Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #1 Skrevet 10. april 2009 Hjem - arbeid: Når man har 11 km til jobb én vei (2,2 mil pr. dag), får man da trekke i fra dette på selvangivelsen, uavhengig av om man tar buss eller kjører bil? Jeg har bil og bruker den, og betaler også kr. 10,- i bompenger pr. dag. I veiledning til selvangivelsen står det bare at man får fradrag for arbeidsreiser...ser ingen forklaring annet enn at den oppgir at vi må regne 230 dager/år og at man får trekke fra 1,40 kr/km. Gjelder dette meg? Gjeld boliglån: I desember 2008 fikk jeg boliglån. Jeg kjøpte leilighet før jul. Denne summen vil jeg føre opp under "Gjeld", men: a) Hva skjer da? Får det noen virkning på min restskatt at jeg fører opp ekstragjeld som ikke sto der fra før? b) Må jeg sende med vedlegg til skattekontoret som viser denne gjelden (bankdokument)? c) Er det noen fradrag å føre opp i forbindelse med denne boliggjelden? (Har hatt utgifter til denne boligen som kan dokumenteres, og reiser til og fra, men det er først i 2009). Leieinntekter vil først komme senere i 2009. Aksjer: Jeg har noen aksjer gjennom arbeidsgiver. De bare står der. Jeg tar ikek ut noe eller selger. Har jeg noen fradragsmuligheter på aksjer? Håper skatte"eksperter" svarer
Gjest strykebrett Skrevet 10. april 2009 #2 Skrevet 10. april 2009 Når det gjelder reise får man til fradrag den sumen som overstiger 12800 pr. år. I ditt tilfelle blir reiseutgiften 22*230*1.4=7084 så du trenger ikke å fylle ut noe på denne posten da du ikke kommer over 12800 NOK. Angående lånet ditt: Gjelden vil kun ha påvirkning på din restskatt hvis du er oppført med formuesskatt på selvangivelsen du har fått. Om du oppgir den nye gjelden vil formueskatten reduseres. Har du nettoformue på under 350000 fra før så har du ingen formueskatt og gjelden vil ikke utgjøre noen forskjell på skatten. Gjelden i seg selv reduserer neoformuen, men gir ikke noen direkte fradrag utover dette. Påløpte, ikke betalte gjeldsrenter som ikke er forfalt i 2008 kan skrives til fradrag i alminnelig inntekt. All kostnad og inntekt i 2009 tilhører regnskapsåret 2009 og kan dermed ikke føres på denne selvangivelsen. Aksjer er en eiendelspost og fører til økt formue. Eneste måten å få noe fradrag i forbindelse med aksjer er å selge de med tap. Da kan du få fradrag for beløpet u eventuelt har tapt. Men hvis de bare står der skal de føres opp som eiendel til kostpris. Håper dette hjalp
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #3 Skrevet 10. april 2009 Takk for svar! Ja, regnet nettopp også ut selv at jeg, selv med bompenger, ligger under nedre grense for reisefradrag til jobb. Men svaret fikk jeg bedre forklart i Dine Penger enn i Veiledning til Selvangivelsen. Har ingen formue. Så det hjelper det ikke på fradrag uansett hvor mye gjeld en har. Jeg kan ha 2 eller 19 millioner i gjeld, og det betyr ingenting så lenge jeg ervervet meg den i desember 2008? - Jeg synes Veiledning til selvangivelsen er ganske rotete og uoversiktelig...som om den er ment å ikke skulle informere for mye.
Gjest strykebrett Skrevet 10. april 2009 #4 Skrevet 10. april 2009 Hehe, den veiledning til selvangivelsen er veldig informativ for oss som jobber med økonomi og er vant med systemet og begrepene. For de som den er ment å leses av er den nok ikke like lett å forstå. Ganske dårlig opplegg av skatteetaten det der. Så lenge du ikke har noen formue vil ikke det ha noe å si hvor mye du har i gjeld. Men renteutgifter du har på gjelden kan du trekke fra. Betalte du noen gebyr og slikt for å opprette lånet forresten? Låneopprettelsesgebyr til bolig går som renter og kan trekkes fra..
Gjest ts Skrevet 10. april 2009 #5 Skrevet 10. april 2009 Hehe, den veiledning til selvangivelsen er veldig informativ for oss som jobber med økonomi og er vant med systemet og begrepene. For de som den er ment å leses av er den nok ikke like lett å forstå. Ganske dårlig opplegg av skatteetaten det der. Så lenge du ikke har noen formue vil ikke det ha noe å si hvor mye du har i gjeld. Men renteutgifter du har på gjelden kan du trekke fra. Betalte du noen gebyr og slikt for å opprette lånet forresten? Låneopprettelsesgebyr til bolig går som renter og kan trekkes fra.. Jeg kan sjekke om jeg betalte gebyr for å opprette lånet.! Men ser ikke at det står i lånepapiret...det bør stå der. Hvordan kan jeg ha renteutgifter på et lån i 2008, når jeg opprettet lånet i desember 2008? Tinglysingsgebyr til staten osv. ved kjøp av bolig, er det noe jeg kan trekke fra som fradrag? Takk for svaret fra deg!
Gjest strykebrett Skrevet 10. april 2009 #6 Skrevet 10. april 2009 Det blir nok ikke rare rentene å snakke om, i og med at lånet bare har løpt noen dager, men det forrentes jo etterhvert som lånet løper vanligvis. Banken din har sikkert informasjon på hvor mye renter som påløpte i 2008. Litt usikker på det med tinglysningsgebyr må jeg inrømme, kanskje noen andre her inne som har svar? Vil tro det ikke kommer til fradrag før du eventuelt selger boligen og du kan legge det til kostprisen på boligen når man skal regne ut eventuelt gevinst, men jeg er ikke sikker..
Gjest Margaretha Skrevet 11. april 2009 #7 Skrevet 11. april 2009 Det blir nok ikke rare rentene å snakke om, i og med at lånet bare har løpt noen dager, men det forrentes jo etterhvert som lånet løper vanligvis. Banken din har sikkert informasjon på hvor mye renter som påløpte i 2008. Man fører ikke opp renter som har påløpt noen dager i desember ;-)
Gjest økonom Skrevet 11. april 2009 #8 Skrevet 11. april 2009 Fradragsberettigede renter på banklånet skal framkomme av årsoppgaven fra banken. Bankene er pliktig å sende deg årsoppgave, du får ta kontakt med dem hvis du ikke har mottatt årsoppgave. Og hvis boligen er oppført som formue, bør også gjelde føres opp. Også selv om det ikke har skattemessig betydning. Skatteetaten scanner jo tallene og i din selvangivelse ser det ut som om det er en uforklart formuesøkning kan det føre til henvendelse fra skattekontoret. uforklart formuesøkning kan skyldes svart inntekt, inntekt fra kriminelle handlinger, tidligere bankkontoer i sveits mm (men nå skal det sies at din formuesøkning nok ikke er så voldsomt stor d som tilsier alvorlige handlinger, men du skjønner sikkert prinsippet)
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Har man refinansiert et lån for å få bedre vilkår kan man trekke fra alle kostader til dette, ellers ikke mener jeg å huske.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #10 Skrevet 12. april 2009 Fradragsberettigede renter på banklånet. For to uker? Da er det snakk om ca. 10 kr?
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #11 Skrevet 13. april 2009 For to uker? Da er det snakk om ca. 10 kr? For 2 uker i desember med ca 7,5% renter vil det utgjøre 6250 kr for et lån på 2 mill
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 Det blir nok ikke rare rentene å snakke om, i og med at lånet bare har løpt noen dager, men det forrentes jo etterhvert som lånet løper vanligvis. Banken din har sikkert informasjon på hvor mye renter som påløpte i 2008. Litt usikker på det med tinglysningsgebyr må jeg inrømme, kanskje noen andre her inne som har svar? Vil tro det ikke kommer til fradrag før du eventuelt selger boligen og du kan legge det til kostprisen på boligen når man skal regne ut eventuelt gevinst, men jeg er ikke sikker.. Tinglysing kan trekkes fra
Alison Skrevet 13. april 2009 #13 Skrevet 13. april 2009 Tinglysingsgebyr til staten osv. ved kjøp av bolig, er det noe jeg kan trekke fra som fradrag? Nei, dette får du ikke trekke fra. Etablerings- og depotgebyr kan trekkes fra om du måtte betale det ved opprettelsen av lånet.
Alison Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 (endret) Tinglysing kan trekkes fra Dette er feil. Tinglynsningsgebyret og dokumentavgiften er kostnader som inngår i kostprisen på eiendommen sammen med kjøpesum mm. Kostnadene vil kun komme til fradrag ved en eventuell gevinst-/tapsberegning ved et senere skattepliktig salg. Endret 13. april 2009 av Alison
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå