Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #1 Skrevet 9. april 2009 Jeg har ei lita frøken på 1 år, som jeg tror begynner å bli litt matlei. Hun kan gå lengre tider uten å røre matskålen, og har problemer med at hun kaster opp noen ganger. I gjennomsnitt her omtrent 1 gang i uka, og kun "syre" hun kaster opp, gult skum rett og slett. Vi har vært hos dyrlegen nylig, og hun skal ikke ha noen grunn til ikke å spise. Hun har alltid hatt maten stående fremme, fordi hunden til samboeren min har hatt dette, og da ble ikke måltider en mulighet en gang. Hun har også aldri fått annen mat enn tørrforet, og litt godbiter under trening. Nå bor vi nesten alene derimot, og jeg vil gjerne lage til en rutine der hun får mat rundt 3 ganger daglig. Hvordan venner jeg henne til dette? Er det bare å hoppe i det, og evt. la henne "sulte litt" de første dagene, eller finnes det andre måter å gjøre dette på? Hvordan gjør jeg dette når hun igjen kommer sammen med andre hunder som får tilgang på mat hele tiden, finnes det noen smarte metoder for å skille disse?
Troyamin Skrevet 10. april 2009 #2 Skrevet 10. april 2009 Hopp i det! Og spiser ho ikke maten etter fem-ti minutter, så ta bort maten. Fortsett sånn til ho spiser. Og finn for all del et godt fullkostfôr. Har ikke hunden spist innen 5-6 dager, kontakt veterinæren igjen for en grundigere sjekk!
Frey Skrevet 10. april 2009 #3 Skrevet 10. april 2009 Hvordan gjør jeg dette når hun igjen kommer sammen med andre hunder som får tilgang på mat hele tiden, finnes det noen smarte metoder for å skille disse? Ingen hunder har vondt av å få mat til faste tider, så om din hund ikke spiser når maten står framme hele tiden så bør man innordne den andre hunden etter dette også. Forøvrig så er det kun valper man forer så ofte som tre ganger daglig. En voksen hund ville jeg foret maks to ganger daglig, slik at den rekker å bli sulten mellom hver gang. Hvis det fungerer best med en gang pr dag, så gi bare en gang pr dag - det finner du ut av. I tillegg så spiser heller ikke hunder alltid hva som helst. Det kan være at hun rett og slett ikke liker foret hun får. Prøv et forbytte samtidig som du innfører nye rutiner for foringen. Lykke til
Sheenaca Skrevet 10. april 2009 #4 Skrevet 10. april 2009 Ingen hunder har vondt av å få mat til faste tider, så om din hund ikke spiser når maten står framme hele tiden så bør man innordne den andre hunden etter dette også. Enig. Hundefôr, som det meste av menneskemat, tørker også ut når det blir stående i åpne skåler eller sekker, det er derfor blant annet Hill's (et av de beste fôrene som fins) leveres i sekker med lukkemekanisme. Dermed øker man smakeligheten på fôret en anelse ved å gi hunden mat til faste tider, og det er også lettere å ha kontroll med om hunden spiser en passelig mengde. Vi har flere hunder, alle sammen får en halv porsjon mat om morgenen, og en halv porsjon i sekstiden på kvelden. Da slipper vi å skille dem, fordi alle spiser sin mat først før de begynner å vise forsiktig interesse for de andres skåler - og da er jo alle skålene tomme. En viss grad konkurranse fører også til at de blir mer motiverte til å spise opp sin egen mat - men forsiktig, hundene skal ikke føle at de må passe på sin egen mat, da kan de bli mataggressive. Er det en som ikke spiser opp maten sin, tas den maten vekk og settes til side til kvelds. Spiser de den ikke da, starter vi på scratch dagen etter. Dermed har man full kontroll på hvor mye hver hund spiser, og vil merke det raskere hvis noe er galt med hunden. Sørg også for ikke å gi mye godbiter iløpet av dagen! Mange eiere mener at hunden får jo ikke NOE ekstra mat...(bare en liten brødskive med leverpostei til frokost, og litt middagsrester, og noen ostebiter her og der, også får den smake litt på kveldsmaten, og så videre og så videre...). Bare hopp i det! Ingen lokking, ikke forsøk å lure henne til å spise, bare sett ned maten uten noe om og men. Spiser hun, så spiser hun. Hvis ikke tar du vekk maten etter en liten stund, så får hun ingenting mer å spise før det er tid for kveldsmat. Hun lar frivillig være å spise, og hun er begynt å bli voksen, så hun har ikke vondt av å sulte noen dager. Men hvis du skifter fôrtype også, husk å gå gradvis over til nytt fôr, ellers kan hun bli dårlig i magen av det. At hun spyr gult skum er visstnok bare et tegn på at magen er tom, og noe hunder av og til gjør når de er sultne.
Kamelia83 Skrevet 10. april 2009 #5 Skrevet 10. april 2009 Ingen hunder har vondt av å få mat til faste tider, så om din hund ikke spiser når maten står framme hele tiden så bør man innordne den andre hunden etter dette også. Forøvrig så er det kun valper man forer så ofte som tre ganger daglig. En voksen hund ville jeg foret maks to ganger daglig, slik at den rekker å bli sulten mellom hver gang. Hvis det fungerer best med en gang pr dag, så gi bare en gang pr dag - det finner du ut av. Enig i dette.. En hund på ett år som allerede er matlei er det ingen vits i å fore tre ganger daglig. Ingen andre voksne hunder heller. Jeg ville foret to ganger daglig, morgen og kveld.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #6 Skrevet 11. april 2009 Takk for gode tips, får bare hoppe i det da.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #7 Skrevet 21. april 2009 Hei hei, håpet dere ville hjelpe meg litt til! Etter litt att og fram hos dyrlege, har vi nå kommet frem til en ny løsning på henne. Her prøver vi en ny for-type, da den hun hadde inneholdt mye fett og kunne forårsake den urolige magen hennes. Problemet mitt nå er faktisk overgangen. Jeg blandet foret godt med det gamle, men hun sorterte kun ut det nye. Så lot jeg det gå noen dager og la henne spise litt av det gamle. Men da sultestreiket hun bare virket det som. Hun gikk hele forrige uke nesten uten å spise, spiste kanskje totalt en dagsporsjon. Så begynte hun litt i slutten av uken, og i dag prøvde vi å fordele det nye foret litt igjen, men her både kastet hun seg over matskåla, og så sorterte hun bare ut på ny. Så godt tegn at hun liker det da, men vanskelig å lage en fin overgang. Burde jeg her bare la henne få det nye, eller hva annet kan jeg gjøre? Den beste delen synes jeg var når hun fikk en knott av det gamle i munnen, da spyttet hun det faktisk ut, fremfor å spise det.h
Kamelia83 Skrevet 22. april 2009 #8 Skrevet 22. april 2009 Da ville jeg gitt henne det nye foret, og blandet i litt biola for å holde magen i orden. Hun kan få litt diare, men det går over. Evt.blande inn litt ris. Får håpe hun spiser mer da, nå som hun får nytt for
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå