Gå til innhold

Valg av kirke

Gjest Gjest_sommerbrud_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sommerbrud_*
Skrevet

Hei!

Min kjære har fridd til meg i påsken, og jeg bare svever om dagen.

Vi har ikke bestemt tid ennå, annet enn at vi gjerne vil gifte oss på sommeren. 2010 eller 2011 da.

Vi bor i oslo og sokner til en kirke jeg ikke vil kalle kirke en gang, av utseende i allefall. Vil IKKE gifte meg der.

Kan vi velge kirke i en annen del av byen, eller må det være slik at enten vi eller våre foreldre har tilknytning til den eventuelle kirke?

Lurer også på dette med å være medlem av statskirken. Holder det at den ene er det, eller må begge være det?

Dette er begynnelsen på mine sikkert 10000 bryllupsspm som kommer etterhvert:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gratulerer med forlovelse! :strix:

Du eller forloveden din må være medlem av statskirken, så begge trenger ikke å være det.

Når det kommer til valg av kirke må dere eller deres foreldre tilhøre kirken. Om den kirken dere har lyst på ikke tilhører hverken dere eller deres foreldre må dere søke om å få lov til å ha vielse der. Det koster ca 2000-3000 kr i leie.

Presten fra den kirken dere tilhører må da samtykke dette og være villig til å reise til denne kirken og holde vielse der. Jeg mener dee også kan leie presten i kirken dere ønsker, men dette koster da også penger så vidt jeg vet.

:) SKal dere gifte dere i 2010 anbefaler jeg dere å booke både kirke og lokale så fort som mulig! :)

Vi skal feks gifte oss i en annen kirke enn den vi sokner til, og da har vi fått presten fra den kirken vi hører til å reise til den andre kirken. Dette er da 10 min reise med bil, så det er ikke store reisen. Et vennepar av oss skal gifte seg i en kirke som ligger 2 timer utenfor Oslo, her blir reiseveien et større problem...så har blir det nesten opp til presten om de ikke finner en annen løsning.

Lykke til! :)

Endret av Cæmis
Skrevet
Gratulerer med forlovelse! :strix:

Du eller forloveden din må være medlem av statskirken, så begge trenger ikke å være det.

Når det kommer til valg av kirke må dere eller deres foreldre tilhøre kirken. Om den kirken dere har lyst på ikke tilhører hverken dere eller deres foreldre må dere søke om å få lov til å ha vielse der. Det koster ca 2000-3000 kr i leie.

Presten fra den kirken dere tilhører må da samtykke dette og være villig til å reise til denne kirken og holde vielse der. Jeg mener dee også kan leie presten i kirken dere ønsker, men dette koster da også penger så vidt jeg vet.

:) SKal dere gifte dere i 2010 anbefaler jeg dere å booke både kirke og lokale så fort som mulig! :)

Vi skal feks gifte oss i en annen kirke enn den vi sokner til, og da har vi fått presten fra den kirken vi hører til å reise til den andre kirken. Dette er da 10 min reise med bil, så det er ikke store reisen. Et vennepar av oss skal gifte seg i en kirke som ligger 2 timer utenfor Oslo, her blir reiseveien et større problem...så har blir det nesten opp til presten om de ikke finner en annen løsning.

Lykke til! :)

Åi dette visste jeg ikke, jeg hører jo til oppi Finnmark, mens forloveden min ikke er medlem av statskirken. Hjelpes..

Skrevet
Hei!

Min kjære har fridd til meg i påsken, og jeg bare svever om dagen.

Vi har ikke bestemt tid ennå, annet enn at vi gjerne vil gifte oss på sommeren. 2010 eller 2011 da.

Vi bor i oslo og sokner til en kirke jeg ikke vil kalle kirke en gang, av utseende i allefall. Vil IKKE gifte meg der.

Kan vi velge kirke i en annen del av byen, eller må det være slik at enten vi eller våre foreldre har tilknytning til den eventuelle kirke?

Lurer også på dette med å være medlem av statskirken. Holder det at den ene er det, eller må begge være det?

Dette er begynnelsen på mine sikkert 10000 bryllupsspm som kommer etterhvert:D

Ja, det holder at en av dere er medlem i statskirken.

Når det gjelder kirke, da er det fullt mulig for dere å leie en annen kirke enn den som dere hører til der dere bor. Ta kontakt med kirkekontoret til den kirken dere ønsker og spør om den er ledig. Hvor mye det koster å leie en kirke for bryllup, varierer noe - alt etter hvor i landet kirken ligger og hvor populær den er som "bryllupskirke". Kirkekontoret kan gi deg svar. Du kan også søke alle menigheter i statskirken via http://kirken.no De fleste har lagt ut informasjon om hvordan du går fram for å få leie kirke til bryllup og hvor mye det koster.

Gjest Tokidoki
Skrevet
Åi dette visste jeg ikke, jeg hører jo til oppi Finnmark, mens forloveden min ikke er medlem av statskirken. Hjelpes..

Bor du i Finnmark da? For du hører jo til den kirken der du bor nå.

Skrevet

Nei, tilhører den kirken man er folkeregistrert og sokner til

Gjest Tokidoki
Skrevet
Nei, tilhører den kirken man er folkeregistrert og sokner til

Ja, nå gikk jeg ut i fra at de fleste bor på folkeregistrert adresse.

Skrevet

Nei flytta til Akershus nå...

Skrevet

Seff høre man til den kirka der man er folkeregistrert da, misforsto litt, trodde jeg måtte begynne å arangere presten fra hjemplassen min hit og greier, hadde blitt litt av et opplegg :P

Skrevet

Dette er jo bare tøys.

I den norske kirke, kan man, så lenge en av partene er medlem, gifte seg i akkurat hvilken kirke man vil. Dersom man bor utefor kommunen kirken ligger i, må man ofte betale, men man betaler ikke noe ekstra for å "leie" presten. En prest er ansatt i et sogn, vil man bruke prest fra et annet sogn, må man spørre om lov til dette, men det vil svært sjelden være noe problem.

En prest ansatt i den norske kirke har ikke lov til å ta ekstra betalt for å tjenestegjøre i andre kirker enn den han vanligvis tjenestegjør i. Med andre ord skal dere ikke betale noe ekstra for presten, uansett om han hører til i kirken eller ikke.

Ingen sogn vil nekte dere å ha vielsen der bare fordi dere ikke hører til der. En prest kan nekte å vie dere dersom han føler det strider mot hans moralske og trosmessige overbevisninger, men at dere bor i en annen kommune er ikke et valid argument.

Har noen spurt om å få gifte seg i en bestemt kirke på en bestemt dato, er eneste gyldige grunn til å få nei at kirken er vigselsfri den helgen.

Skrevet
Ingen sogn vil nekte dere å ha vielsen der bare fordi dere ikke hører til der. En prest kan nekte å vie dere dersom han føler det strider mot hans moralske og trosmessige overbevisninger, men at dere bor i en annen kommune er ikke et valid argument.

Det er nok slik at en prest kan nekte å vie når ingen av brudefolkene tilhører menigheten. Det følger av ekteskapsloven § 13. Normal forsøker prester å strekke seg så langt som mulig og oppfylle så mange ønsker som mulig, men tilhører man ikke menighete, da er det ingen automatikk i at man kan kreve vigsel av presten der.

Skrevet
Det er nok slik at en prest kan nekte å vie når ingen av brudefolkene tilhører menigheten. Det følger av ekteskapsloven § 13. Normal forsøker prester å strekke seg så langt som mulig og oppfylle så mange ønsker som mulig, men tilhører man ikke menighete, da er det ingen automatikk i at man kan kreve vigsel av presten der.

Spurte vår prest om dette en gang, og han sa at av ekteskapsloven var det mulig, men i praksis skjedde det aldri og kom aldri til å skje. Finnes jo en mulighet for at han tar feil.

Skrevet (endret)
Spurte vår prest om dette en gang, og han sa at av ekteskapsloven var det mulig, men i praksis skjedde det aldri og kom aldri til å skje. Finnes jo en mulighet for at han tar feil.

Neida, han tar ikke feil. Det jeg sier er at ekteskapsloven §13 gir presten rett til å nekte å vie brudepar som ikke hører til menigheten. Derfor er det ingen automatikk i at par utenfor menigheten kan kreve å vies av menighetens prest. Jeg har heller aldri hørt om noen prest som har benyttet seg av denne retten, men indirekte benytter kirkekontoret seg av denne retten når man av andre grunner avviser søknad om leie av kirke fra par utenfor menigheten. Noen steder er det jo så stor pågang at man er nødt til å si nei til noen, da kan man f.eks. argumentere med at man må prioritere par fra menigheten og si nei til par utenfor menigheten. Da er det ekteskapsloven §13 som hjemler for dette. Men som sagt, heller ikke jeg har hørt om noen prest som selvstendig har påberobt seg denne reservasjonsretten.

Prester kan forresten også i tillegg nekte å vie når en av brudefolkene er skilt og den tidligere ektefellen lever og dersom brudefolkene er av samme kjønn. Så en prest har altså lovlig tre reservasjonsmuligheter for å nekte å vie: menighetstilhørighet, skilsmisse og likekjønnede par. Dette siste faller bort for prester i Statskirken, for de har uansett ikke lov til å vie likekjønnede par ennå. Men vi andre har - og flott er det.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Studenter f.eks. bor ofte ikke på folkeregistrert adresse... Derfor jeg presiserte uttalelsen din, for ts kunne studert sørpå, men være folkeregistrert nordpå.

Skrevet
Studenter f.eks. bor ofte ikke på folkeregistrert adresse... Derfor jeg presiserte uttalelsen din, for ts kunne studert sørpå, men være folkeregistrert nordpå.

Der jeg giftet meg var det slik at vi som bodde i kommunen fikk det gratis. Jeg bor der men vi er begge folkeregistrert et annet sted. Vi fikk det gratis fordi jeg bodde i kommunen.

Skrevet

Vi bor i Bergen, men valgte å gifte oss i den kriken jeg er døpå i likevel, i Ålesund. Mine foreldre tilhører heller ikke denne kriken lenger geografisk sett, men det var ikke noe problem å få gifte oss der, vi måtte bare betale for leie av krike, prest og organist (med mindre vi hadde med oss prest eller organist fra "vår" krike da, men det hadde vi jo ikke.

Men det ordnet seg i alle fall uten problemer. Vi måtte nok betale i hovedsak fordi dette er den kriken veldi mange her i byen (eller inder bydel da) vil gifte seg i, selv om de ikke har noen tilknytning den lenger (men er kanskje døpt der, f.eks) Andre kirker med mindre "press" tar ikke betalt, eller tar mindre.

En enkelt prest kan som det er påpekt nekte å gjennomføre vigsel av ulike årsaker, men da kan evt en annen prest i samme menighet gjøre det, eller lignende. Det ordner seg somregel, men noen kriker, særlig i Oslo, har så mange som vil gifte seg der at det blir vanskelig å gjennomføre alle, derfor vil ikke alle få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...