Gå til innhold

redd etter å ha spist spekemat

Gjest Gjest_ahola_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_ahola_*

Hei! Jeg var akuratt i Barcelona hvor jeg spiste en dag frokost med Spekeskinke på. Dette var før jeg i det hele tatt visste det var farlig å at jeg var gravid. Leste nå at det var veldig fyfy mat... Burde jeg være bekymret ? Eller er det bare ved spesielt store mengder???

takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har mest sannsynlig gått fint. Dersom det skjedde veldig tidlig i svangerskapet, vil også embryoet ha levd på plommesekken sin, og ikke via morkaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ahola_*
Det har mest sannsynlig gått fint. Dersom det skjedde veldig tidlig i svangerskapet, vil også embryoet ha levd på plommesekken sin, og ikke via morkaken.

Jeg er vel akuratt 4 uker vil jeg tro. Lever det da på plommesekken sin? eller når starter embryoet å leve av morkaken??? ikke gøy å være bekymret så tidlig:P

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig går det fint. :) Er ikke så mye du får gjort med det nå, så jeg hadde ikke brukt energi på det. Er maaange som spiser spekemat under graviditeten. Man skal ha uflaks om man blir smittet av toxo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg tror du kan ta det med ro.

For det første: I Spania og Italia blir ikke kvinner bedt om å ikke spise spekemat når de er gravide. Tilsammen bor det langt over 100 mill. mennesker der, og de har produsert spekemat en stund....

For det andre: Kvaliteten på spekematen er stort sett betydelig bedre enn det masseproduserte du finner i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_ahola_*
Jeg tror du kan ta det med ro.

For det første: I Spania og Italia blir ikke kvinner bedt om å ikke spise spekemat når de er gravide. Tilsammen bor det langt over 100 mill. mennesker der, og de har produsert spekemat en stund....

For det andre: Kvaliteten på spekematen er stort sett betydelig bedre enn det masseproduserte du finner i Norge.

ok:) men er det slik at den smitten man kan få av spekemat bare smitter via morkaka embryoet? og hvor lang tid tar det før embryoet går over fra plommesekken til morkaka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
ok:) men er det slik at den smitten man kan få av spekemat bare smitter via morkaka embryoet? og hvor lang tid tar det før embryoet går over fra plommesekken til morkaka?

Dessverre er jeg ingen ekspert på dette, - men jeg kan derimot masse om spekemat og annen mat :-) Har jobbet med dette i mange år.

En liten mat-ting til: I Norge sier de fleste legene at du ikke må spise upasteurisert ost. Dette er ikke helt riktig. Hvis du liker det, spis masse Parmigiano Reggiano (såkalt ekte parmesan). Den er upasteurisert, men likevel 100% trygg å spise. Og veldig sunn, med ekstra mye kalsium som er bra for både deg og barnet.

Håper andre kan svare deg på de andre spørsmålene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på UL i uke 6/7, var plommesekken fremdeles der. Jeg mener det er rundt uka etterpå at morkaka er dannet og satt i drift. Ellers ville jeg ha forholdt meg til rådene for gravide som ligger på matportalen: http://matportalen.no/Emner/Gravide

Toxoplasma og listeria som en er bekymret for, vil smitte via mors blod. Altså intrauterint. Grunnen til at en anbefaler å ikke spise speket mat, er at kjøttet ikke er tilstrekkelig varmebehandlet. Listeria overlever frysing. Det gjør ikke toxo. Embryo er altså godt beskyttet når det kun lever av plommesekken sin, og straks mer utsatt når morkaka overtar.

Husk også at mange helt nygravide har tatt ett glass vin og to før de fant ut av at de var med barn, og det har gått helt fint, fordi embryoet ikke var tilknyttet mor via navlestreng og morkake. Ikke det at jeg anbefaler å drikke tidlig i svangerskapet da.

Selv om spekematen i Spania er av bedre kvalitet enn den norske, er det også mye høyere forekomst av f.eks. toxo der. Det kan nok føre til at mange spanske kvinner er immune fra før svangerskapet, noe veldig mange norske kvinner ikke er. Derfor ville jeg holdt meg unna spekematen fremover.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toxoplasma og listeria som en er bekymret for, vil smitte via mors blod. Altså intrauterint. Grunnen til at en anbefaler å ikke spise speket mat, er at kjøttet ikke er tilstrekkelig varmebehandlet. Listeria overlever frysing. Det gjør ikke toxo. Embryo er altså godt beskyttet når det kun lever av plommesekken sin, og straks mer utsatt når morkaka overtar.

Man er ikke redd for listeria i forbindelse med spekemat, kun toxoplasma.

Fra matportalen

Derfor holder vi oss til det forholdsvis enkle budskapet om at gravide skal holde seg unna spekemat.

Det er først og fremst i forhold til parasitten Toxoplasma (T. gondii) at dette kostholdsrådet er gitt.

Videre, fra matportalen

Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttrykte meg kanskje litt dårlig, men jeg tenkte mer som en generell bekymring. Toxoen dør ved dypfrysing, så man kan jo fryse spekematen da, dersom man veldig gjerne vil ha det.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste spekemat når jeg var 4+2 og 9+1 spurte jeg jordmor om dette kunne skadet barnet. Hun sa da at hvis man blir smittet så tidlig vil kroppen frastøte seg fosteret fordi det ikke vil utvikle seg slik det skal, samtidig sa hun at sjangsen for å bli smittet er minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er spekemat fy-fy mat??

Les her. Faren har å gjøre med evt. smitte av toksoplasmoseparasitten. Det er sjelden, men alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...