Gå til innhold

Er du en snill debbantant?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når du skriver svar til andre på forumet her tenker du da over;

- hvordan du vil beskjeden din skal nå mottakker?

- hvordan vil mottaker oppleve det svaret du gir?

- hvordan ønsker du at mottaker skal oppleve det svare du gir?

* Ønsker du å gjøre deg forstått?

* Skriver du med tanke på det du selv forstår eller tror mottaker og andre lesere vil forstå?

* Tenker du før du skriver?

Tar du hensyn når du skriver til eventuelle mottakere med tanke på litt empati, forståelse, prøver og sette deg inn i situasjonen til mottaker, prøver og se om det er mer mellom linjene....

Og til sist ikke minst...

Er du en av dem som holder deg til det mottaker skriver og rådfører seg om, eller er du den som drar igang og sporer av tema, og ignorerer mottakers spørsmål ved å fremme en ny debatt ut ifra det du lurer på i samme tråd?

Eller er du enkelt og greit her for å kverulere, være sta og mene at dine svar enkelt og greit er rett, kommer ikke med et åpent sinn med tanke for forandringer osv...

Hvem er du? Er du den snille debbatanten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Jente38
Skrevet

* Skriver du med tanke på det du selv forstår eller tror mottaker og andre lesere vil forstå?

Tar du hensyn når du skriver til eventuelle mottakere med tanke på litt empati, forståelse, prøver og sette deg inn i situasjonen til mottaker, prøver og se om det er mer mellom linjene....

Er du en av dem som holder deg til det mottaker skriver og rådfører seg om, eller er du den som drar igang og sporer av tema, og ignorerer mottakers spørsmål ved å fremme en ny debatt ut ifra det du lurer på i samme tråd?

Eller er du enkelt og greit her for å kverulere, være sta og mene at dine svar enkelt og greit er rett, kommer ikke med et åpent sinn med tanke for forandringer osv...

Interessant at du tar opp dette emnet.

Har merket den siste tiden er det et par gjengangere (ingen nevnt - ingen glemt) av svært krasse, aggresive svar på innlegg. En ting er å gi et ærlig svar, men det er lov å bruke hodet.

Syns faktisk mange av kvinnene på KG virker (ut fra svarene de skriver) som svært aggresive individer. I RL hadde jeg aldri gidder å bli venninne med slike fremfusende, påståelige verbalt aggresive kvinneskikkelser.

Det sies at kvinner er kvinne verst. Det ser man tydelig her på KG.

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet

Jeg er ikke en spesielt snill debattant, men jeg er heller ikke aggressiv/kverulerende. Jeg sier ting jeg mener rett ut, uten dikkedarier, klemmer og klapp på hodet. En spade blir kalt en spade.

Jeg er en sånn type debattant fordi det er sånn jeg ønsker debatter på nett skal foregå. Det er vel kanskje sånn at vi alle debatterer på en måte vi ønsker andre skal debattere?

Men det at jeg sier ting jeg mener rett ut betyr ikke at jeg sier det på en frekk eller ubehagelig måte, ifølge meg selv. Noen kan selvfølgelig oppfatte meg annerledes enn jeg ønsker å bli oppfattet, men det får jeg leve med når jeg velger å delta på et nettforum. Kommunikasjon er en vanskelig øvelse, til og med i hjemmet der man kjenner hverandre godt og ser hverandre ansikt til ansikt. Derfor er det egentlig for mye å forvente at man skal kunne forstå hverandre fullt ut på et anonymt nettforum. Den risken får man ta.

Skrevet

Jeg prøver å svare på det ts spør om, men når det kommer så mange spørsmål som her på engang så faller jeg fort av lasset.

Gjest technicolor
Skrevet

Av og til er jeg akkurat den du etterspør, og av og til er jeg djevelen selv, som gjør det jeg kan får å sette verdensrekord i å være infam.

Skrevet

Jeg syns selv jeg er en ganske snill debbatant, men man vet aldri hvordan man blir oppfattet. Dessuten har jeg lett for å spore av og kommentere skrivefeil. Jeg holder meg unna et par brukere jeg ikke klarer å være saklig mot. Ellers prøver jeg å holde meg til sak og være konstruktiv og konkret i mine innlegg.

Skrevet
Jeg syns selv jeg er en ganske snill debbatant, men man vet aldri hvordan man blir oppfattet. Dessuten har jeg lett for å spore av og kommentere skrivefeil.

Der har jeg også en svakhet. Jeg klarer sjelden la være å kommentere det når folk skriver ting som "debbatant", eller "debbantant". Men jeg forsvarer min onde handling med at de som skriver feil da kan lære at det heter "debattant" ;)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Der har jeg også en svakhet. Jeg klarer sjelden la være å kommentere det når folk skriver ting som "debbatant", eller "debbantant". Men jeg forsvarer min onde handling med at de som skriver feil da kan lære at det heter "debattant" ;)

Skrivefeil er forferdelige, spesielt mine egne. Men også konsekvente feil. Ny og ned ... det heter ne.

Jeg prøver så godt jeg kan å ikke kommentere skrivefeil, men jeg må innrømme at innlegg i et stort avsnitt, med manglende stor bokstav etter punktum, ikke luft mellom avsnittene ... de blir ikke lest.

Det hender at jeg skriver et rasende innlegg uten å sende det. Jeg er her for å lære - ikke kverulere.

Skrevet

Ja til alt dette.

Nei til dette.

Jeg forsøker å sette meg dypest mulig inn i andre debattanters situasjon for så å lete etter det svaret jeg tror sårer aller mest.

Gjest kenneth
Skrevet

Jeg forsøker å skrive såpass i klartekst at man (forhåpentligvis) slipper å tolke teksten opp og ned i mente. Erfaringsmessig er det langt flere planeter en Mars og Venus, så av og til er det allikevel null håp.

Det er vel stor forskjell på de ulike fora. Jeg antar få går inn og raljerer på "Vi som sørger"-forumet og tilsvarende.

"Forhåndsvis innlegg"-knappen synes fortsatt å være uutforsket område for en god del.

Jeg antar dette er et forum-spesifikt spørsmål (jfr. ovennevnte). Jeg tror man kommer langt med klar tale og et vettugt språk. Å fjernanalysere en mottaker før jeg svarer på et "kaldt" tema, ser jeg ikke helt poenget med. Ei heller er det mulig.
Gjest strykebrett
Skrevet

Kommer veldig an på. Hvis det er et alvorlig tema som for eksempel mishandling eller samlivsbrudd tenker jeg mye over hvordan jeg formulerer meg og passer på å ikke såre så godt jeg kan. Om det er en type politisk debbatt eller bare generelle meningsytringer føler jeg ikke at det er like nødvendig å være snill.

Hvis jeg merker at jeg blir ekstremt sint over ett tema melder jeg meg ut av debatten, noe som ofte skjer i debatter ang. innvandring og andre tema der rasister ofte dukker opp. Merker selv at jeg blir så rasende at det er vanskelig å forholde seg saklig, derfor er det like greit å la være å si noe.

Skrevet

Tja... tror ikke at jeg er spesielt snill, men jeg prøver å være en sivilisert debattant.

Skrevet

Jeg tenker en del over om jeg skriver forståelig og relativt hensynsfullt. Sistnevnte gjelder spesielt i tråder som går på personlige tema, f.eks. i samlivsforumet hvor noen ber om råd. Jeg ser virkelig ikke poenget med å komme med surmagede innlegg til enkeltpersoner.

Det er ikke alltid lett å holde seg saklig hvis man blir irritert på meddebattanter, men jeg syns det er et poeng å forsøke. Det blir langt mer både hyggelige og interessante diskusjoner hvis man holder seg til sak framfor person, og at man klarer å underbygge argumentene sine på en noenlunde saklig måte.

Skrevet (endret)

Har nok en del mindre tid til å diskutere enn jeg hadde før, men tror jeg er/var ganske snill.

Jepp, det er jo litt avhengig av kontekst og problemstilling.

gjerne :)

Jepp

Noen ganger er jeg nødt å gå tilbake og redigere det jeg har skrevet. Er nok litt for rask å trykke på knappen og kunne oftere først lese gjennom det jeg har skrevet. (som for eksempel nå :ler: )

Bråk lager jeg ikke, så de delene kan jeg la være å svare, har nok forstått det med reglene nå ;)

Jeg er nok den snille når jeg har tid for det, ja. Men jeg kan godt bli bittelitt kverulerende hvis jeg selv føler at jeg virkelig har rett og jeg føler at jeg snakker med en vegg :roll:

Endret av mrs_bond
Gjest postsekk
Skrevet (endret)

Nei, jeg er ikke en snill debattant. Jeg er på diskusjonsforum for å diskutere (som oftest), ikke for å dulle. Men det betyr ikke at jeg automatisk er et rasshøl heller, med mindre motparten inviterer til det selv.

Endret av postsekk
Skrevet

Interessange svar :)

Selv prøver jeg og ta hensyn til de som skriver. For jeg vet aldri hva slags type menneske som sitter og skriver disse innleggene.

Det hender ofte jeg går inn og leser innlegget mitt en ekstra gang eller 2-3 ganger til for å dobbeltsjekke at det jeg har skrevet er skrevet slik jeg tror kan være forståelig, og om jeg eventuelt burde fjernet en setning eller 2, eventuelt lagt til noe mer som kom opp i bakhodet :)

Skrevet (endret)

Jeg tror jeg er ganske snill, prøver å forholde meg voksent til andres argumenter. Man vet selvsagt ikke hvordan andre oppfatter når det er sagt. Mitt mål er å behandle andre med respekt, så håper jeg at også mine meninger blir respektert tilbake. Jeg har ikke noe ønske om at mottakeren skal føle seg tråkket på, heller tvert i mot, og ber alltid om unnskyldning om det er tilfelle. Jeg ønsker å bli tatt seriøst, men da er det også viktig at jeg selv legger opp til nettopp dette. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Methuselah
Skrevet (endret)

Jeg er en ondskapsfull debbantant

Endret av Methuselah
Skrevet

Det varierer. I blant tenker jeg over det, i blant tenker jeg ikke over det.

Ja selvsagt ønsker jeg å bli forstått! Og jeg prøver å skrive leservennlig, prøver å tenke på å få litt luft i lange innlegg og prøver å unngå tvetydigheter osv, men lykkes nok ikke alltid...

Ikke alltid. Men syns jeg burde gjøre det (tenke før jeg skriver altså), men ikke alltid jeg klarer å leve opp til det. Dessverre.

Jeg syns det er viktig å gjøre som du skriver her, men må vel innrømme at det ikke er alltid jeg er like flink til å være empatisk og snill. Noen ganger blir jeg provosert, andre ganger er jeg sikkert sur i utgangspunktet og svarer deretter, og noen ganger har man kanskje lyst på en diskusjon :sjenert:

Hm, ikke helt sikker på dette, men tror jeg stort sett prøver å holde meg til tema?

Jeg er av natur åpen for å lære og for at mine meninger ikke må være den rette. Men skal også innrømme at jeg i blant kan kverulere eller synes at det er gøy med litt temperatur. Og det hender jeg tar meg i å glemme at det faktisk sitter mennesker med følelser bak innlegg, fordi diskusjonlysten tar overhånd, og i blant er jeg sikkert slemmere og mer usaklig enn jeg ville vært om jeg satt ansikt til ansikt med motparten. Dessverre.

Kanskje ikke alltid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...