Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #1 Skrevet 11. april 2009 Vi trenger virkelig hjelp. Vi har to barn, en på tre mnd og ei på to år. Det er skriking hele dagen. Den lille må jo få lov å skrike litt synes jeg. Men jenta på to skriker så og si hele tiden. Det er veldig mye vilje i henne har jeg skjønt. Hun får ikke utrykt seg siden hun ikke kan snakke. Men alt er galt hele tiden. Jeg har prøvd alt synes jeg. Jeg har oversett henne, jeg har føyd meg etter hennes vilje. Jeg har prøvd å gjøre det hun vil, men skjønner ikke alltid hva hun vil. Greit nok dette, jeg skjønne at hun blir frustrert når jeg ikke forstår. Men hun skriker altså så og si hele dagen. Hylskriker. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, har vært hos legen og jeg tror ikke hun er syk på noen måte.Noen ganger får hun nesten ikke spist fordi hun er så sint, alt er galt og hun kaster maten rundt. Hun vil heller ikke ha trøst, da dytter hun oss bort. Hva kan jeg gjøre. Både hun og jeg blir så sliten at hun skriker hele dagen. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre.
Gjest Gjest_mmm_* Skrevet 11. april 2009 #2 Skrevet 11. april 2009 Har hun vært til utredning? Det kan jo være en medisinsk grunn til at hun gråter så mye?
Gjest Faerie Skrevet 11. april 2009 #3 Skrevet 11. april 2009 Er hun frustrert fordi hun ikke får forklart seg og fordi hun plutselig har blitt skjøvet tilside for en lillesøster/bror? Selv om det ikke er ment sånn så kan det jo føles litt sånn, hun var jo verdens midtpunkt for etpar måneder siden. Nå aner jeg ikke hva dere gjør og ikke gjør, men får dere til å bruke mer tid sammen med henne? Lese bok, gjøre koselige ting slik at hun og får alenetid sammen med foreldrene? Ikke bare når hun vil, men ellers og, slik at hun får følelsen av at hun er viktig for dere. Det kan også være godt for henne å komme seg ut nå og da, har dere mulighet til å finne en dagmamma til henne etpar dager i uka, evt barnehage? Vi har også vært gjennom tøffe perioder med trass, og min erfaring er at den blir bedre om man klarer å gjøre ekstra mange koselige ting sammen.
A.P.Katt Skrevet 11. april 2009 #4 Skrevet 11. april 2009 Barnet på 3 mnd skriker fordi det er mye bråk rundt barnet(2 åringens bråk og deres tilsnakk) Barnet på 3 mnd. kan ha vondt i magen, kan være sulten eller bleieutslett o.l. 2 åringen skriker kanskje fordi dere ofrer mere tid på barnet som kun er 3 mnd så h*n vil ha mere oppmerksomhet!
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #5 Skrevet 11. april 2009 Det har nok med det nye barnet å gjøre... Mamma har fortalt meg at da jeg var 2 og min søster kom til verden, skøyv jeg mamma helt bort i lang stund og var bare vrang og grinete uansett hva. Det går nok over. Lykke til.
Gjest kaffedama Skrevet 11. april 2009 #6 Skrevet 11. april 2009 Min toogethalvt-åring fikk endel sinneanfall etter at lillebror ble født. Vi oppdaget at når han var sint hadde det ofte utgangspunkt i at han blei lei seg eller sjalu på lillebror. Sinnet har roet seg MYE etter at vi begynte å si ting som "Ja, jeg skjønner at du er lei deg fordi lillebror blir båret rundt hele tiden og du må gå selv." "Jeg skjønner at du synes det er urettferdig at lillebror får mat av puppen og derfor mye kos av mamma." "Mamma var også sint på babyen da hun ble storesøster - det er vanlig å bli litt sint, og det ER litt vanskelig å bli storebror." "Ja, det er litt urettferdig at lillebror får ha smokk når du ikke får det." osv. Dersom dere ikke har noen idé om hvorfor toåringen gråter, kanskje dere kan begynne med "Jeg ser at du er veldig sint og lei deg! Dessverre skjønner jeg ikke hvorfor." Hvis dere i noen tilfeller kan ane hvorfor kan dere si "Jeg ser at du er sint og lei deg, er det fordi...?" Du kan også si "Jeg skjønner at du er frustrert når jeg ikke skjønner hva du vil!". Det er viktig å få aksept/forståelse for følelsene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå