Gjest Ts Skrevet 10. april 2009 #1 Skrevet 10. april 2009 Jeg er ikke det man karaktiserer som en tynn person 160 og 84 kg. Klær er i str 42 i bukser og M i topper(noen ganger L) har alltid vært ganske tung i kroppen, men ikke sett så stor ut. Nå har jeg gått opp 10 kg på 5 mnd?! Noe som irriterer vettet av meg da jeg tidligere gikk ned 20 kg. Jeg vet at snoperiet må jeg slutte med, men trenger tips for å få igang systemet igjen. Pågrunn av en kneskade da jeg datt fra sykkel for noen år siden gjør trening vanskelig. Går mye ( 3 ganger i uken over 4 km, ellers til og fra jobb på ca 6 km), har wii sports og bruker den ofte. Desverre går vekten opp hele tiden, trode jeg var gravid, men det er jeg (desverre ikke, ønsker det, men en annen sak) Ønsker saklige tilbakemeldinger og tips. Vet jeg ikke er slank så det trenger jeg ikke å få slengt i trynet.Mer innspill jeg er ute etter:)
Kenneth199 Skrevet 10. april 2009 #2 Skrevet 10. april 2009 Mye som spiller inn her, kan du si litt om hvor mange timer du sover i døgnet? Hvordan kostholdet ditt ser ut? Lag en liste over måltider du spiser til dagen og mellom måltider snacks skriv ned klokkeslett på måltidene, skriv også ned alt du drikker til en dag. Post så listen her på forumet og jeg/vi kan komme med tips. Ikke at jeg har noe med det, men kunne du sagt alderen? Alderen forteller litt om hvor høy forbrenning osv en person skal ha. Første skritt er kosthold, neste skritt er mosjon.
Gjest ts Skrevet 10. april 2009 #3 Skrevet 10. april 2009 Aha, det har jeg ikke tenkt på, å lage liste over kostholdet. Får sette igang med å skrive en liste på en vanlig hverdag ( påsken er nok desverre litt ustabilt i forhold til vanlig;) ) For det meste ikke glad i brød så spiser en del frokostblandinger. Hørt det ikke er bra.. hmm. Er forresten 29, merker alderen har påvirket kroppen vesentlig.Særlig lårene, har for det meste veid 10 kg mindre lenge, men først nå jeg plutselig gikk opp så mye.( den gangen jeg gikk ned 20 var pågrunn av plutselig vektøkning av medikamenter, men dette endret seg når jeg kunne slutte med pillene) Så må nok endre på det jeg har gjort til vanlig. Glad i å sove desverre, kan sove i mange timer bare jeg ikke må stå opp, startet nylig med å studere igjen.. Mulig det som har påvirket vektøkningen, nå sover jeg lenge og må ikke på jobb. Lett å sove mer enn vanlig. over gjerne 9-11 timer hverdag. Merker det ikke er bra, får ta meg sammen der... men har det noen betydning??
Kenneth199 Skrevet 10. april 2009 #4 Skrevet 10. april 2009 Enkelte går opp i vekt hvis de sover for lite, skulker frokost osv. 8 timers søvn er superb Frokost blanding kan være sunt, det spørs hva slags blanding der er og hva du putter oppi. Hva slags blanding bruker du? og bruker du sukker i eller noe annet?
Gjest Ts Skrevet 10. april 2009 #5 Skrevet 10. april 2009 Den frokostblandingen med blåbær er jeg glad i, bruker ikke sukker i den. Heller ikke i te eller kaffe. Ikke så glad i sukker generelt. Desverre glad i sjokolade, mitt største last. Begynt med kokesjokolade for å stagge det verste. Sånn kjememørk på 70% blir jeg bare kvalm av hehe. Drikker mye kaffe, frokostblaning til frokost. Desverre skipper jeg en del lunsj og blir mye middager isteden.. men hørt noe om å spise hver 3 time og at det kan hjelpe på snopesuget.. noen som har erfart det? En venninne gikk på grete roede, hun sa det verste var å spise nok. Altså spise mer enn vanlig, jeg klarer knapt å få tid til å spise mer.
Kenneth199 Skrevet 10. april 2009 #6 Skrevet 10. april 2009 Snopesuget kan du bytte ut med en appelsin, kiwi, eple, pære, banan, klementin, gulerot, eller annet grønt La oss si at dagen kan se slikt ut. 07:00 frokost: litt frokostblanding med ekstra lettmelk. 09:00 mellom måltid: et eple 11:00 lunsj: brødskiver med kokt skinke, salatblad, agurk og tomat. 13:00 mellom måltid: ei pære eller appelsin kanskje. 15:30 middag: varm rett. 17:00 mellom måltid: grovt knekkebrød med hvitost og paprika. 19:00 eller 20:00 kveldsmat: Grov brød med kyllingpålegg eller noe annet magert, gjerne med salatblad/agurk/tomat/paprika på. Kveldskos kan være et par frukter, eller en hjemmelaget smoothie. Sengetid i 22:30-23:00 tiden? Frokostblandingen du bruker kjenner jeg ikke til, men finnes det et sunnere alternativ så kan du prøve det. Hvor mye vann og brus drikker du til dagen?
