Gå til innhold

Hva ønsker du ha i din drømme gartner hage ?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_tea_*
Skrevet

Holder på å planlegge å lage gartnerhage. Men har ikke helt bestemt meg for hvilke urter og bærbusker jeg skal ha der.

Er forferdelig jord der så alt må gjøres helt fra bunnen av.

Jeg drømmer om å få en gartnertnerhage full av nyttige krydderplanter, litt bærbusker og bærplanter. Slik en kan ta en tur når en skal grille og lage annen mat, salater eller desserter og plukke med det en trenger.

Men er så mye jeg har lyst til at jeg ikke helt hvet hvor jeg skal starte.

Har 1 stikkelsbærbuske, 1 solbær, 1 rips, noen villbringebær planter, noen "tam" bringebær, 1 amrikansk blåbærbusk, en del jordbær av ymse (flere sorter i et vilt kaos) 1 rabarbraplante (om den har overlevd vinteren). 1 dusk gressløk og 1 oreganoplante som har overlevd i flere år. Har "dyttet inn" litt fra her og der alt etter hva jeg har funnet og fått.. litt kaotisk.

Men pga. sandholdig jordbunn gror det elendig. Prøvde et år med potet, gullerot, kålrot, purre, løk og brocoly. Men det meste ble spist opp av gule stive marker.. ekkelt. Alt ble bittersmått og markspist.

Så nå skal alt ordnes på nytt igjen.

Noen som har laget en garntnerhage fra bunnen av som kan dele litt erfaringer på hvordan gjøre det skikkelig ?

Noen som har tips og forslag til hvilke jord, gjøtsel ets som egner seg til en god grobunn for en gartnerhage ?

Trenger litt forlsag og lurte på hva DU kunne tenke deg å hatt i en slik "drømme" gartnerhage ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...