Gå til innhold

3,5 åring vil ikke spise etter en omgang med omgangssyke

Anbefalte innlegg

Gjest påskegjest1
Skrevet

Hei,

Det er sikkert ikke så farlig men jeg blir så fortvilet over min sønn på 3,5 som nå ikke vil spise to dager etter at han ble frisk fra en todagers omgangssyke. Vi tror det er omgangssyke, men ingen andre i huset har blitt syke og har ikke hørt at det går omgangssyke i barnehagen. Noen som vet noe om det går omgangssyke?

Han begynte å kaste opp søndagskveld, og holdte på utover natten. Kastet ikke opp hele mandag, men begynte igjen på kvelden og kastet opp et par ganger før han roet seg ned ved 01 tiden. Tirsdag kastet han ikke opp i det hele tatt. Og han har ikke kastet opp siden. Han har spist noe, men det er absolutt ikke hva han pleier, han pleier å spise godt, og liker mat veldig godt. I går spiste han tre biter av brødskiven sin, spiste en banan i løpet av dagen og en halv grillpølse (som vi grillet til lunsj), han elsker vanligvis pølser.. Og han spiste en liten yoghurt til kveldsmat, han ville ikke ha mer. I dag spiste han en halv god morgen yoghurt, da ville han ikke ha mer, han spiste en hel banan i dag.. yeah. I ettermiddag da vi spurte om han ville ha noe å spise, så sier han at han ville ha Havre cheerios, han spiste en liten skål av det. Etter det ville han ikke ha mer. Ville heller ikke ha middag, heller ikke kveldsmat. Han bruker fortsatt bleier, og bleien jeg skiftet for kveldsstellet var helt tørr (ble skiftet på ved 3 tiden). Enda han har drukket, men han drikker veldig lite, selv om vi byr han på mer. Før han ble syk veide han 17,2 kilo og etter han ble veiet før i dag, ble jeg mer bekymret, han veier nå 15,5 kilo. Dvs. han har mistet 10% av sin kroppsvekt siden søndag. Han er slappere en normalt, men han leker rundt og huset, og er like blid. Når jeg sier han er slappere enn normalt, så betyr det at han blir fortere sliten. Han sitter mer å leker, og vil hvile hele tiden i sengen sin eller på sofaen. Og han sovnet som en sten da jeg la han i kveld klokken 19. Han sovnet også i bilen før i dag, da vi var på tur. Spørsmålet mitt er nå, bekymrer jeg meg unødig, eller har andre hatt barn med lignende tilfeller som ikke ville spise etter det har blitt frisk fra en kaste-opp-syke??

En teori er at om han begynner å få 6 årsjeksel (litt tidlig)? det vet vi ikke for vi har ikke sett etter, en annen er at han vokser mye nå, eller at det er andre psykiske/fysiologiske årsaker? Jeg bare ønsker å vite om jeg skal bare la det passere og at han sikkert vil spise når han er klar for det eller noe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår på 20 mnd pleier heller ikke spise så mye etter en omgang spysyke. Det virker som hun trenger noen dager på å venne kroppen til normalt inntak av mat igjen.

Hvis det vedvarer ville jeg tatt en tur innom lege/legevakt bare for å få sjekket:).

Skrevet

Når 3-åringen min har hatt dette tar det ca en uke hver gang før hun spiser tilnærmet normalt.

Gjest påskegjest1
Skrevet

Hei dere to,

Joda, jeg får vente noen dager til for å se før jeg uroer meg. Jeg tenkte på det selv nå i kveld at sist gang jeg var syk så gikk det noen dager før jeg orket å spise normalt igjen, og jeg er voksen. Det tar sikkert litt mer tid med barn.

Men er det andre erfaringer så hører jeg gjerne om det?

Fortsatt god påske.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Hei dere to,

Joda, jeg får vente noen dager til for å se før jeg uroer meg. Jeg tenkte på det selv nå i kveld at sist gang jeg var syk så gikk det noen dager før jeg orket å spise normalt igjen, og jeg er voksen. Det tar sikkert litt mer tid med barn.

Men er det andre erfaringer så hører jeg gjerne om det?

Fortsatt god påske.

Skulle akkurat til å skrive det samme: matlysten hos meg selv som voksen er ikke akkurat i 5-gir etter en runde på to døgn med hodet i bøtten. Som voksne vet vi litt mer om mat og drikke og tvinger oss av og til derfor til å spise selv om matlysten ikke er helt på topp. Barnet vet ikke dette.

MEN: løp etter han med drikke for det er viktig med væske etter omgangssyke. Husk også at selv om han ikke spiser mye så spiser han noe.

Gjest påskegjest1
Skrevet

Hei igjen,

Jeg bekymret meg litt for tidlig tror jeg. Han ville han en brødskive til frokost i dag, og da han spurte om 1 til og spiste den opp, så må jeg si at jeg ble veldig lettet, og da han i tillegg ville ha enda en, så smilte jeg godt. Den spiste han ikke helt opp, men det gjør absolutt ingenting. Nå får vi se hvordan det går utover dagen. Da man er vant til et barn som aldri sier "orker ikke", "vil ikke ha" til mat så blir jeg jo litt bekymret da han absolutt ikke vil ha mat, og rister på hodet da vi kommer med diverse forslag. Men nå kan det set ut som at det retter seg igjen. Måtte vel bare få utløpt min bekymring i går kveld, som sikkert er helt uberettiget. Takk.

Fortsatt God Påske.

Hilsen en påskegjest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...