Gå til innhold

Fra 50% lønn til rehabiliteringspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For snart 8 mnd siden ble jeg sykmeldt fra en 50% fast stilling. Innen den tid jobbet jeg en del ekstra ved siden av for å fylle opp den resterende 50%, men siden jeg gradvis ble sykere falt bare mer og mer av ekstrajobbingen bort. Siden jeg ble 100% sykmeldt har jeg siden da levd på denne halve stillingen og har såvidt litt over 9000,- utbetalt i mnd. Nå har jeg nettopp vært gjennom et samlivsbrudd og klarer såvidt å stå på egne bein om jeg får bostøtte gjennom NAV. I forhold til sykdomsprosessen er diagnose stilt og jeg er satt som 100% ufør i fysisk krevende arbeid, og skal derfor over på yrkesrettet attføring. Men hva skjer om evnen til å studere er like dårlig som evnen til å jobbe? Alle som er/har vært student vet at studentlivet er alt annet enn et slaraffenliv, og jeg har en sykdom som gjør det til at jeg aller helst skal tilrettelegge min egen dag. Jeg har nå gått et kurs i forbindelse med mulig skolegang til høsten, og jeg er i stor tvil om kroppen min egentlig klarer det. Så hva skjer om september kommer og jeg ikke er i stand til å studere? Kan de virkelig sette meg over på rehabiliteringspenger som jo er kun 60% av den inntekten en har, når man tjener så lite i utgangspunktet? Eller kan det søkes om midlertidig uføretrygd fra september av? Jeg tenker bare mer og mer på dette, for september kommer fort og jeg blir jo ikke bedre. Og om det skal tas beregninger ut fra inntekten de siste 3 årene vil jeg komme nesten like dårlig ut da jeg var student en stor del av denne tiden. Hjelp :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 10 måneder nå, og har fått et informasjonsbrev fra NAV om hva som skjer når sykepengeperioden opphører. Der står det blant annet:

"Når retten til sykepenger opphører og du ikke kan gå tilbake til arbeid, vil du kanskje ha behov for inntektssikring gjennom NAV. Etter en individuell vurdering av dine muligheter og begrensninger i forhold til sykdom og arbeid/aktivitet, kan det innvilges stønader etter opphør av sykepenger. Mens sykepenger som regel tilsvarer lønn, vil andre stønader fra NAV bety en vesentlig reduksjon i forhold til arbeidsinntekt. Vanligvis utgjør utbetalingen omkring 2/3 av lønn/sykepenger.

Du må selv søke i god tid før sykepengene opphører."

Dette brevet mottok jeg da det var 13 uker igjen av sykepengeperioden.

Skrevet

yrkesrettet attføring er jo også 60% av tidligere lønn, samme som rehabiliteringspenger... Men det er en minstesats, som er ca 9000 utbetalt!

Skrevet
yrkesrettet attføring er jo også 60% av tidligere lønn, samme som rehabiliteringspenger... Men det er en minstesats, som er ca 9000 utbetalt!

Er du sikker på at det er en minstesats? Har du en link? (Jeg vet om noen som har mindre enn 9000 utbetalt.)

Skrevet

Men kan de virkelig så godt som halvere en allerede 50% lønn i et lavtlønnet yrke? Det man sitter tilbake med da vil jo ikke en gang dekke husleie!

Skrevet

Rehabiliteringspenger gis med 66 prosent av grunnlaget for rehabiliteringspenger. Minste årlige ytelse er 1,97 ganger grunnbeløpet

Kilde: http://www.nav.no/page?id=291

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...