Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

:fnise:

jeg pynta til påske i dag, så tenkte jeg, hvorfor pynter vi med gult til påske? hvorfor masse kyllinger,

er det for kyllingene vi feirer påske tro :fnise:

Videoannonse
Annonse
Gjest Tokidoki
Skrevet

Og hvorfor påskehare? Det var da ikke han som ble hengt på korset :klø:

Gjest Gjest
Skrevet
Og hvorfor påskehare? Det var da ikke han som ble hengt på korset :klø:

Ja, også julenissen i jula, det er jo ikke han som ble født da. :fnise:

Men etter hva jeg lærte på skolen så har vi egg i påsken fordi egget minner om steinen de rullet forran grava til Jesus. Og høner legger jo egg og kyllingene kommer ut av dem.

Skrevet

Nå er ikke jeg kristen, så påsken for meg har med vår, sol, lys og varme å gjøre.

Men den gule fargen kan vel komme fra sola, eller fra de mange gule vårblomstene? Eller rett og slett fra de gule hønsekyllingene?

Og eggene og kyllingene kommer vel fra at det var på denne tiden av året hønene begynte å legge igjen etter å ha hatt en pause om vinteren? Mener å ha hørt at det er først relativt nylig at det ble vanlig med lik mengde egglegging hele året. Og alle andre fugler legger jo egg og får kyllinger på denne tiden?

Haren derimot aner jeg ikke :ler:

Skrevet

Fant dette på nettet, hvorvidt kilden er veldig god eller ikke er jeg ikke sikker på, men den har jo noen gode poeng :jepp:

Easter Flowers:- Such as daffodil, narcissus and the tulip. Area symbol as they bloom in the spring.

Lambs:- The lamb is a symbol as people thought of Jesus as the Good Shepherd who would watch over them as they were lambs. Lambs are born in spring. The Israelites also used lamb's blood to save their firstborn in ancient Egypt.

Rabbits:- Rabbits are reminder of spring and new life. They were the favorite animal of the spring goddess Eastre.

The Egg:- These are a symbol of spring as well as Easter. They are a sign of new life.

Chicks:- The chicks are born from eggs and are a reminder of spring and Easter.

Candles:- Candles give light in darkness. Jesus is seen as "the eternal light" showing Christians the way from death to life.

Wine:- Red wine is drunk to remember Jesus shedding His blood for humans.

Gjest Husker ikke brukernavn
Skrevet

I likhet med julen, så er påsken noe som er feiret lenge før jesu tid. Som det kommer fram i Bibelen, så feiret også Jesus påske, som da mao ikke hadde noe med hans død å gjøre, som den handler om i dag, men som var en jødisk høytid (Pesach) til minne om jødenes utgang av Egypt.

Alle de tingene som man ikke helt forstår har noe med den kristne feiringen av påsken å gjøre, som påskelam, kyllinger, haren og egg, dette kommer av hedenske tradisjoner, ja bortsett fra lammet, som har med den jødiske påsken å gjøre, offerlammet osv. Det man gjorde i kristningen av Europa var å legge mange religiøse høytider til nettopp tiden som man feiret hedenske ting og tang, som feks solfesten rundt 23. desember. Jesus var vel født nærmere oktober, hvis jeg husker rett. Som et eksempel.

Når det gjelder den hedenske bakgrunnen til vår påskeferiring, så er det en slags fruktbarhetsfestival til ære for fruktbarhetsgudinnen Eostre/ Ostara (avhengig av hvilken kultur) Eostre (herav navnet Easter i engelsk) skal i følge mytene ha forvandlet en fugl til en hare, men han skal ha beholdt sin evne til å legge egg. I en av mytene var det en hare som ønsket å glede gudinnen ved å gi henne et dekorert egg, gudinna ville at resten av menneskeheten skulle få del i denne gleden, og derfor gikk haren rundt og viste menneskene disse dekorerte symbolene på liv...På tiden festivalen ble holdt, som i Norge var rundt vårjevndøgn, begynte hønene å verpe igjen etter vinteren, kyllinger ble klekket osv. Man la gjerne ned egg i jorden, fordi egget symboliserer liv og fruktbarhet. Og etterhvert smeltet da denne gamle vårfesten sammen med den kristne feiringen, som har tillagt egget en annen betydning, symbol på jesu oppstandelse.

Ja, et evig sammensurium det der, av keltisk, gresk og nørrønt opphav mixet med litt kristendom, til sammen blir det den påsken vi har i dag.

Skrevet

Jeg pleier å pynte litt. Legge en gul duk på bordet og kanskje litt pynt her og der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...