Blåklokke Skrevet 9. april 2009 #1 Skrevet 9. april 2009 Jeg har lest at man skal beskjære rosene når det er museører på bjerka. Og de skal klippes til en høyde av bare 10 cm. Jeg har noen Bonica-roser, en rosa buskrose, som har båret fint med blomster de siste årene. Men jeg vet ikke om jeg tør å skjære de så langt nede, da blir det bare et par kjempeharde, tykke stammer igjen på hver rosebusk. Kan jeg helt sikkert regne med at det kommer nye småkvister på buskene slik at det blir fin blomstring i år også? Jeg har ikke beskåret rosene noe særlig før, så de har blitt store og rotete i formen.
hufsa! Skrevet 10. april 2009 #2 Skrevet 10. april 2009 Heia,du kan trygt klippe den helt ned!!Jo mere du klipper jo finere blir de.Større og kraftigere.Det sies jo at, la din værste finde klippe rosene,da blir det perfekt.Så gi på..
Gjest Gjest_Andrine_* Skrevet 10. april 2009 #3 Skrevet 10. april 2009 Heia,du kan trygt klippe den helt ned!!Jo mere du klipper jo finere blir de.Større og kraftigere.Det sies jo at, la din værste finde klippe rosene,da blir det perfekt.Så gi på.. Dette er jeg ikke enig i. Det er bare klase- og stilkroser som skal klippes ned til 10 cm. Jeg vil anbefale trådstarter om å søke på Google på Stell av roser, der står det også om gjødsling, kalking etc.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #4 Skrevet 11. april 2009 Buskroser som blomstrer én gang i løpet av sommeren (de fleste eldre sortene er kanskje sånn?) skal bare klippes med 1/3 (eller ned til 1/3 av gammel lengde?), remonterende/gjenblomstrende roser kan klippes ned til 10 cm. Jeg har ikke så mye erfaring med roser selv, så ville lest litt rundt på nettet, spesielt diverse hagefora.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå