Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å beregne hvor mye det vil koste meg å bo alene.

Hvis jeg tar opp lån, og har en lav inntekt.

Lurer på hvor mye det koster for tv lisens?

Betaler man noe for varmt vann?

Jeg vet det varierer men noe ide, eller tips dere kan gi meg angående strøm?

Videoannonse
Annonse
Gjest Benedik
Skrevet

Hei,

Lav inntekt, men du mener da at banken vil gi lån?

Har du egenkapital, eller blir det førstehjemslån?

Varmtvann pleier å være inkludert i husleien når man har selveierleilighet. Trappevask også. :-)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Serielån/etterskuddslån er den billigste låneformen på lang sikt fordi man betaler lånet raskere ned. Man betaler derfor en mindre andel rente.

Månedsbeløpet vil imidlertid være svært høyt de første årene. Annuitetslån betyr at man betaler akkurat det samme gjennom hele lånets løpetid. Det er totalt sett dyrere - men det månedlige beløpet er mye lavere.

Skrevet
Hei,

Lav inntekt, men du mener da at banken vil gi lån?

Har du egenkapital, eller blir det førstehjemslån?

Varmtvann pleier å være inkludert i husleien når man har selveierleilighet. Trappevask også. :-)

ja jeg har egenkapital, snakket med banken og får lån, men vill ikke søke om dette enda, vil først beregne hvor mye det skal koste meg å bo alene.

Skrevet
ja jeg har egenkapital, snakket med banken og får lån, men vill ikke søke om dette enda, vil først beregne hvor mye det skal koste meg å bo alene.

Du kan bruke Sifo sitt standardbudsjett for å få en viss pekepinn hva det koster deg å bo alene.

Gjest Gjest1
Skrevet
Varmtvann pleier å være inkludert i husleien når man har selveierleilighet.

Har du noen tall som understøtter dette? Jeg vil nemlig anta at det kun er særs få selveiere med varmtvann inkludert i "husleien".

Blant borettslag vil jeg anta at andelen er noe høyere, men heller ikke her er det snakk om noe majoritet. Det nærmeste jeg kan finne av statistikk i farten hos ssb, blir under parolen "husholdningers energibruk", hvor det er naturlig å anta at brorparten av boliger tilknyttet sentralfyr også kan ha varmtvann inkludert i felleskostnadene. I 2006 er tallet 9%, og hvis vi antar at andelslag utgjør en enorm overvekt her, så blir det skralt med selveiere på listen.

Merk for øvrig at varmtvannet uansett ikke er inkludert i husleien, men i felleskostnadene.

Et annet moment med varmtvann inkludert i husleien, er at det neppe er til fordel for en som bor alene. Du greier ganske enkelt ikke å forbruke like mye som en boenhet med flere individer, men kostnaden fordeles selvfølgelig flatt per boenhet. Du vil altså subsidiere alle barnefamilier i blokka, og det kan være at du har bedre ting å bruke pengene dine på.

Sett ut fra miljøhensyn så er det også utrolig ulønnsomt med sentralfyring. Selv om tanken er god, og mulighetene for besparelser så absolutt er til stede, så viser erfaring at alle forbruker langt mer enn nødvendig, ganske enkelt fordi det oppleves som gratis.

Hadde for øvrig en kompis som i studietiden jobbet som vaktmester, mot at han bodde gratis i vaktmesterboligen. De hadde sentralfyring, og på våren hadde alle de gamle damene vinduene på vidt gap, for det ble så varmt når radiatorene sto på maks. Min kamerat påpekte at de kunne jo senke tempraturen på radiatoren, men nei... de hadde jo betalt for sentralfyr, så da skulle de jammen få maksimalt ut av avtalen - selv om det innebar at de svettet innendørs og bostavelig talt fyrte for både kråker og duer.

Trappevask også. :-)

Ja, har mer tro på at de fleste sameier og borettslag har satt ut trappevaskene til eksternt firma, hvilke i utgangspunktet er forlokkende. Dog, hvis man har lite å rutte med så er ikke dette nødvendigvis positivt, for det er selvfølgelig en kostnad forbundet med dette.

Dersom man sier at det koster 100 kroner per måned per boenhet, så kunne man altså spare 100 penger i måneden ved å vaske trappen en gang i blant.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Et annet moment med varmtvann inkludert i husleien, er at det neppe er til fordel for en som bor alene. Du greier ganske enkelt ikke å forbruke like mye som en boenhet med flere individer, men kostnaden fordeles selvfølgelig flatt per boenhet. Du vil altså subsidiere alle barnefamilier i blokka, og det kan være at du har bedre ting å bruke pengene dine på.

