Gjest gjest hans Skrevet 9. april 2009 #1 Skrevet 9. april 2009 ja hvor er respekten for påska blit av?? i dag sagest det ved, folk snekkre, folk brender løv å dritt. før i tiden hvar det ikke lov å henge ut tøy, heller jobbe med bråkete ting ute, hvorfor er det slikt nå?
ciba Skrevet 9. april 2009 #3 Skrevet 9. april 2009 den tar jeg som en spøk, du mente ikke det vel. hallo vi er ikke på 18 hundre talle lengere jeg henkte ut senge tøy i vindue i dag, hvar så deilig sol. så lukter det så godt om kvelden, i senge tøyet
Gjest Tilfeldig Forbipaserende Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 Det er til og med noen av oss som danser på langfredag
Brunhilde Skrevet 9. april 2009 #5 Skrevet 9. april 2009 For meg innebærer påsken fridager, men jeg feirer ikke og ser ikke hvorfor jeg ikke skal få lov til å jobbe i hagen og vaske tøy hvis jeg har lyst? :klø: Jeg holder meg unna bråkete maskiner utendørs for ikke å sjenere de som har et forhold til høytiden, men ellers gjør jeg som jeg lyster.
Transe Skrevet 10. april 2009 #6 Skrevet 10. april 2009 Jeg jobbet sammen med en veldig krsten mann som holdt påsken hellig. Vi som jobbet syndet. Med respekt for andre så jobbet jeg ikke Skjærtorsda o 1 påskedag. Han likte heller ikke det. Da har vi ikke samme gud i norge og sverige komentert jeg for i sverge ertorsdagen og mandag både jobbe og skule dag. Den lange kristne påska er ett norsk fenomen.
cilipili Skrevet 10. april 2009 #7 Skrevet 10. april 2009 Påska er også for meg bare et par fridager. Er på ingen måte kristen, velger ikke selv at jeg skal ha fri disse dagene, og da er det ikke naturlig å holde disse dagene "hellige". Om noen finner det fornærmende, driter jeg i.
Beast Skrevet 10. april 2009 #8 Skrevet 10. april 2009 (endret) Jeg er ikke kristen og kan ikke velge å dra på jobb ettersom de holder stengt i påsken, så da benytter jeg meg av muligheten til å gjøre forefallende arbeid hjemme, slik som tøyvask, rengjøring osv. Som paganist handler denne årstiden om å forberede seg på å ønske det nye livet, som begynte å spire i februar, velkommen. Og for å gjøre plass til det nye, må man gi slipp på det gamle. Være det seg klær man ikke har brukt på mange år, papirer som er utdatert og ikke verdt å arkivere, krims-krams som bare tar opp plass på hylla eller følelser og ideer som ikke lenger er levedyktige eller oppbyggelige. Dette er for meg tiden for den store vårrengjøringen. Det er "å holde påsken hellig" for meg. Endret 10. april 2009 av Beast
Gjest Ulva35 Skrevet 10. april 2009 #9 Skrevet 10. april 2009 Jeg er kristen, men har ikke problemer med å jobbe i påska. Jobbet turnus i mange år. Ingen som ga oss fri fordi om vi var kristne. Vi hadde noen fra andre kulturer som krevde og fikk fri på sine religøse høytider. Dette blir feil. Ellers driver vi både i hagen og gjør husarbeid når vi har lyst til det. Kom på en historie nå som visnok skal være sann: Det var midt i høyonna, søndag og kirkedag. En bonde drev på i åkeren sin da presten kom forbi. Presten spurte strengt om hvorfor ikke bonden var i kirken. Hvorpå bonden svarte: Det er bedre å sitte på høyvogna å tenke på Gud, enn å sitte i kirka å tenke på høyonna.
Gjest Glør Skrevet 10. april 2009 #11 Skrevet 10. april 2009 Jeg er ikke kristen, men istedet for å synes det er respektløst å bli tvunget til å ha fri forsøker jeg å bruke dagene til noe fornuftig hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #12 Skrevet 10. april 2009 ja hvor er respekten for påska blit av?? i dag sagest det ved, folk snekkre, folk brender løv å dritt. før i tiden hvar det ikke lov å henge ut tøy, heller jobbe med bråkete ting ute, hvorfor er det slikt nå? Det jeg tenker er at folk tar dette kun som fridager. Jeg er ikke religiøs,men jeg tror vi skal tenke over høytidene vi har. Vi lever som vi kun har hverdager. Vi gjør ikke forskjell på helg og ukedager. Unger so vokser opp nå, med foreldre som bruker høytider til vask,og annet arbeide vil kansje ike finne den freden vi forbinder med høytider? Vi innordner oss lite. Nå kan vi handle il kl23 på hverdager. Og i rusler iveg. Er det en butikk som har åpent så raser vi avsted. Folk raser med barn på kjøpesenter til det stenger om kvelden. Hverken voksne eller barn får fred over seg. det er alltid noe å jage etter. Nå i påsken er det matbutikker som har åpent hele påsken. Plantasjen har åpent. Jeg har utsikt til begge butikkene, og folk går ut og inn. Så påsken er for de som en vanlig dag eller helg. Det samme gjelder jule, det er åpent hver dag. Og hvorfor stresser vi så voldsomt til jul? Påsken er da en viktigere høytid enn julen. !17 mai? nei, feirer ikke den dagen sier mange. bruker den til å vaske, for det er en fridag. Ja, folk gjør hva de vil,men tenker de egentlig over hvilken dag det er? Og du har pinsen....også fridag til å vaske. Alle skal ha ekstyra betalt om de er på jobb disse dagene. Da er disse dagene veldig viktig, da er det høytid som de går glipp av........
