Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Måtte du "stå opp og si noen ord om deg selv" i ny jobb? Isåfall foran hvor mange? Jeg har nettopp fått vite at dette er vanlig å gjøre på allmøte på min nye arbeidsplass. Og dette er noe jeg alltid har hatt total angst for. Er redd for å bryte sammen foran nye kolleger! Tror dere en sjef vil ha forståelse for dette hvis man ber om å få slippe? Selve jobben krever ingenting av presentasjoner eller taling i forsamlinger. Er redd de bare skal blåse av det og si at det går så bra så, men jeg har hatt så store problemer med slikt at jeg måtte avbryte en utdannelse pga mye foredrag og presentasjoner. Jeg er heller ikke blant dem som klarer å snakke høyt nok til at 50 eller fler i rommet hører det...

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/406429-presentere-seg-i-ny-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har ikke vært normal fremgangsmåte i de jobbene jeg har vært i, med unntak av at jeg måtte presentere meg for "min gruppe" da jeg startet med dr. graden på universitetet.

Ellers så har det vanlige vært at sjefen har presentert meg med noen få ord: "Dette er Cata som skal jobbe med sånnogslik fra dato sånnogsånn". Så har jeg bare pent og pyntelig glidd inn i gruppen etterhvert.

Men det hjelper jo deg lite hvis din arbeidsgiver har andre tradisjoner. Tror de fleste sjefer vil forstå det hvis du sier fra på forhånd at du har problemer i slike settinger, men ellers får du stille deg foran speilet på badet og øve og øve og øve. "Hei, jeg heter "gjest" og jeg skal begynne å jobbe ved yyyyyyy. Jeg har tidligere jobbet ved/studert ved zzzzz og håper jeg etterhvert blir bedre kjent med dere allesammen."

Jepp. Det er nok ganske normalt. Jeg har måttet gjøre det i de tre jobbene jeg har hatt.

Det blir litt merkelig å nekte synes jeg..

Det krever jo ikke akkurat mye. Man sier f.eks. navn, alder, hvor man kommer fra, utdannelse, hvor og hva man har jobbet som tidligere.

Hele greia tar ca. ett minutt hvis man da ikke er spesielt glad i å snakke om seg selv.

Annonse

:) Hei.

Dette er kun en treningssak.

Øv inn hva du skal si og hvordan du skal presentere deg, se for deg lokalet.

Finn frem ett speil hjemme og se deg selv, hvordan du stårm snakker og legg merke til kroppsspråket ditt.

Fokuser KUN positivt og si til deg selv at dette skal du klare!

Gjest Gjest_reidun_*

Når du snakker, så se på et punkt bak i lokalet, og "over hodene" til de som er der. Lat som om du kun snakker til deg selv slik du gjorde på badet før du kom dit. Øv inn et par-tre setninger slik at du er helt trygg på dem, og si disse. Du behøver bsolutt ikke si noe mer enn navnet ditt og hvor du skal jobbe, og at du gleder deg til å begynne i stillingen og bli kjent med folk.

Tenk at du selv er en av de andre personene i lokalet, som har jobbet der lenge. Ville du ha brydd deg så mye om hvordan en ny person presenterte seg i noen få setninger? Neppe. Og husk at man alltid føler seg mer nervøs enn en faktisk ser ut. Det er uansett veldig forståelig at folk er nervøse når de skal stå foran andre slik, og dette er noe de aller fleste forstår og vet fra før. Forsøk å slappe helt av i forhold til dette, jeg er sikker på at det kommer til å gå kjempebra.

• 8 år senere...

Gammel tråd. Men lurer på en ting. På den nye jobben min har jeg ikke blitt presentert foran personalet. Føler at jeg har kommet litt skjevt ut. Og skuffa over arbeidsgiver. Jeg begynte to uker før alle andre nyansatte- de har blitt presentert, men sjefen har ikke sagt ett ord om meg. Hva tenker dere om det? 

Anonymkode: fe302...022

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...