Gjest Gjest_Thomas_* Skrevet 9. april 2009 #1 Del Skrevet 9. april 2009 Hva skal en veganer gjøre med babyklær? Min kjære og jeg venter en noe uplanlagt baby og den trenger jo klær. Alle sier at ull er best, men ull er tross ikke vegansk. Silke er heller ikke en mulighet. Jeg trodde bomull var helt ok, men alle sier at det gjør babyen klam og klein. Og ikke varmt nok for en seinhøstbaby. Er det virkelig sant, eller er det bare den samme gamle ullpropagandaen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 9. april 2009 #2 Del Skrevet 9. april 2009 Silke eller hamp er alternativer til ull... Ellers fungerer da bomull helt fint det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 9. april 2009 #3 Del Skrevet 9. april 2009 Hva med bambus? Ikke at jeg tror det er så veldig lett å få tak i babytøy i bambus da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 9. april 2009 #4 Del Skrevet 9. april 2009 Hva med bambus? Ikke at jeg tror det er så veldig lett å få tak i babytøy i bambus da... babyundertøy i bambus finnes ja. Har sett det i noen nettbutikker (som jeg desverre ikke husker navnet på) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tårepil Skrevet 9. april 2009 #5 Del Skrevet 9. april 2009 Har en venninne som er veldig glad i ull til eldstejenten, men så fikk den minste atopisk eksem og kunne ikke bruke det. Hun har brukt økologisk bomull fra cottonchild.no i stedet og er veldig fornøyd med det sammenlignet med vanlig bomull. Jeg selv har vært veldig fornøyd med ull til våre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gammel veganer Skrevet 13. april 2009 #6 Del Skrevet 13. april 2009 Bambusklær er ikke så vanskelige å få tak i egentlig. https://www.bamboosa.com/store/cart.php?m=p...t_list&c=16 http://spiritofnature.co.uk/ eller bare kikk videre fra: http://www.google.co.uk/search?hl=en&l...hes&spell=1 Gratulerer forresten vegetar.com og veganforumet.com kan være to veldig greie steder å bruke som oppslagsverk generelt, selv om veganforumet kan være rimelig ekstremt til tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 8. mai 2009 #7 Del Skrevet 8. mai 2009 Lilleba har mye fint til barn laget av bambus og soya. Hvis du bor i Oslo vet jeg de selger det på Rakkarungene i Ullevålsveien. Ellers kan du sjekke ut www.lilleba.no. PS: Det er dyrt, men de to pysjene jeg har hatt har vært verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mømamma Skrevet 8. mai 2009 #8 Del Skrevet 8. mai 2009 De har bambusklær hos www.trebjorner.no, til både baby og litt større barn! Veldig fine forøvrig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 9. august 2009 #9 Del Skrevet 9. august 2009 Ikkje for å vere ekkel, men kva er problemet med å bruke ull? Greit nok at dere ikkje ønsker å spise dyr o.l., men er det problematisk å klippe sauen? Er det ein tanke bak kvifor ein ikkje skal bruke ull, anna enn at det ikkje er vegansk? Villsauen slepper jo t.d. ulla, så det å sanke den etterpå er jo ikkje skadelig for nokon i det heile tatt. Synes det er greit å følge ein filosofi fordi ein er enig i den, men synes at fornuften må vere med. Kan godt hende at det er ein tanke bak, men den er ikkje så tydleg for meg på dette punktet. Eller er det plenty av unger som ikke har brukt ull. Enten pga. foreldrene er redd for at det skal klø, eller pga. ullallergi. Da er bomull mykje brukt t.d. Fleece er jo polyester, som i bunn og grunn er plastikk, og kan brukes som varme kleslag. Usikker på kva hamp og bambus har som egenskaper anna enn at begge deler brukes ein del i tøybleier sidan det suger opp mykje fuktighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 9. august 2009 #10 Del Skrevet 9. august 2009 Ikkje for å vere ekkel, men kva er problemet med å bruke ull? Greit nok at dere ikkje ønsker å spise dyr o.l., men er det problematisk å klippe sauen? Er det ein tanke bak kvifor ein ikkje skal bruke ull, anna enn at det ikkje er vegansk? Villsauen slepper jo t.d. ulla, så det å sanke den etterpå er jo ikkje skadelig for nokon i det heile tatt. Synes det er greit å følge ein filosofi fordi ein er enig i den, men synes at fornuften må vere med. Kan godt hende at det er ein tanke bak, men den er ikkje så tydleg for meg på dette punktet. Eller er det plenty av unger som ikke har brukt ull. Enten pga. foreldrene er redd for at det skal klø, eller pga. ullallergi. Da er bomull mykje brukt t.d. Fleece er jo polyester, som i bunn og grunn er plastikk, og kan brukes som varme kleslag. Usikker på kva hamp og bambus har som egenskaper anna enn at begge deler brukes ein del i tøybleier sidan det suger opp mykje fuktighet. Bambus har mange av de samme egenskaper som ull. Det trekker til seg fuktighet, men føles ikke fuktig, og det er varmeregulerende. I tillegg har bambus en antibakteriell effekt. Bomull derimot trekker til seg vann og føles vått. Vannet trekker også oppover i bomull, slik at ikke bare den delen som har vært i vann er våt. (Test det samme med ull, og se at ull kun blir vått der det faktisk har vært vann.