Gjest Turnusarbeider Skrevet 10. april 2009 #13 Skrevet 10. april 2009 Alle skal ha ekstyra betalt om de er på jobb disse dagene. Da er disse dagene veldig viktig, da er det høytid som de går glipp av........ Dette tenkte jeg også på, når jeg leste tråden. Jeg jobber turnus, og må jobbe også noen av helligdagene. M.a. for å spare utgifter til helligdagstillegg blir bemanningen redusert (men det er like mye som må gjøres som andre dager). Dere som ikke "bryr dere" om det er helligdag, men "bare" en "vanlig" dag - ville dere også ha jobbet uten helligdagstillegg?? Da skulle jeg ønsket noen av dere jobbet der jeg jobber, slik at vi kunne blitt fulltallig - også helligdager!
Gjest Papirkurven Skrevet 10. april 2009 #14 Skrevet 10. april 2009 Synes det er greit om folk velger å jobbe i påska, spesielt folk det virkelig er behov for, slik som pleiere, leger o.l. Men jeg liker ikke at butikker skal holde åpent i høytider. Synes det er fint, uansett om man feirer jul og påske eller bare har ferie, å bare slappe av, nyte fridagene og kose seg, det være seg sammen med familie eller venner eller alene. Selv er jeg kristen, men feirer ikke påske så intenst. Jeg nyter fridager sammen med de jeg er glad i og tenker over hva påsken betyr. Og så lar jeg andre gjøre det de vil. Men jeg synes man kan ha respekt for helligdager, tradisjoner og naboen og ikke akkurat kløyve ved eller reparere taket den dagen. (Og det er faktisk lover mot støyende arbeid på helligdager)
Gjest Lily1 Skrevet 10. april 2009 #15 Skrevet 10. april 2009 (endret) Loven om helligdagsfred gjelder i påsken, uansett om man er kristen eller ikke, så snekring og bruk av bråkete maskiner er vel ikke lov i disse dagene på grunn av det. Heller ikke høy, forstyrrende musikk, eller andre aktiviteter som kan oppleves som forstyrrende. § 2. Helligdager Følgende dager er helligdag: a) vanlige søndager, b) nyttårsdag (1. januar), c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag), d) langfredag (siste fredag før første påskedag), e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars (ved skuddår 20. mars)), f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag), g) Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag), h) første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag), i) annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag), j) første juledag (25. desember), k) annen juledag (26. desember). Endret ved lov 14 mars 2003 nr. 16 (i kraft 1 april 2003 iflg. res. 14 mars 2003 nr. 300). § 3. Helligdagsfred På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet. Endret ved lov 14 mars 2003 nr. 16 (i kraft 1 april 2003 iflg. res. 14 mars 2003 nr. 300). Ingen blir forstyrret av en vaskemaskin, eller klær som henges opp inne på badet... Ingen blir forstyrret av at noen vasker gulvene på langfredag... Men jeg synes det er greit å la være å bråke alt for mye på slike dager. Vi kan like det, eller mislike det, men slik er loven... Og da har vi to valg, respektere loven, eller jobbe for å endre loven. Endret 10. april 2009 av Lily1
Beast Skrevet 11. april 2009 #16 Skrevet 11. april 2009 (endret) Det jeg tenker er at folk tar dette kun som fridager. Jeg er ikke religiøs,men jeg tror vi skal tenke over høytidene vi har. Vi lever som vi kun har hverdager. Vi gjør ikke forskjell på helg og ukedager. Unger so vokser opp nå, med foreldre som bruker høytider til vask,og annet arbeide vil kansje ike finne den freden vi forbinder med høytider? Vi innordner oss lite. Nå kan vi handle il kl23 på hverdager. Og i rusler iveg. Er det en butikk som har åpent så raser vi avsted. Folk raser med barn på kjøpesenter til det stenger om kvelden. Hverken voksne eller barn får fred over seg. det er alltid noe å jage etter. Nå i påsken er det matbutikker som har åpent hele påsken. Plantasjen har åpent. Jeg har utsikt til begge butikkene, og folk går ut og inn. Så påsken er for de som en vanlig dag eller helg. Det samme gjelder jule, det er åpent hver dag. Og hvorfor stresser vi så voldsomt til jul? Påsken er da en viktigere høytid enn julen. !17 mai? nei, feirer ikke den dagen sier mange. bruker den til å vaske, for det er en fridag. Ja, folk gjør hva de vil,men tenker de egentlig over hvilken dag det er? Og du har pinsen....også fridag til å vaske. Alle skal ha ekstyra betalt om de er på jobb disse dagene. Da er disse dagene veldig viktig, da er det høytid som de går glipp av........ Men hvorfor er det viktig dersom man ikke er kristen og faktisk har egne høytider som man feirer? Selv feiret jeg Ostara (også kjent som vårjevndøgn) 21 mars og hadde det ikke vært i helgen i år, så hadde jeg sannsynligvis sørget for å ha jobbet opp litt avspasering for den dagen. Vårjevndøgn er viktig og betydningsfult for meg. Påske er meg fullstendig ubetydelig som annet enn fridager med mulighet for å ta vårrengjøringen som en forlengelse av Ostara-feiringen. For min del ville jeg heller ha hatt et visst antall med fridager øremerket til religiøse høytider som jeg kunne ta ut sli det passet mitt livssyn istedet for å være tvunget til fridager når jeg ikke trenger dem eller ønsker dem. Når det gjelder 17. mai, så kan det ikke sammenlignes (for min del ihverfall) ettersom dette ikke er en religiøs høytid, men feiringen av landet vårt. Selv om jeg føler at 17. mai er mest for barn eller de som har barn, så stopper det meg ikke i å markere feiringen av vårt land som en fri nasjon, et land jeg elsker og er stolt av for alle dets skavanker og mangler. Jeg er stolt av å bo i dette landet og det ville være utenkelig for meg å ikke ære det på nasjonaldagen. Endret 11. april 2009 av Beast
Brunhilde Skrevet 11. april 2009 #17 Skrevet 11. april 2009 På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. Noe jeg velger å følge, ikke fordi jeg er kristen eller spesielt lovlydig, men fordi jeg tror at alle mennesker har godt av litt fred og ro noen ganger. Ingen blir forstyrret av en vaskemaskin, eller klær som henges opp inne på badet... Inne på badet? Ingen blir forstyrret av klær som henges opp ute heller, de skaper på ingen måte utilbølig larm...
A.P.Katt Skrevet 11. april 2009 #18 Skrevet 11. april 2009 ja hvor er respekten for påska blit av?? i dag sagest det ved, folk snekkre, folk brender løv å dritt. før i tiden hvar det ikke lov å henge ut tøy, heller jobbe med bråkete ting ute, hvorfor er det slikt nå? Mye som ikke er som det var før og det er jo ganske bra syntes jeg:)
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #19 Skrevet 11. april 2009 Mye som ikke er som det var før og det er jo ganske bra syntes jeg:) før? når før? var det ille før? og hva er bra nå?
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2009 #20 Skrevet 11. april 2009 Loven om helligdagsfred gjelder i påsken, uansett om man er kristen eller ikke, så snekring og bruk av bråkete maskiner er vel ikke lov i disse dagene på grunn av det. Heller ikke høy, forstyrrende musikk, eller andre aktiviteter som kan oppleves som forstyrrende. Ingen blir forstyrret av en vaskemaskin, eller klær som henges opp inne på badet... Ingen blir forstyrret av at noen vasker gulvene på langfredag... Men jeg synes det er greit å la være å bråke alt for mye på slike dager. Vi kan like det, eller mislike det, men slik er loven... Og da har vi to valg, respektere loven, eller jobbe for å endre loven. Enig med deg. hellidagsfreden er noe vi skal bestrebe oss etter. irriterende at naboen setter igang gressklipper og høytrykkspyler. Kjerringa banker tepper og henger ut klær. Man skal skille mellom helg og uke. Man kan faktisk ringe politiet ved larm. Eks snekring,gressklipping osv. Det bor en del eldre her, og det har vert lite respektfullt av meg om jeg skulle beg å vaske bil,klippe plen osv. dessuten vil jeg ha ro og fred i helgene selv. Man kan forklare så mye en vil at en ikke er eligiøs, det har ikke noemed det å gjøre,men respekt for helligdgsfreden og lovverket. Vi har så mange andre dager å herje på,men hva du gjør innohus har ingen noe med. men kansje det var en tanke å lære barna om vokser opp, forskjellen på helg og hverdag. Da foreldrene driter i det, hvordan skal de lære det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå