Gjest Tokidoki Skrevet 9. april 2009 #1 Skrevet 9. april 2009 Dumt spørsmål, men det er noe som heter bryllupsfotografering og så har man vanlig fotografering. Hva er forskjellen? Kan brudepar som kun ønsker noen få bilder, og ikke noe stort bilde å ha på veggen velge "vanlig" fotografering? Hva er prisforskjellen på dette?
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #2 Skrevet 9. april 2009 Dumt spørsmål, men det er noe som heter bryllupsfotografering og så har man vanlig fotografering. Hva er forskjellen? Kan brudepar som kun ønsker noen få bilder, og ikke noe stort bilde å ha på veggen velge "vanlig" fotografering? Hva er prisforskjellen på dette? Bryllupsfotografering er noe av det vanskeligste fotograferingen en fotograf får i oppdrag, derav skillet mellom vanlig og bryllupsfotografering. For det første er det teknisk vanskelig å få en hvit/ivory/cremefarget brudekjole til å se bra ut på bilder. Dette krever faglig dyktighet, bra tilrettelegging og ekstra arbeid, noe som man slipper med f.eks. vanlige bilder i dongeri/mørke klær. Kontrastene mellom en sort dress og hvit kjole vanskeliggjør dette arbeidet ytterligere. Derfor tar de aller fleste fotografer ekstra betalt for bryllupsfotografering. For det andre er bryllupet en veldig viktig følelsesmessig dag for brudeparet, med tilhørende store krav til bildene. Ofte krever dette mer tilrettelegging både i forkant og etterbehandling av bildene. Dette vil også være med på å dra opp prisen.. Det er altså ikke nødvendigvis antall bilder som gjør at fotograferingen faller inn under "bryllupsfoto", men i stor grad det fototekniske og merarbeid/tilrettelegging.
Gjest Tokidoki Skrevet 9. april 2009 #3 Skrevet 9. april 2009 Bryllupsfotografering er noe av det vanskeligste fotograferingen en fotograf får i oppdrag, derav skillet mellom vanlig og bryllupsfotografering. For det første er det teknisk vanskelig å få en hvit/ivory/cremefarget brudekjole til å se bra ut på bilder. Dette krever faglig dyktighet, bra tilrettelegging og ekstra arbeid, noe som man slipper med f.eks. vanlige bilder i dongeri/mørke klær. Kontrastene mellom en sort dress og hvit kjole vanskeliggjør dette arbeidet ytterligere. Derfor tar de aller fleste fotografer ekstra betalt for bryllupsfotografering. For det andre er bryllupet en veldig viktig følelsesmessig dag for brudeparet, med tilhørende store krav til bildene. Ofte krever dette mer tilrettelegging både i forkant og etterbehandling av bildene. Dette vil også være med på å dra opp prisen.. Det er altså ikke nødvendigvis antall bilder som gjør at fotograferingen faller inn under "bryllupsfoto", men i stor grad det fototekniske og merarbeid/tilrettelegging. Ok. Dersom man da ikke skal ha hvit kjole eller være emosjonelt ustabil, og kun ønsker "normale" bilder,må man fortsatt ha hele pakken med bryllupsfotografering? Jeg ser ikke for meg at jeg vil kaste bort hele dagen hos fotografen som skal dille rundt og ta bilder i flere timer
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 Ok. Dersom man da ikke skal ha hvit kjole eller være emosjonelt ustabil, og kun ønsker "normale" bilder,må man fortsatt ha hele pakken med bryllupsfotografering? Jeg ser ikke for meg at jeg vil kaste bort hele dagen hos fotografen som skal dille rundt og ta bilder i flere timer Hvis noen av mine kunder stilte i f.eks. mørk selskapskjole/mørk dress og ville ha en times foto, ville jeg vurdert å legge prisen under vanlig bryllupsfoto. Det skader vel ikke å høre med fotograf. Men de fleste fotografer tilbyr foto fra 1 time og opp til hele dagen. Å sette av mindre enn 1 time tror jeg ikke jeg ville anbefalt..
Gjest Tokidoki Skrevet 10. april 2009 #5 Skrevet 10. april 2009 Dytter litt på denne jeg, det må da være noen som har erfaring med dette?
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 10. april 2009 #6 Skrevet 10. april 2009 Dytter litt på denne jeg, det må da være noen som har erfaring med dette? Jeg syns da du fikk et greit svar av gjesten over. Hvilke erfaringer er det du ønsker? Om folk har gjort dette selv? Selv om det er noen som har det, så er vel det lureste å spørre fotografen du/dere har i tankene om dette er noe han/hun gjør?
Zzyzx Skrevet 10. april 2009 #7 Skrevet 10. april 2009 Altså. Det finnes ingen standard når det gjelder fotografer, så hva folk har fått til hos en fotograf vil ikke gjelde for avtalen du ønsker å inngå med en annen fotograf. Derfor må du spørre aktuelle fotografer om dette, for det er dere, i samarbeid med fotografen, som skal bli enige om hvordan sluttproduktet skal være og hvor mye arbeid som skal legges ned i det hele fra start til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå