Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Billie Jean
Skrevet

Jeg drømmer om å kjøpe egen bolig, men har ennå ikke begynt i min nye faste jobb, så jeg har ikke orket å søke banken om lån ennå. Kanskje noen kan gi meg et råd ut fra disse opplysningene?

Med utgangspunkt i jobben jeg skal begynne i er tallene som følger:

Inntekt: 400.000 brutto pr år.

Studielån: 3000 pr mnd.

Ingen andre lån, ingen barn.

Jeg har en bil uten lån, men vurderer å selge denne for å bedre sjansene for å få lån.

Jeg har en samboer som ikke har mulighet til å bidra i låneregnestykket direkte, fordi han har annen gjeld. Men han bidrar med 5-6000 kr pr mnd i husleie til meg. Jeg har snakket uformelt med et par banker som sier de vil kunne regne hans bidrag med som en del av min inntekt/økt betalingsevne.

Omtrent hvor mye kan jeg få i lån ut fra dette? Vi ser for oss et gammelt borettslag der husleia ligger på max 4-5000 pr mnd.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet
Omtrent hvor mye kan jeg få i lån ut fra dette?

Du kan sjekke med en lånekalkulator, eller du kan lese en av alle de andre trådene som handler om nettopp dette.

Det du for øvrig heller skal spørre deg om først, er hvor mye penger du kan bruke på bolig (ta minst med renter, avdrag og felleskostnader, og evt også strøm, forsikring etc) per måned. Sørg for at det er et moderat og edruelig tall, da er det nemlig større sjans for å overtale banken etterpå.

Deretter kan du summere det du satt opp i postene avdrag og renter, og sjekke med en lånekalkulator hvor mye dette tilsvarer i lån.

Skrevet
Jeg drømmer om å kjøpe egen bolig, men har ennå ikke begynt i min nye faste jobb, så jeg har ikke orket å søke banken om lån ennå. Kanskje noen kan gi meg et råd ut fra disse opplysningene?

Med utgangspunkt i jobben jeg skal begynne i er tallene som følger:

Inntekt: 400.000 brutto pr år.

Studielån: 3000 pr mnd.

Ingen andre lån, ingen barn.

Jeg har en bil uten lån, men vurderer å selge denne for å bedre sjansene for å få lån.

Jeg har en samboer som ikke har mulighet til å bidra i låneregnestykket direkte, fordi han har annen gjeld. Men han bidrar med 5-6000 kr pr mnd i husleie til meg. Jeg har snakket uformelt med et par banker som sier de vil kunne regne hans bidrag med som en del av min inntekt/økt betalingsevne.

Omtrent hvor mye kan jeg få i lån ut fra dette? Vi ser for oss et gammelt borettslag der husleia ligger på max 4-5000 pr mnd.

Jeg er redd din inntekt ikke rekker til de prisene som er i dag.

Skrevet

man får da fint lån med inntekt på 400 000. Men da må man jo kjøpe leilighet i forhold til det lånebeløpet man får. Man får ikke råd til 5 roms på Frogner med den inntekten. Hør med banken, jeg vil tro du vil kunne få i overkant av en million i lån.

Skrevet

Hvilken inntekt rekker til prisene i dag da?

Over 500 000?

Over 600 000?

Synes nemlig at 400 000 i årsinntekt er ganske bra, og det er jo over gjennomsnittet i Norge. Betyr det at kanskje bare 30-40% av Norges befolkning kan kjøpe egen bolig?

Skrevet

Hvor mye har du i studielån som svarer til 3000 pr. mnd i nedbetaling. På 400 0000 + 60 - 72 000 (penger fra din samboer) tilsvarer 460 0000. Med regelen for 2,5x inntekten vil du da kunne låne 1 260 000. Inni dette beløpet tror jeg de regner med studielånet.

Skrevet
Hvilken inntekt rekker til prisene i dag da?

Over 500 000?

Over 600 000?

Synes nemlig at 400 000 i årsinntekt er ganske bra, og det er jo over gjennomsnittet i Norge. Betyr det at kanskje bare 30-40% av Norges befolkning kan kjøpe egen bolig?

Er det 400.000 brutto? Du skal stå som låntager,siden han har gjeld?

siden dere er par, så regner jeg med at ere ikke erpå jakt etter en 1 roms,men tenker frem i td.

400.000 brutto er ikke mye i disse tider. Du må ta høyde for kansje 7-8 % rente, selv om renta er lav nå. Banken gjør det.

Siden sambo ike har lånemuligheter, har du alternativ om det skulle bli brudd med tanke på bet?

Jeg har selv 430.000 i snitt brutto, og jeg skal si jeg trenger de pengene som medlåner i bolig.

Jeg betaler 6000 ca i dag på 840.000. Du har i tillegg 3000 i studiegjeld.

Du skal har forsikringer,tv,nett,fellesutgifter der du tenker på ca 5-6000.

leveomkostninger for to til mat og div må du regne med 5000?

du skal ha en bufferkonto, tannlege,helse. Klær, så du ser. banken regner ikke at dette klarer du akkurat,du skal klare mere enn akkurat.

Skrevet

Du kan ikke forvente at banken vil ta med husleie fra din samboer. Her kan det nok variere fra bank til bank, men hos oss ville vi ikke godtatt dette som inntekt. Leieinntekter kan bare tas med hvis det er en egen utleieenhet (med egen inngang) som blir leid ut (må dokumenteres med leiekontrakt). Skal samboer være med å bidra må han i tilfelle tas med som medlånetager.

Det vil være en stor risiko for den banken som tar med disse inntektene i regnestykket. Hva om det blir slutt mellom dere? Da har du ikke disse inntektene noe mer. Så lenge det ikke er en egen utleiedel, vil du heller ikke ha rare muligheten til å leie ut til noen andre.

Med en inntekt på kr 400.000,- vil jeg tippe at du kan ha rundt 1,3 mill i samlet lån ( inkl. studielån, kredittgrenser på dine kredittkort), noe mer hvis du ikke har bil. Husk at fellesgjeld også er inkl. i denne lånerammen. Dvs. hvis du får et finansieringsbevis på kr 1.300.000,- og det er en fellesgjeld på kr 300.000,-, kan du maks. by 1 mill på boligen.

Har dere noe egenkapital i dag? I dagens marked er det ikke uvanlig at bankene forlanger at dere kan dekke 10% egenkapital + omkostninger selv.

Skrevet

Jeg har samlet inntekt på rundt 400000 (inkl bidrag, barnetrygd), 1700 i mnd i studielån. Jeg har 1,1 mill i boliglån, 200000 i studielån, 100.000 i fellesgjeld. Jeg hadde 500.000 i egenkapital, så 1,1 mill holdt til en 3 roms relativt sentralt i Oslo (kjøpte rett før jul). Samlet kostnad på bolig er vel 8000 + strøm. Jeg har bundet renta på halve lånet og skal binde renta på studielånet i juli. Grunnen til at jeg fikk lånet var høy andel EK og et detaljert regnskap ført over en lang periode som viste at jeg kunne klare dette lånet selv med en rente opp mot 10%.

Jeg ville ikke tatt med samboers innbetaling i regnestykket til banken, for å låne mer enn du kan klare på egenhånd er dumt hvis han ikke skal stå som medlånetaker og ansvarlig. Det trenger ikke en gang blir slutt, hva om en av dere mister inntekt for en periode?

Skrevet

Kommer jo an på hvor man vil kjøpe og hvor stor bolig man ser etter. Ei lita toroms langt ute på landet trenger ikke koste all verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...