Gjest TS Skrevet 11. april 2009 #7 Skrevet 11. april 2009 Den planen så bra ut, mye mer mat enn til vanlig. Får prøve det, drikker mye vann, desverre glad i pepsi max ( sukkerfritt,men vil trappe det ned uansett) Så det er en start iallefall:)
Kenneth199 Skrevet 11. april 2009 #8 Skrevet 11. april 2009 (endret) Pepsi max består jo bare av tilsetningstoffer og søtstoffer, ville styrt unna det. Mye salt i maten er også fy fy:P Elixia har et knall tilbud, 100 % fornøyd eller pengene tilbake! http://www.elixia.no/index.aspx?cat=1262&a...rticle=10940314 Hvis du har et senter i nærheten så er det mulig å gå bort til resepsjonen og spørre og grave litt. Si at du har/har hatt kneskade. En eller annen form for mosjon bør du få inn. Treningssenter er til å anbefale på det kraftigste. Svømming er knall bra. Gå tur med ei venn ett par ganger i uka. Hvis du holder deg fysisk aktiv så er det mye skader/lidelser du kan forebygge. Forbrenningen øker også kraftig, og systemet kommer i gang igjen slikt du ønsker. Du får også et overskudd av energi og velvære. Ta med deg en notisblokk og skriv ned alt du spiser/drikker i løpet av ei uke. Så poster du lista her på forumet, eller i PM til meg. Kosthold = 60%, trening = 40% Endret 11. april 2009 av Kenneth199
Gjest vbalkth Skrevet 11. april 2009 #9 Skrevet 11. april 2009 du sier du er veldig glad i sjokolade, såenten så har du lagt på deg disse kiloene med egeninnsats(og det vet du vel innerts inne selv i så fall), ellers må du til legen for å sjekke helsen. man går ikke opp så mye i vekt uten at man enten har gitt en innsats selv, eller at det er noe veldig galt med kroppen. det finnes tusen tips man kan følge som ette sigende skal hjelpe mer enn andre. men det eneste som hjelper er mer trim og sunnere mat. så enkelt er det desverre:=) det finnes noen som sverger til det ene eller det andre, men alle undersøkelser viser at det finnes fordeler og bakdeler med alle kurer. det er ingen dietter som fungerer i lengden, du vet jo som alle at det må en livsstilsendring til. jeg har ikke prøvd grete roede selv, men vet mange har hatt suksess med det. spesielt kurset om hvordan holde vekten etter man faktisk har gått ned er ekstremt viktig. om du blir kvalm av mørk sjokolade så sier noe meg at du nok spiser mer enn du tenker over. selv måtte jeg kutte sjokolade pga melkeallergi, og jeg gikk ned masse i vekt. jeg spiste slett ikke mye sjokolade, og heller ikke hver dag.......men faktisk var det slik at den sjokoladen jeg spiste i helgen bidro til at vekten aldri gikk ned selv om jeg trente. så jeg kommer ikke til å gi noen detaljråd, nettopp fordi det er helheten som er viktig. meld deg på et greterodede kurs e.l,(evt elixia/spenst eller hvasomhelst) så lærer du masse om kosthold der.
Gjest ts Skrevet 11. april 2009 #10 Skrevet 11. april 2009 Du har nok rett i at vektøkningen skyldes meg selv og snop. Det er jeg fullstendig klar over. At det alene har ansvaret tror jeg neppe, er nok kombinert med en del stress i det siste og tydd til en ekstra sjokolade (utover det normale for meg) og derfor ekstra vektøkning. Har tidligere endret kostholdet og gått ned 20 kg kombinert med at jeg sluttet med en del medikamenter. Nå begynte jeg på noen nye, men også dårlig kost. vet jeg må endre på kostholdet igjen og er glad for tips, ser jeg må spise mindre og oftere enn færre og store måltider og tillegg føre opp liste over hva jeg faktisk spiser enn jeg selv tror. takk for alle råd og tips. Skal klare å gå ned 10 til sommeren håper jeg, så får jeg ta resten mot jul etcetc...
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #11 Skrevet 12. april 2009 Når man er vant til å spise snop er det vanskelig å la være. Det å la være å spise snop kan hjelpe deg til å ikke spise så mye snop... Jeg har selv vært sukkeravhengig og er fortsatt glad i sukker, men har noen tips: Vent litt med sjokoladen. Spis en frukt først, eller drikk et glass vann. Kjenn etterpå etter om du virkelig har lyst på sjokolade. Hvis du har lyst på sjokoladen, så spis den, med god samvittighet. Sørg for at du spiser nok mat. Det er fort gjort å kaste i seg en sjokolade fordi blodsukkeret er lavt og man må ha i seg noe kjapt for å få blodsukkeret opp igjen. Ha faste tider for mat og søvn. Legg planer for hva du skal spise. Lag god og sunn mat, så du er mett og fornøyd. Da trenger du ikke sjokolade. Fortell dem rundt deg at du vil ned i vekt. La dem hjelpe deg ved å tilby deg noe annet i tillegg til bløtkake i selskaper, som grønnsaker med dip e.l. Ha en dag i uka som du kan spise hva du vil. Det er da sannsynlig at du ikke vil skeie ut likevel, for da ødelegger du jo for all jobbingen ellers i uka...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå