok, kan bidra til å forsterke symptomene noe, men aldri om det i seg selv gir disse symptomene! Jeg hadde ikke gitt opp å forsøke å få den til dyrlegen i dag.
Gjest Gjest_Vibeke_* Skrevet 11. april 2009 #6 Skrevet 11. april 2009 Hei igjen. Da er katten lagt inn på dyreklinikken. Den har mest sannsynlig en virusinfeksjon eller i verste fall kattepest. Dyrelegen var mest bekymret fordi katten ikke hadde feber, men heller litt lav temperatur. Hva kan dette være et symptom på? Vi får krysse fingrer og tær samt poter og klør for at de klarer å redde lille gamle Snehvit. Det har seg slik at det befinner seg tre andre katter i denne husholdningen for tida. Tre birma katter. Disse er heldigvis vaksinert, men den ene går på medisiner pga hudsykdom. Bør vi være mer obs på katten som går på medisin, eller er hun så godt som sikker fra å få dette viruset? Glemte å spørre om det oppi alt styret. Er jo fortsatt litt sjelven, og tårene er ikke langt unna. Snehvit (huspus) har jo vært pusen min i 13 år og to måneder. Ble født her i huset.. Håper vi fikk henne inn til dyrelegen før det var forsent. Slik jeg så det var hun dårlig i maks en og en halv time før hun ble innlagt. Håper det teller for noe....
Aurora M. Skrevet 11. april 2009 #7 Skrevet 11. april 2009 Jeg synes det er litt merkelig at en veterinær kan anslå noe slikt uten å ha gjort grundige undersøkelser av katten. Jeg håper det er en Smådyrsklinikk den er på. Lav kroppstemperatur kan bety lavt stoffskifte, men det er sjelden å se hos katt. Det kommer heller ikke akutt, men så er nå dyr engang sånn, at de holder seg på beina så lenge det går, og så "knekker de" en dag. Så derfor kan en ikke utelukke det. Det er mye som kan gi de symptomene du beskrev i innlegget ditt, og siden katten er å regne for gammel, ville jeg ikke ha "hoppet på" diagnoser som virus (veldig generell "diagnose") eller kattepest, før alle "gammel-katt sykdommer" er utelukket.
Gjest Gjest_Vibeke_* Skrevet 11. april 2009 #8 Skrevet 11. april 2009 Ja, den er på en smådyrsklinikk. Eieren av smådyrsklinikken og veterinæren vi var hos bor i samme huset som klinikken. Katten fikk selvfølgelig etter hva jeg kunne bedømme en ordentlig undersøkelse. Jeg er enig at "virus" er en generell diagnose som kan bety så mangt, men jeg regner med at han undersøkte katten bedre etter vi dro. Slik jeg forstod det som skjedde eliminerte vi blant annet nyresvikt osv. Typisk gammelkatt sykdom blant annet. Det dumme er at hun de siste år ikke har blitt vaksinert, noe jeg tror kommer av at min mor (jeg bor ikke her til vanlig lenger) har vært redd for hva en gammelkattundersøkelse kan komme til å vise.... Snehvit ble satt på antibiotika og intravenøs veske etter det jeg har forstått.... Jeg kan bare håpe på at hun er i de beste hender, og at de vet hva de driver med. Dette er dyreklinikken vi bruker i Ålesund hvertfall: http://www.aalesund.dyreklinikk.no/index.p...on=vis&id=1
Aurora M. Skrevet 11. april 2009 #9 Skrevet 11. april 2009 Det er iallefall betryggende at den er på en smådyrsklinikk, hvor de både har kompetanse og utstyr til å stille riktig diagnose. Så er det bare å håpe på at de finner ut av det, så katten enten får behandling eller får slippe å lide mer. Det er nok en ubevisst redsel hos din mor som har gjort at hun har unnlatt å vaksinere den de siste årene, men det er jo akk så dumt, for det er ikke noen tid det er så viktig at katten får jevlig sjekk hos veterinær enn nettopp i alderdommen. Så håper jeg både veterinæren og dere har "gangsyn" om det nå skulle vise seg å feile den noe alvorlig, som event. vil kreve livsvarig behandling, og kan være plagsomt for katten. Jeg vet at ikke alle er enige med meg, men slik jeg ser det, er ikke kattehimmelen alltid det verste alternativet. Når det er sagt, håper jeg selvsagt at det viser seg å være noe som kan kureres, så den blir sitt gamle jeg igjen!
Gjest *smak* Skrevet 11. april 2009 #10 Skrevet 11. april 2009 Så trist når sånn skjer! Håper alt går bra med katten deres og at det ikke er noe alvorlig. Man blir jo veldig glad i disse søte kjæledyra så jeg skjønner hvordan dere har det. Lykke til iallefall!!
Gjest Gjest_Vibeke_* Skrevet 12. april 2009 #11 Skrevet 12. april 2009 oppdatering: Snehvit har blitt mye piggere, men dyrelegen vet fortsatt ikke hva det er som feiler henne.Temperaturen er normal og hun har respondert bra på antibiotika. Trolig ikke kattepest likevel da... Ifølge dyrelegen var hun en "sprek" 80-åring, som det var godt hold i. Siden man ikke vet hva som feiler henne, ville han beholde henne nok et døgn. Dette trolig for å observere Sneen og kanskje finne ut ka det kan ha vært. I tillegg sa han at hun trengte ro. Krysser fortsatt fingrer, tær, klør og poter for at alt skal gå bra til slutt likevel:)
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 24. april 2009 #12 Skrevet 24. april 2009 oppdatering: Snehvit har blitt mye piggere, men dyrelegen vet fortsatt ikke hva det er som feiler henne.Temperaturen er normal og hun har respondert bra på antibiotika. Trolig ikke kattepest likevel da... Ifølge dyrelegen var hun en "sprek" 80-åring, som det var godt hold i. Siden man ikke vet hva som feiler henne, ville han beholde henne nok et døgn. Dette trolig for å observere Sneen og kanskje finne ut ka det kan ha vært. I tillegg sa han at hun trengte ro. Krysser fortsatt fingrer, tær, klør og poter for at alt skal gå bra til slutt likevel:) hei! hvordan gikk det med snehvit? Har selv en gammel hannpus og lurte på om det gikk bra med den gamle damen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå