Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #1 Skrevet 9. april 2009 Noen her som har fått innvilget uføretrygd etter en stund på sosialstønad og dermed fått beskjed om at sosialkontoret skal ta etterbetalingen ? Hva gjorde du ? Er det noen som helst mulighet for å stoppe dette ved feks å bruke advokat ? vær så snill, (!!!!) ikke ta deg bryet med å svare i denne tråden viss du ikke har et svar å komme med på spørsmålene mine. Jeg er ikke intressert i å høre andres meninger om hvorvidt det er rettferdig eller ikke at en person må gi etterbetalingen sin til sosialkontoret.. Har prøvd å lete frem til svar på internett men finner ikke noe konkret. Stor takk til deg som kan svare meg på dette !!!
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #2 Skrevet 9. april 2009 Noen her som har fått innvilget uføretrygd etter en stund på sosialstønad og dermed fått beskjed om at sosialkontoret skal ta etterbetalingen ? Hva gjorde du ? Er det noen som helst mulighet for å stoppe dette ved feks å bruke advokat ? vær så snill, (!!!!) ikke ta deg bryet med å svare i denne tråden viss du ikke har et svar å komme med på spørsmålene mine. Jeg er ikke intressert i å høre andres meninger om hvorvidt det er rettferdig eller ikke at en person må gi etterbetalingen sin til sosialkontoret.. Har prøvd å lete frem til svar på internett men finner ikke noe konkret. Stor takk til deg som kan svare meg på dette !!! Når du søker sosialhjelp, så innhenter de opplysninger om din uføresøknad. La oss si at du søkte uførestønad 1 mai 2008. I mellomtiden oppfyller du ikke kravene til å få noe mens du venter, så du blir henvist til sosialen. Dablir du innvilget sosialhjelp i påvente av uførestønad,kansje i form av husleie,strøm,mat oa utg. I VEDTAKET FRA SOSIALKONTORET SKAL DET STÅ BAKGRUNNEN FOR AT DE BEVILGER DEG STØTTE. La oss si at du får 8000 i sosialhjelp mens du venter. i april 2009 får du beslkjed om at uføre er bevilget, og utbetaling med ETTERBETALING vil skje 20 mai. Da har du fått uføre fr 1.april 2008 når det komer til utbetaling,men da du får oppgjøret så står det xxxx.xxxxx kr til utbetaling-xxx xxx til nn sosislkontor. Du bli trekt for det du har fått i "forskudd" Ingen som får 2 trygder i mnd. Du har nå fått på forskudd, bare fra et annet kontor 8000 i mnd. Desverre, det hjelper nok lite å gå til advokat
Rosalie Skrevet 9. april 2009 #3 Skrevet 9. april 2009 Tilbakebetaling er hjemlet i lov om sosiale tjenester: § 5-9. Refusjon i ytelser fra folketrygden m.m. Dersom en mottaker av økonomisk stønad med tilbakevirkning får innvilget ytelser etter lov om folketrygd eller lovene om krigspensjonering av 13. desember 1946 nr. 21 og 22, kan sosialtjenesten kreve hel eller delvis refusjon i det beløp som skal etterbetales, til dekning av sine utlegg til samme formål og for samme tidsrom. Er stønadsmottakeren gift, kan det kreves refusjon etter regelen i første punktum også hos ektefellen så fremt stønaden er kommet ektefellen til gode. http://www.lovdata.no/all/hl-19911213-081.html#5-9
Gjest TS Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 Etter å ha googla litt fant jeg tilslutt en gammel VG artikkel hvor det sto om en mann som hadde klaget på et høyt beløp han måtte tilbakebetale hvorpå han siden fikk halvert beløpet. Så da veit jeg at det er en mulighet å klage til fylkesmannen og faktisk få gjennomslag. Ellers vil jeg fortsatt gjerne høre om noen som har erfaring med dette.
Gjest Oppgitt Skrevet 10. april 2009 #5 Skrevet 10. april 2009 Ja, de tar etterbetalingen din, d.v.s den summen pr. mnd du har fått hos dem. Hvorfor? Hva tror du???
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #6 Skrevet 10. april 2009 Du har fått et "lån" på sosialkontoret - i form av sosialstønad mens du venter på uførepenger. Dette lånet må du selvfølgelig tilbakebetale når du får penger for en periode tilbake i tid. Ikke av det du har i dag eller i morgen, men det du har fått etterbetalt for de månedene du har ventet.
Gjest korrekt Skrevet 10. april 2009 #7 Skrevet 10. april 2009 Du har fått et "lån" på sosialkontoret - i form av sosialstønad mens du venter på uførepenger. Dette lånet må du selvfølgelig tilbakebetale når du får penger for en periode tilbake i tid. Ikke av det du har i dag eller i morgen, men det du har fått etterbetalt for de månedene du har ventet.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #8 Skrevet 10. april 2009 Du har fått et "lån" på sosialkontoret - i form av sosialstønad mens du venter på uførepenger. Dette lånet må du selvfølgelig tilbakebetale når du får penger for en periode tilbake i tid. Ikke av det du har i dag eller i morgen, men det du har fått etterbetalt for de månedene du har ventet. Nemlig. Jeg ble arbeidsledig og alenemor samme uke, måtte få sosialstønad i fire måneder før jeg fikk de stønadene jeg hadde krav på. SELVFØLGELIG trakk de tilsvarende beløp fra overgangsstønaden da den ble etterbetalt! Det skulle da bare mangle! Dessuten trakk de ikke for husleie/strøm, kun for det jeg fikk i livsopphold. Synes det er en ekstraservice, og ikke noe å klage på!
Saeria Skrevet 11. april 2009 #9 Skrevet 11. april 2009 Du har fått et "lån" på sosialkontoret - i form av sosialstønad mens du venter på uførepenger. Dette lånet må du selvfølgelig tilbakebetale når du får penger for en periode tilbake i tid. Ikke av det du har i dag eller i morgen, men det du har fått etterbetalt for de månedene du har ventet. Stemmer det. Kommunen din har på en måte sagt seg villig til å bidra med penger den perioden staten (NAV trygd) trenger til saksbehandlingen av din søknad. Dette i form av et lån. Når staten da skal etterbetale penger, vil kommunen naturligvis ha tilbake de pengene du har fått låne fra dem mens du ventet på et vedtak fra statlig hold. Det er jo ikke rettferdig at du både skal få kommunens penger (sosialhjelp) OG hele tilbakebetalingen (trygden) som skulle ha gått til livsopphold i saksbehandlingsperioden. Da hadde du jo fått dobbelt opp! 1
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 Min far fikk etterbetalt 80 000(?) på uføretrygden, disse gikk rett til sosialen. Synd men sant
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå