Gå til innhold

Uttrykket "alle gode ting er tre"

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Så sitter vi her stuet sammen i påsken; jeg og svigerfamilien. Og svigermor mener bestemt at uttrykket "alle gode ting er tre" handler om når noe har gått dårlig to ganger, kommer det til å gå bra tredje gangen. Slik det ofte brukes om fotball i sporten - når noen har bommet to ganger, treffer de tredje gangen.

Jeg mener derimot at uttrykket viser til at gode ting kommer i tre. Og at det er noe man kan si når noe godt skjer tredje gangen, etter at det allerede har skjedd to gode ting. Som hvis noen skårer mål tre ganger f.eks. At det på en måte er meningen at noe skal skje tre ganger hvis det allerede har skjedd en gang eller to.

Hvem tror dere har rett?

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Så sitter vi her stuet sammen i påsken; jeg og svigerfamilien. Og svigermor mener bestemt at uttrykket "alle gode ting er tre" handler om når noe har gått dårlig to ganger, kommer det til å gå bra tredje gangen. Slik det ofte brukes om fotball i sporten - når noen har bommet to ganger, treffer de tredje gangen.

Jeg mener derimot at uttrykket viser til at gode ting kommer i tre. Og at det er noe man kan si når noe godt skjer tredje gangen, etter at det allerede har skjedd to gode ting. Som hvis noen skårer mål tre ganger f.eks. At det på en måte er meningen at noe skal skje tre ganger hvis det allerede har skjedd en gang eller to.

Hvem tror dere har rett?

Jeg har aldri hørt din versjon av dette - kun den til din svigermor. Når to forsøk har mislykkes så må det liksom gå bra tredje gangen.

Skrevet
Jeg har aldri hørt din versjon av dette - kun den til din svigermor. Når to forsøk har mislykkes så må det liksom gå bra tredje gangen.

Sånn er min oppfattelse av uttrykket også.

Gjest Ludovie
Skrevet (endret)

Jeg er også enig med svigermoren din. "Alle gode ting er tre" er noe man sier når man lykkes på tredje forsøk, (eller som oppmuntring hvis man har mislykkes to ganger).

Endret av Ludovie
Skrevet

Hm... dette lover ikke bra for stoltheten min. :ler:

Om noen andre er enig med meg, så kom gjerne med det. Eller så må jeg kanskje se meg slått av svigermor. Hadde håpet å slippe det, men. Hun er så påståelig også, så det hadde vært morsomt å ha rett. :fnise:

Skrevet

Må si meg enig med svigermoren din jeg også... ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er nok også enig med svigermoren din. :) Har aldri hørt din versjon jeg heller.

Skrevet

Jeg er også enig med svigermoren din, det er sånn jeg bruker det ;)

Gjest Gjest_Rotta_*
Skrevet

Jeg må si meg enig med begge :)

Jeg bruker uttrykket slik svigemoren din mener at det skal gjøres, men jeg kunne også funnet på å sagt at "alle gode ting er tre" feks hvis det ligger tre skokoladebiter igjen i skåla, eller hvis jeg og kjæresten finner på å dra til Hellas for tredje år på rad eller noe i den duren.

Tydeligvis er jeg ikke så konsekvent i bruken av uttrykket da :)

Gjest Christabelle
Skrevet

Jeg er enig med svigermoren til TS :)

Skrevet

Blir ikke den engelske versjonen av dette "Third time's a charm" eller "Third time lucky" eller noe i den duren? Disse betyr i alle fall det svigermoren din mener.

Gjest Papirkurven
Skrevet
Blir ikke den engelske versjonen av dette "Third time's a charm" eller "Third time lucky" eller noe i den duren? Disse betyr i alle fall det svigermoren din mener.

Skulle til å si det. Er enig med svigermor, desverre. Men ingen kan jo nekte deg å ha din egen oppfatning og bruk av uttrykket, det er jo bra om gode ting kommer i 3-pakk :)

Gjest Tokidoki
Skrevet

Bruker utrykket på samme måte som din svigermor ;)

Skrevet

Sakset fra store norske leksikon:

"Alle gode ting er tre, talemåte med opprinnelse i gammel tallsymbolikk, hvor 3-tallet ble ansett for å være hellig. Det har vært hevdet at uttrykket har gresk opprinnelse, men også at vi har fått det fra middelalderens Tyskland, der det ifølge gammel rettspraksis var nødvendig å stevne tiltalte for retten tre ganger før det kunne avsies dom i hans fravær."

Skrevet

Hvem tror dere har rett?

Dere tar begge feil, men du er rettest ;)

"Alle gode ting er tre" brukes både rettvendt og som sarkasme. Det henspeiler på at ting kommer i serier på tre; tre gode på rad, eller tre mindre fordelaktige.

Selv om det nok henspeiler på kirkens "hellige treenighet", har tretallet vært hellig, og ofte betraktet som et lykketall i nesten de fleste religioner og kulturer.

Din svigermor forveksler nok med "Det tredje gangen gjelder det!" som brukes om at man skal prøve igjen, selv om man mislykkes en gang eller to. Her tydelig i betydningen av "magisk" lykketall. Tre er det første tallet som kan beskrives med "alle", og det laveste antallet hendelser hvor man kan begynne å ane et forsett, i morsetning til tilfeldigheter (uhell).

Men OK, det er tatt fra husken, og jeg begynner å bli gammel, så et lite forbehold, for å slippe å åpne pakketeipen fra kartongene bokhyllene er i, OK?

Fint! Ha en fabelaktig påskeferie, både du og svigers, og andre uskyldig forbipasserende! :sol:

Skrevet
Dere tar begge feil, men du er rettest ;)

"Alle gode ting er tre" brukes både rettvendt og som sarkasme. Det henspeiler på at ting kommer i serier på tre; tre gode på rad, eller tre mindre fordelaktige.

Fint! Ha en fabelaktig påskeferie, både du og svigers, og andre uskyldig forbipasserende! :sol:

Slik har jeg lært det også... at alt kommer i serier på 3...

3 gode ting, 3 triste ting (dødsfall spesielt skal vi tro min kjære bestemor).

Så jeg mener at du har rett. :)

Ha en fortsatt fin påske! :sol:

Skrevet

Jeg har heller aldri hørt din verson før, så jeg vil si at svigermor har rett. :)

God Påske.

Skrevet

Ettersom flere familiemedlemmer har kommet til, er vi nå en gjeng av betydelig størrelse som har diskutert dette. Vi er alle enige om at uttrykket ofte brukes slik svigermor gjør det - uenigheten handler om hva som er den opprinnelige betydningen. Der er vi vel delt på halvparten.

Men det er en onkel her som har noen språklige kontakter, så vi håper å finne ut hva som er den opprinnelige betydningen. Nå har jeg ikke nødvendigvis noe i mot at språk utvikler seg, og at ord og uttrykk får nye betydninger. Men jeg syns nå likevel det er interessant å vite hva som er opprinnelsen til slike ting, og jeg ønsker i en del tilfeller å bruke uttrykkene slik de egentlig er ment. Jeg ønsker hvertfall ikke å la meg diktere av sportsjournalister, ettersom jeg egentlig trodde at det bare var de som brukte uttrykket "alle gode ting er tre" om to dårlige hendelser som etterfølges av en tredje god. ;)

God påske alle!

Skrevet
Ettersom flere familiemedlemmer har kommet til, er vi nå en gjeng av betydelig størrelse som har diskutert dette. Vi er alle enige om at uttrykket ofte brukes slik svigermor gjør det - uenigheten handler om hva som er den opprinnelige betydningen. Der er vi vel delt på halvparten. [...]

Å, beklager. Det var ikke meningen å splitte familien din. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...