Gå til innhold

Fliser på gulv - blanke eller matte

lulle

Anbefalte innlegg

Vi skal fliselegge badet. Spørsmålet mitt gjelder gulvet, og om vi skal gå for helblanke, matte med litt skimmer i, eller matte. Er litt som skjæra, alt blankt fenger, men er redd for at gulvet blir glatt. Får ulike svar fra forhandlere, noen sier at vann på blanke flater ikke vil bli glatt, mens andre sier vi må være forsiktige med blanke fliser for det kan være farlig når man går ut av dusjen.

Noen her som har erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville tenkt som du. Har selv matte fliser på badet og de er noenlunde sklifrie, men vet jo av erfaring at blanke fliser som man kan komme over på hoteller osv. blir glatte som is når det kommer vann på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer matt.

det er faktisk glatt på glatte fliser(man vil ikke bomme på dette....) og det er også penest/mest vanlig med tanke på evt videresalg av bolig.

tipper veggene er glatte fliser, så det kan bli litt mye selv for en skjære...:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte blanke fliser til vårt baderomsgulv en stund. Vi skal ha mosaikkfliser og tenkte at det ikke ble så glatt pga flisene er små og det blir mye fugemasse som gjør det sklisikkert.

Men vi landet på matte fliser av den grunn at støv vil være mye mer synlig på blanke fliser enn på matte.

Vi har blanke fliser på vegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Vi skal fliselegge badet. Spørsmålet mitt gjelder gulvet, og om vi skal gå for helblanke, matte med litt skimmer i, eller matte. Er litt som skjæra, alt blankt fenger, men er redd for at gulvet blir glatt. Får ulike svar fra forhandlere, noen sier at vann på blanke flater ikke vil bli glatt, mens andre sier vi må være forsiktige med blanke fliser for det kan være farlig når man går ut av dusjen.

Noen her som har erfaringer? :)

Hei.

Jeg jobber i et firma som driver med bla antiskli av flis, stein, betong mm.

Jo blankere overflaten er jo glattere blir det, vått blankt gulv blir gjerne blir som en skøytebane.

Når du skal velge flis, ta å test med litt vann på hånden, kjenn på flisen. De fleste fliser blir glatte når de blir våte, men det er stor forskjell.

De fleste fliser som blir solgt til gulv er av typen R10 (antiskli nr i forhold til EU og EØS), R10 flisene er fine når det er tørt, men de er ikke fine når man får vann og snø på dem. R11 og R12 er mer sklisikre men de også dyre, derfor ikke ofte å finne i butikkene, de er dessuten meget rue, gjerne med kuttet mønster i dem, og derfor ikke så pene. Selv om R11 og R12 er mer sklisikre så kan man skli på dem også, noe vi har opplevd på bla badeland som vi har påført antiskli for flis.

Jeg har lagt polert hvit granitt på mine to bad, det er noe jeg ikke kunne ha gjort hvis jeg ikke hadde sklisikret dem. Blanke fliser ser gjerne mer delikate ut, men de må påføres antiskli for flis.

Som privatperson så kan du bruke hva du vil på gulvet, men bedrifter kan ikke bruke under R10, dvs blanke fliser. Hvis du som kunde opplever å skli hos en bedrift så kan du be de å gjøre noe med det, det er dems ansvar å holde stedet sikret.

Innlegget er redigert i henhold til Kvinneguidens regler.

Veslejenta - moderator

Endret av Jon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...