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 7. oktober 2009 #11 Del Skrevet 7. oktober 2009 Ikkje for å vere ekkel, men kva er problemet med å bruke ull? Greit nok at dere ikkje ønsker å spise dyr o.l., men er det problematisk å klippe sauen? Er det ein tanke bak kvifor ein ikkje skal bruke ull, anna enn at det ikkje er vegansk? Villsauen slepper jo t.d. ulla, så det å sanke den etterpå er jo ikkje skadelig for nokon i det heile tatt. Jeg lurer også! Jeg vet for lite om det å være veganer til å skjønne det uten en forklaring. Ellers vi jeg tro at så lenge babyen er liten, trenger du ikke en spesiell sort klær. Så lenge du har det varmt nok hjemme, i bilen og ellers hvor du befinner deg med babyen, trenger den jo bare nok klær til å holde varmen. Det er enkelt å pakke små babyer inn i tepper om det trengs, eller en god vognpose når man er ute. Men du har en større utfordring når barnet skal være ute og leke i barnehagen og blir våt når det er skikkelig kaldt ute. Da føler jeg at alt annet enn ull er et andrevalg. Og husk at det er en relativt ny ting med ullklær som undertøy til hverdags, det var ikke helt oppfunnet da jeg var liten tror jeg. (Bare tykke gensre og longser i sånn hjemmestrikket kvalitet.)Ingen brukte ull på babyer i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 8. oktober 2009 #12 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg lurer også! Jeg vet for lite om det å være veganer til å skjønne det uten en forklaring. Ellers vi jeg tro at så lenge babyen er liten, trenger du ikke en spesiell sort klær. Så lenge du har det varmt nok hjemme, i bilen og ellers hvor du befinner deg med babyen, trenger den jo bare nok klær til å holde varmen. Det er enkelt å pakke små babyer inn i tepper om det trengs, eller en god vognpose når man er ute. Men du har en større utfordring når barnet skal være ute og leke i barnehagen og blir våt når det er skikkelig kaldt ute. Da føler jeg at alt annet enn ull er et andrevalg. Og husk at det er en relativt ny ting med ullklær som undertøy til hverdags, det var ikke helt oppfunnet da jeg var liten tror jeg. (Bare tykke gensre og longser i sånn hjemmestrikket kvalitet.)Ingen brukte ull på babyer i alle fall. Da jeg var liten hadde jeg og mange andre babyer ull som sperrelag utenpå tøybleiene, så litt ull innerst hadde vi jo... Ellers hadde jeg ull trøyer og longs som inner tøy til jeg protesterte og påsto det klødde som 10-åring... Husker mamma var opptatt av å kjøpe originale Stil-longs for de klødde ikke så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VeganTom Skrevet 8. oktober 2009 #13 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ikkje for å vere ekkel, men kva er problemet med å bruke ull? Greit nok at dere ikkje ønsker å spise dyr o.l., men er det problematisk å klippe sauen? Er det ein tanke bak kvifor ein ikkje skal bruke ull, anna enn at det ikkje er vegansk? Fra Vegan Society: Ordet «veganisme» betegner en filosofi og en levemåte som søker å ekskludere — så langt det er mulig og praktisk — alle former for utnytting av dyr for mat, klær eller andre formål; og som derved fremmer utviklingen og bruken av dyrefrie alternativer til det beste for mennesker, dyr og miljøet. For dietten sin del betyr det å gå bort ifra alle produkter som er lagd helt eller delvis av dyr. Det er helt i orden at du ikke skjønner det og syns det virker teit fordi det tross alt bare handler om "å klippe en sau". Det er masse folk som ikke skjønner at det ikke er "greit" for oss å spise dyr også fordi de ikke ser hva som er galt med det: det er jo "bare" dyr. Dyr i fangenskap er dyr i fangenskap, om det er ullsau, kjøttfe eller kameler i en dyrepark. Og det er ikke riktig i mine øyne. Jeg vil ikke være en del av det. Forskjellige folk tenker forskjellige ting, og jeg tar bare ansvar for hva jeg tenker og mener, hva andre måtte mene er ikke min sak . Jeg kan heller ikke svare for andre veganere, det er sikkert mange av de som også bruker ull og lignende. Hvis ikke det var godt nok svar for deg så er det bare å google løs. Og hvis det var mulig å høste ull fra fri villsau så hadde det selvsagt vært en mulighet, men jeg har ikke funnet noe av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 8. oktober 2009 #14 Del Skrevet 8. oktober 2009 Og hvis det var mulig å høste ull fra fri villsau så hadde det selvsagt vært en mulighet, men jeg har ikke funnet noe av. Så da er det altså (det industrialiserte?)dyreholdet veganere ikke ønsker? Kunne man brukt ting fra dyr som man "finner"(type ulldotter på busker og trær om det hadde fantes ville sauer), eller er det negativt med alt som har med dyr å gjøre uansett? Ellers har du uansett rett i at den ullen man får tak i ikke egentlig er noe bedre å bruke enn kjøttet til dyrene. Det er ikke akkurat lykkelige familiekosesauer som gir oss merinoull til babyklær, så ut i fra dyreetikk skjønner jeg godt at bevisste folk styrer unna. Men som sagt, en godt kledd baby trenger ikke ull for å være passe varm. (Med mindre du skal på fjelltur med pulk eller noe slikt, da ville jeg ikke styrt unna både ulltøy, ullskinn og ullpose/dunpose.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå