Gå til innhold

Sparetips til nysingel jente.

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av samlivsbrudd er livet mitt i ferd med å endre seg drastisk, spesielt på det økonomiske planet nå som jeg blir alene. Etter husleie samt strømregningen er betalt, vil jeg sitte tilbake med ca 4000,- som skal dekke alle andre utgifter samt mobiltelefon. Jeg trenger med andre ord noen gode sparetips slik at jeg kan få dette til å gå rundt. Jeg er ganske enkel i matveien, men jeg trenger middag hver dag. Spiser ikke så store porsjoner heller, så mandagens middag blir ofte tirsdagens middag osv... Er det mulig å kunne leve på 4000,- i mnd uten å måtte snu på hver og en krone? Jeg har ingen muligheter til å jobbe ekstra og har ingen barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg hlrtes det veldig lite ut hvis du ikke allerede har noen penger oppspart. Hva med ferie, uforutsette utgifter, bursdagspresanger, sosiale aktiviteter osv? Og hvor lenge skal du leve sånn? Er det feks en mulighet å leie ut et rom i leiligheten? Ev flytte til et billigere sted? Finne en bedre betalt jobb/ta en ekstrajobb/ta en sommerjobb?

Det er for all del mulig å leve på så lite, jeg husker jeg brukte veldig lite som student. Men jeg hadde ikke orket å leve på så lite så veldig lenge.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
For meg hlrtes det veldig lite ut hvis du ikke allerede har noen penger oppspart. Hva med ferie, uforutsette utgifter, bursdagspresanger, sosiale aktiviteter osv? Og hvor lenge skal du leve sånn? Er det feks en mulighet å leie ut et rom i leiligheten? Ev flytte til et billigere sted? Finne en bedre betalt jobb/ta en ekstrajobb/ta en sommerjobb?

Det er for all del mulig å leve på så lite, jeg husker jeg brukte veldig lite som student. Men jeg hadde ikke orket å leve på så lite så veldig lenge.

Huff - ja livet er tøfft økonomisk når man er singel ! Synd enslige må ha det så tungt .Samfunnet er tydelig lagt opp til at hver husstand skal ha 2 inntekter . Har vært singel selv - og økonomisk husker jeg det var kjempetøfft . Jeg tok meg helgejobb .Bedre å jobbe litt mer og ha bedre råd og kunne spise skikkelig og kose seg de få fri helgene man hadde - enn å snu på hver en krone . 4000 kr er lite å leve av . Du overlever - men det er knapt . Av og til må man jo kjøpe nye klær , undertøy , toalettsaker osv - tannlege osv det koster . Finn deg en helge jobb - eller søk deg rett inn på en utdanning - som i fremtiden gir en bedre betalt jobb - enn den du har nå ...

Skrevet

Jeg har som sagt ingen mulighet til å jobbe mer, siden jeg allerede går sykmeldt på en 50% lønning og har kun den å forholde meg til. Slik kommer det nok til å bli frem til september. Hva som skjer etter det vil jo tiden vise, men tilbake til arbeid kommer jeg nok ikke med det første. Jeg har ingen oppsparte midler og må søke bostøtte fra Nav for å kunne bo for meg selv. Ut i fra Navs beregninger skal man kunne klare seg på 4300,- i mnd.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har som sagt ingen mulighet til å jobbe mer, siden jeg allerede går sykmeldt på en 50% lønning og har kun den å forholde meg til. Slik kommer det nok til å bli frem til september. Hva som skjer etter det vil jo tiden vise, men tilbake til arbeid kommer jeg nok ikke med det første. Jeg har ingen oppsparte midler og må søke bostøtte fra Nav for å kunne bo for meg selv. Ut i fra Navs beregninger skal man kunne klare seg på 4300,- i mnd.

Vell - økonomisk sett er det såpass tøfft - at for å ha noenlunde litt igjenn av lønna - så må man ha en samboer å dele utgiftene med .

Jeg får råde deg til å finne deg en NY samboer så raskt som mulig da ....

Like så greit - du vil vell ikke bo alene heller ? Kjedelig det også tross allt .

Hadde jeg vært deg - så hadde jeg enten kastet meg inn i studier eller skaffet meg ny samboer fortest mulig .Kanskje dele bo med en god veninne ? Eller finne en ny mann ?

Skrevet
Vell - økonomisk sett er det såpass tøfft - at for å ha noenlunde litt igjenn av lønna - så må man ha en samboer å dele utgiftene med .

Like så greit - du vil vell ikke bo alene heller ? Kjedelig det også tross allt .

Hadde jeg vært deg - så hadde jeg enten kastet meg inn i studier eller skaffet meg ny samboer fortest mulig .Kanskje dele bo med en god veninne ? Eller finne en ny mann ?

Ikke særlig gjennomtenkt det der..

kaste seg inn i ett nytt samboerforhold?.... en to tre sier ikke mer

til hi, ta deg en gøy ekstrajobb:)

Skrevet

Slike flåsete svar kan du holde deg for god til. Jeg har nettopp kommet meg ut av et to år langt vanskelig forhold psykisk sett, før han toppet det hele ved å være utro og kaste meg ut under påskuddet privatliv. Så noen ny mann er så langt bak i prioriteringsrekka som det kan komme, om det noen gang dukker opp igjen. Jeg bor på et lite sted og har ingen jeg kan flytte sammen med, uansett kjønn. Dessuten vil jeg heller leve på nudler og havregrøt enn å være avhengig av en mann for å klare meg.

Skrevet
Ikke særlig gjennomtenkt det der..

kaste seg inn i ett nytt samboerforhold?.... en to tre sier ikke mer

til hi, ta deg en gøy ekstrajobb:)

Jeg har ingen muligheter til å jobbe, og er under en attføringsprosess som tar tid. Dessuten er studieevnen like dårlig som arbeidsevnen, for dette er nylig testet ut. Hadde jeg kunne jobbe ville jeg ikke hatt noen problemer, for arbeid finnes alltid her jeg bor.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Slike flåsete svar kan du holde deg for god til. Jeg har nettopp kommet meg ut av et to år langt vanskelig forhold psykisk sett, før han toppet det hele ved å være utro og kaste meg ut under påskuddet privatliv. Så noen ny mann er så langt bak i prioriteringsrekka som det kan komme, om det noen gang dukker opp igjen. Jeg bor på et lite sted og har ingen jeg kan flytte sammen med, uansett kjønn. Dessuten vil jeg heller leve på nudler og havregrøt enn å være avhengig av en mann for å klare meg.

Jeg er sikker på at du klarer dette hvis du er bevist. Du har allerede nevnt middag for flere dager ut av en. Kanskje istedet for å spise nøyaktig det samme to dager på rad, kjøp mat du kan lage to forskjellige retter av. F.eks. kjøttdeig - kjøttsaus og spaghetti en dag og indisk med tikkamasala krydder neste.

Kystens fiskegrateng - billig mat.

Har du sjekket om mobilabonnementet og internettabonnementet ditt er det rimeligste? Finnes flere kalkulatorer på nett - se her f.eks.

Er ellers enig i at det er lite å leve på over lang tid. Men det går for en periode. Selvtilliten ved at du klarer deg selv vil også etterhvert hjelpe psyken din slik at du igjen kan bli bedre og komme deg ut i arbeid.

Skrevet

Mange rare svar her.

Dette klarer du!

Gå gjennom mobil-, internett- og strømabonnement. Jeg halverte mobilregningen min ved å bytte abonnement nå. Sjekk dinside.no og telepriser.no f.eks. hvis du ikke allerede har gjort dette.

Handle billig, benytt deg av butikkenes egne merker samt hamstre ting som er på tilbud. Ta vare på rester og bruk om igjen, evnt i en ny rett.

Vær nøye med strømmen, fyll opp vaskemaskinen, slå av lys etc, dette er kanskje selvfølgeligheter men.

Om du har ting du ikke trenger lenger - selg på Finn.

Sett opp et budsjett!

Ta vare på kvitteringer fra matbutikken, regn over hva du bruker på en mnd og se hvilke utgifter du med fordel kan kutte ned om det blir for trangt.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg er student og jeg klarer meg på laaangt mindre enn 4000kr når alt av regninger er betalt!

Foreslår at du lager mye hjemmelaget mat.

eks grønnsakssuppe og blomkålsuppe. Dette kan du jo ha over to dager (eventuelt mer).

Spaghetti er jo også billig. Bak brød selv, eventuelt kjøp brød, del det i skiver og frys ned. Da kan du bare ta opp brødskiver etterhvert.

Drikk mer vann, og mindre melk/juice osv.

Kjøp mat på tilbud hele tiden! Eks på Ica Maxi pleier de å ha tilbud som for eksempel: ta 2, betal for 1 på en rekke matvarer. Eller 10 kroners marked. Kjøp og frys!

Forrøvrig er Rema 1000 den billigste matbutikken

Kjøp stort parti- frys ned!

Gulost kan deles i mindre stykker og fryses ned! Det samme med kjøttpålegg som skinke, servelat, salami osv. Syltetøy har man jo i evigheter.

Gryteretter kan man også ha over flere dager.

Det er så mye, du får bare begynne å sjekke priser i butikkhyllene på varer, så finner du fort ut hva du kan spare på! Det er fult mulig å leve på 4000kr, som sagt: nesten alle studenter lever på mindre etter at alt av regninger og husleie er betalt! Og student er man jo gjerne i 3-6 år:)

Lykke til ihvertfall!

Skrevet

jeg tror du kan klare det, men det kommer an på om du eier eller leier. jeg har klart meg på det lenge, men det var jo ikke en fest for å si det sånn......

du har jo ikke beregnet innboforsikring/livsforsikring osv med, men siden du nå er i en prosess med attføring regner jeg ikke med du trenger å regne med uføreforsikring.(det får du jo ikke nå - men kanskje senere).

det er ganske enkelt å laste ned eget budsjett, sett inn alle utgifter her så vil du kjapt se hvordan du ligger an.

det første jeg ville vurdert er som andre sier her, å bo sammen med andre(og nei - ikke ny mann.....FOR et provoserende svar.)

ellers gjelder det jo å kutte der man kutte kan.

bytting av strømleverandør vil du ikke spare noe på på kort sikt, så jeg ville heller siktet på å bytte mobilleverandør(styr helt unna netcom og telenor. jeg har gått fra 800 til 300 kr i mnd på dette. bruker chess.)

bruk msn og facebook istedetfor sms/ringing såfremt du kan, og kutt unødvendige meldinger.

velg billigste alternativ på mat, first price og disse andre billigmerkene har masse mat som er like bra som annen mat.

når du lager middag fryser du ned i porsjoner så du slipper å kaste mat.

og handle på rema 1000 istedetfor mega/meny.

bor du nokså nærme sentrum kan du spare mye på å gå og sykle mest mulig(om du orker det ifht sykdom).

men det er bosituasjonen du først og fremst kan spare på med mindre du allerede bor i bofellesskap.

se på dette som en god anledning til å vurdere ditt eget forbruk, og når du får mer penger igjen en gang vil du kanskje ta med deg gode sparevaner inn i ditt nye økonomiske liv.

Gjest Gjest_student_*
Skrevet

jeg er student og lever på ca 2000 i mnd, etter husleie. Så må legge av til strøm og mobil og lege etc. Men det går da...

Så jeg har noen økonomiske tips:

Kjøp mat der det er billig, sjekk gjerne tilbud og gå innom flere butikker!

Kjekke matvarer er: husmann knekkebrød, makrell i tomat, havregryn, banener (først price)

kjøp sesong! Appelsiner er billig denne årstiden, druer på høsten etc.

Ikke bruk penger på brus/drikke annet enn melk. Drikk vann! Godteri er dyrt, styr unna, kjøp heller frukt. Se etter butikkens eget merkevare. Er alltid billigere.

Bruk opp kosmetikk før du kjøper nytt.

Skift mobilabb til onecall.

Kjøp i kvantum, blir billigere. (feks store pakker kyllingfilet etc). Lag store middagsposjoner, frys ned! (= Følg med på tilbud i butikkene her og.

Kutt ut abb på blader/aviser etc. Du finner det på nett(:

Bruk biblioteket!

Ikke gå på impulshopping. Spar heller til en ting du virkelig ønsker/trenger..

Prøv å sette av noen slanter på en konto sånn i tillfelle noe skulle skje

Spar på strømmen. Skru av ovnene, bruk heller pledd og en ekstra genser(: Dessuten er det jo sommer snart, og da er det ikke så mye strøm som går!

Si opp treningsabb. Nå er det vår ute og kjempefint å trene/gå turer i naturen.

Ellers; finn ut hva som er den størstse utgiftsposten din (av de 4000) og finn ut hvordan du kan spare inn der.

Var det jeg kom på nå egentlig

Skrevet

TUSEN TAKK!!!! Det er nettopp slike råd jeg trenger, og ikke minst så trenger jeg å høre at det kan gå. Jeg har vært gjennom mer enn nok og er psykisk på et bunnivå. Jeg er fullstendig klar over at det blir tøft. Men å høre at man bare må skaffe seg en ny mann for å klare å holde hodet over vannet når man nettopp er kommet seg ut av et elendig forhold, som desverre er det siste i en lengre rekke er kun med på å bryte meg enda lengre ned. Følelsen av å drukne i fysiske og psykiske smerter er høyst tilstedeværende som den er.

Jeg har nylig byttet mobilabbonement og ligger nå på en mnd regning rundt 50,- til 100,-. Jeg går for tiden hos psykolog og er hyppig til både utrednings og legebesøk, så til beløpskravet om frikort er oppnådd må jeg beregne en del på disse utgiftene. Rema1000 er frem til nå ikke blitt prioritert pga beliggenhet, men jeg kommer til å heller ta den ekstra gåturen for å handle der i fremtiden :)

Flere tips?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Rimelige middagsalternativer:

Wok. Det fine her er at du kan kjøpe noen få grønnsaker og variere smakene på samme ingredienser kun med smakstilsetninger. Du får f.eks. kjøpt sur-søt og sweet chili sauser på flasker. En liten dæsj er alt som skal til. Dermed får du brukt et helt broccoli hode uten at du forspiser deg på broccoli f.eks.

Hvis mulig - ris og hermetikk kjøpes rimeligst i innvandrerbutikker. Hvis ikke mulig - pakke ris ala Uncle bens er ikke billig. Rema og en del andre har egne merker på både spaghetti og ris som er mye billigere. Her må du se på kiloprisen.

Har du venner som også er single og bor for seg selv? Kan dere lage middag til hverandre 1-2 ganger i uken? Bli enig om et budsjett her. Da blir det mulig å være sosial og man sparer noen kroner ved å lage mat som kommer i storpakker til flere.

Jeg hadde en sånn middagsavtale en gang i tiden - vi var 3 stk. Dessverre ble det ødelagt av at en av disse 3 ikke forstod hva vi mente når vi sa at middagene der var for dyre - vi andre 2 kunne ikke følge tilsvarende opp. Derav: bli enig om et budsjett for dette.

Skrevet
Om du har ting du ikke trenger lenger - selg på Finn.

Sett opp et budsjett!

Er ikke disse rådene for folk som faktisk har penger? Hvordab lsge budsjett uten penger? JHvordan sekge ting på Finn uten å eue?

Skrevet
Er ikke disse rådene for folk som faktisk har penger? Hvordab lsge budsjett uten penger? JHvordan sekge ting på Finn uten å eue?

Hæ?

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg klarer meg på mindre enn det og jeg forsørger ett barn.

Det jeg sparer mest på er at jeg handler inn det meste en gang i mnd. Når pengene kommer drar jeg på obs og handler det de har på tilbud og prøver å planlegge så jeg kjøper flere middager i slengen.

Skrevet

Har du kjedebutikker tilgjengelig, og fryseboks skal du fint overleve en stund. Har du sykkel, eller kan få en skitbillig en med kurv, oppnår du større frihet og aksjonsradius. Noen har kanskje en som står og samler dårlig samvittighet i garasjen?

Du blir avhengig av å orientere deg om hva som er rimelig hvor. Typisk rema tusenbillig kan være mager kjøttpølse til en tier, servelat og fårepølse til hhv åtte og ti kroner, familiesalat til tjue, men også små enporsjonere til en tier, men tror den er tilbudsvare. Rimi har koketorsk til tjue kr for fire- eller femhundre gram. Alle har kaffe på tilbud, du må bare følge litt med, og europris har muligens kaffe for under tieren ennå?

Alle har frossengrønnsaker, og en buljongterning, en halv løk og en neve lapsskausblanding gir sammen med kjøttpølsa enten kjøttsuppe, lapskaus eller pytt i panne. Rema har også ferskpizza til 20-24 kr med kylling eller storfe. Den holder til minst to måltider for ei enslig snelle.

Nesten alle har rund fiskepudding til litt over tieren, rema har en nesten dobbelt så lang en til 17 kr, men der er mer mel i enn i de andres. Løsvektsreker koster ikke allverdens, og er du glad i rekesmørbrød, kan du rappe litt salatblad fra middagen, lage hjemmelaget majones, og ha sitronskive til både smørbrød og te, og raspe av litt sitronytterskall til bakst, saus eller garnityr. Det funker like bra med kalde fiskerester etter middagen, eller stekt fiskepudding på. Crabstics er også rimelig, og fiskepinner. Pynt på smaken med aromatkrydder.

Firkantsei er billig. Hermetisk mais, erter, linser og bønner. Planlegg middagene om søndagen for hele uka, etter at du har orientert deg om hva butikker tar for ting. Eller etter at tilbudslistene er i postkassa. Se nøye på enhetsprisene. Mange tilbudslister er skreddersydd for å lure deg. Spars 10-kronerstilbud er ofte dyrere enn å kjøpe varen i normal størrelse, og ikke minst i en normalt priset butikk, men også her finnes gull blant gråstein.

Bak selv!

Bruk søkefunksjonen på KG, for dette er ikke den første tråden om sparetips, og mange skriver ikke her, fordi de allerede har svart på det samme fem seks ganger tidligere. Mye å hente der.

Kvitt deg med alle ting som genererer utgifter. Og tenk at en krone spart ER mer verdt enn en krone tjent, fordi du slipper å skatte for den.

Du sier ikke om du får attføringsstønad, eller om du får sosialstønad, eller en kombinasjon. Dreier det seg om trygd, der du får en fast månedlig sum, kan du tjene på å flytte til et sted med rimeligere husleie. Siden du kommer til å klare deg greit, haster det ikke, men du bør ha det i tankene. Men der kan vinningen gå opp i spinningen, hvis stedet er trekkfullt og dyrt å holde varmt. Ofte vil en mindre kåk bli rimeligere pr måned, og også ha mindre volum å varme elektrisk. Har du sosialstøtte blir dette kun teoretisk, ettersom hva du har igjen blir det samme uansett. Men du kan uansett ha krav på støtte hvis du sitter igjen med et lavere beløp etter husleie/strøm/varme til å leve for enn livsoppholdssatsene, når du har medisinske utgifter. Er det derimot trygd, må du huske på å ta vare på alle kvitteringer som går på legebesøk (også reise) og medisin, terapi. Husk at du kan kreve skattefradrag, men må dokumentere det.

Prøv, som det sies her, å legge deg opp en liten buffer til uforutsette utgifter. Du har rett til en viss inntekt, tror det er en G, men er ikke sikker, i tillegg til trygd, uten at du blir trekt. Så finner du en inntektsmulighet du kan fikse, eller en hobbyinntekt, bør det ikke utelukkes. Det behøver jo ikke være vaskejobb eller kundebehandling.

Matauk er en rett vi nesten har her i landet. Det går an å dra å fiske i sjø, plukke bær, og mye annet spiselig i naturen. Ikke sikkert det passer din helse, men det kan jo være en motivasjon til å komme deg ut, for alt jeg vet. Hvis du bor sånn til at fisken er spiselig da. Ser ikke for meg at noe fanget på aker brygge kan være helsebringende å dra i hus ;)

Det finnes alltid ting du kan gjøre for å spare penger, redusere utgifter og tjene litt ekstra. Men det kan ta litt tid å komme inn i det. Og da er det å finne billig mat, som gir god sikringskost, en god begynnelse.

Og ikke se på bruddet, og din nye situasjon som et nederlag. Betrakt dette som din mulighet. Muligheten til å bli et selvstendig menneske, som har det godt med seg selv. Et stad skal man jo begynne, og nå er du i gang. Gratulerer, og velkommen til friheten! Den er verdt en tallerken havregrøt (som ikke er så ille med melk og vaniljesukker, litt svartsirup og tørkede fruktbiter og kanel...) og nudler (som er helt ok med løk og ei lita fløteskvett ; )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...