Sett ut fra miljøhensyn så er det også utrolig ulønnsomt med sentralfyring. Selv om tanken er god, og mulighetene for besparelser så absolutt er til stede, så viser erfaring at alle forbruker langt mer enn nødvendig, ganske enkelt fordi det oppleves som gratis.

Det er ikke ulønnsomt med sentralfyring, varmtvann inkludert i felleskostnader eller felles strømavtale. Tvert i mot der jeg har bodd der dette har vært inkludert har det vært langt billigere oppvarmingsutgifter enn nå når jeg bor alene.

Beboere som fyrer for kråkene, duene, halve byen og hele nabolaget straffer kun seg selv og eventuelt miljøet. Ingen av de stedene jeg har bodd har disse kostnadene vært fordelt "flatt" utover boeenhetene. Tvert imot har man hatt måler i hver leilighet både på strøm, på varme og på varmtvann - en såkalt negativ måler - som blir lest av slik at boeenheten får pent betale for sin "kråkefyring". Jeg har også opplevd at fyren blir slått av om sommeren nettopp fordi det ikke har vært nødvendig med fellesoppvarming i de 3 sommermånedene.

Sentralfyring gir dessuten et langt bedre inneklima og jevnere varme enn elektriske ovner som står på hele vinteren. I tillegg gir sentralfyr mulighet til å koble til fjernvarmenett - her i Bergen betyr det at all oppvarming kommer fra bossbrenning - allerede resirkulert varme altså.

Det er klart at i borettslag / selveierblokker der det ikke er måler for disse tingene i hver leilighet er det noe helt annet.

Skrevet
Har du noen tall som understøtter dette? Jeg vil nemlig anta at det kun er særs få selveiere med varmtvann inkludert i "husleien".

Dersom man sier at det koster 100 kroner per måned per boenhet, så kunne man altså spare 100 penger i måneden ved å vaske trappen en gang i blant.

Nei, kun egne erfaringer. Har du tall som viser det motsatte?

Ærlig talt, orker ikke å vaske trappene i gangene, det får være nok med selve leiligheten. Å spare 100,- mnd er ingenting - og absolutt ikke verdt å vaske selv for.

Gjest Gjest1
Skrevet
Det er ikke ulønnsomt med sentralfyring, varmtvann inkludert i felleskostnader eller felles strømavtale. Tvert i mot der jeg har bodd der dette har vært inkludert har det vært langt billigere oppvarmingsutgifter enn nå når jeg bor alene.

[...]

Det er klart at i borettslag / selveierblokker der det ikke er måler for disse tingene i hver leilighet er det noe helt annet.

Ehh... det er jo nettopp dette jeg sier. Sentralfyr er flott på papiret, men når man ikke har individuell avregning så er det en katastrofe - både for miljøet og enslige.

Jeg sitter ikke på tall som sier noe om hvor stor andel av borettslag og sameier som har individuell avregning, men her i Oslo er det særs lite av slikt.

Konklusjonen blir således at hvis det står noe om at sentralfyr og varmtvann er inkludert, så må man for alt i verden påse at det er individuell avregning.

Gjest Gjest1
Skrevet
Nei, kun egne erfaringer. Har du tall som viser det motsatte?

Så du er typen som bruker egne erfaringer som grunnlag for generalisering. Hurra.

Ja, jeg har tall som indikerer det stikk motsatte; jeg la sågar med link til ssb i det aktulle inlegget.

Hva gjelder merforbruket ved sentralfyr med felles avregning, så viser undersøkelser at dette gir en økning på 20%-25% i forhold til individuell avregning. Med mindre man altså har egen måler på forbruket, så vil sentralfyr med varmtvann inkludert i felleskostnadene være en kalket grav for enslige.

Siden du sikkert vil ha tall som understøtter påstanden: dette er en link, klikk her for å åpne siden (pdf, de aktuelle tallene står på side 7).

Ærlig talt, orker ikke å vaske trappene i gangene, det får være nok med selve leiligheten. Å spare 100,- mnd er ingenting - og absolutt ikke verdt å vaske selv for.

For meg er også 100 penger peanøtter, men for en med stram økonomi så kan det være at 1200 penger i året er verdt noen runder i trappa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...