Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #1 Skrevet 10. april 2009 Vi skal starte prøvingen nå men jeg lurer på hva jeg bør ta av vitaminer. Holder det om jeg tar folat og trankapsler? Hva tar dere andre gravide?
Saeria Skrevet 10. april 2009 #2 Skrevet 10. april 2009 Jeg tok de gravidpillene som man får kjøpt på apoteket fra når jeg visste at jeg var gravid. Barnet var nemlig ikke planlagt. De inneholder 400mg folat, som anbefales gjennom hele første trimester+vitaminer og mineraler. Er man prøver anbefales 400mg folat dagen fra prøvestart. I tilleg tok jeg omega-3 kapsler. Nå tar jeg daglige multivitaminer som inneholder de 200mg med folat som anbefales for resten av svangerskapet, samt omega-3.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #3 Skrevet 11. april 2009 I mitt forrige svangerskap tok jeg disse gravidtablettene du snakker om, men de inneholder mye A vitamin. Jeg tok tran i tillegg, og det overstiger hva som er anbefalt av A vitamin. Kan en ikke kjøpe rene folatkapseler og så ta tran og og multivitaminer uten A vitamin i tillegg? Vil gjerne høre fra andre også, hva dere tar?
Edie Skrevet 11. april 2009 #4 Skrevet 11. april 2009 Jeg begynte med folat da jeg fant ut at jeg var gravid (ikke planlagt), og har alltid tatt omega-3. Nå spiser jeg Lifeline Gravid (dagsposer med multivitamin/antioksidanttablett, omega-3 kapsler og tyggetablett med kalsium og magnesium) Den kan brukes fra man planlegger graviditet. Finnes en Lifeline Ammende som kan brukes fra andre trimester, burde vel egentlig gå over til den nå..
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #5 Skrevet 11. april 2009 Ok. Takk for svar. Men høres det da ok ut om jeg tar folat, tran og multivitamin?
Saeria Skrevet 11. april 2009 #6 Skrevet 11. april 2009 Det skulle være tilstrekkelig det. Det finnes også rene folattabletter, om du ikke vil ha multivitaminer. De fås på apoteket de også.
Malama Skrevet 11. april 2009 #7 Skrevet 11. april 2009 Fin løsning å enten ta multivitaminene eller folatpiller ja, sammen med tran eller omega3-kapsler av annet slag. Det finnes evt "vitaplex alt-i-ett for gravide og ammende", da er det ikke noe problem med a-vitamin i tran og multivitaminer, samtidig som man får nok folat (og multivitaminer for gravide har andre sammenestninger enn for ikkegravide av andre ting også, de jeg tok (gravitamin) har ialle fall redusert inhold av A-vitamin, og mer c-vitamin, og mer kalsium bla, mener jeg) Det viktigste er nå uansett folat. Og gjerne omega3/tran ja. Og et ellers sunt og variert kosthold
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #8 Skrevet 11. april 2009 Tr her. Mener det var gravitamin jeg tok sist og i de er det 500 mg. A vitamin + at jeg tok tran som jo også inneholder A vitamin. Andre som har gjort det slik? Det blir vel egentlig ikka for mye A vitamin da? Og det skal jo stoore mengder til for at det kan være fosterskadelig. Skal helst ikke overstige 800 mg til dagen, og en måtte opp i 3000 mg daglig over litt tid for at det kunne være skadelig har jeg fått med meg. Men det er 400 mg folat som er annbefalt til dagen altså? rene folattab. da, vil de tilfredstille dette "kravet"? Da skal jeg skaffe folat, ta trankapsler og multivitamin uten A vitamin, elle kanskje jeg kunne tatt med også?!? Tar dere det samme hele svangerskapet, elle trenger man andre ting jo lengre ut man kommer?
Malama Skrevet 11. april 2009 #9 Skrevet 11. april 2009 Det er nok ikke skadelig å kombinere så det blir så lite over grensen, det er som du sier slik at det skal mye mer til før det blir skadelig. Men man forsøker vel å unngå å få for mye, for noe får man jo også gjennom maten. Men "farliggrensa" er langt over "anbefaltgrensa". rene folatpiller oppfyller kravet om hvor mye folat man bør ha ha. Det er vel ikke egentlig slik at man trenger å bytte når man kommer lenger, men (ekstra) folat er vel bare noe de sier man trenger de første 3 mnd. Det skader dog ikke å fortsette med det, og retningslinjene forandrer seg, jeg tror muligens de sier man skal ta det til man er ferdig å amme nå... (der er jeg ikke like flink nei...)
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #10 Skrevet 11. april 2009 Ok. Tusen takk for gode svar Malama Syns du skriver bra.
Gjest Alabama Skrevet 11. april 2009 #11 Skrevet 11. april 2009 Er man prøver anbefales 400mg folat dagen fra prøvestart. For å rette litt på deg her, så er det 0,4 mg folat man skal ta, ikke 400...
Edie Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 Det er 400 mikrogram med folsyre ja, ikke milligram. Foreløpig er retningslinjene at man trenger folsyre fra prøvestart og ut første trimester. De fleste andre land anbefaler derimot folat ut hele svangerskapet. Det er uansett ikke noe problem å fortsette med folat som er et B-vitamin. B-vitaminer er vannløselige og har ikke samme risikoen for opphopning i kroppen som de fettløselige vitaminene (A, D, E og K)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå