Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Purple
Skrevet

Jeg har en ettroms leilighet ganske sentralt i Oslo. Jeg gav 1,2 mill for den for tre år siden. Nå har jeg lyst til å kjøpe meg en toroms leilighet. Er det fryktelig dumt å gjøre det nå?

Har tenkt å høre med en megler eller to hvordan markedet er for ettroms leiligheter nå, men er jo alltid litt skeptisk til hva meglere sier ;)

Noen som har noen fornuftige tanker å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å si hva du kan få for leiligheten din, det avhenger helt av beliggenhet, størrelse, planløsning og standard. Det er de små sentrumsleilighetene som er vanskeligst å selge nå, er leiligheten din i sentrumskjernen, eller litt mer utenfor? Hvilken bydel? Har du lagt deg opp noe egenkapital?

Du vil uansett kjøpe og selge i samme marked, jeg ville forhørt meg med 2-3 meglere for å høre hva som kan være realistisk å få, og så høre med banken.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, dette ville jeg ha ventet til markedet tok seg veldig opp: om et par år og framover.

Ett roms i Oslo, selv i meget gode vestkantstrøk, selges nå for en lav sko.

Skrevet
Nei, dette ville jeg ha ventet til markedet tok seg veldig opp: om et par år og framover.

Ett roms i Oslo, selv i meget gode vestkantstrøk, selges nå for en lav sko.

Og når markedet tar seg opp, vil 2 romsen bli tilsvarende like dyrt. TS, 1-romsene i området jeg bodde har blitt solgt til god pris siste 6 mnd, noen langt over takst. Har du et godt objekt så kan du absolutt få en god pris, men det kommer helt an på hva slags type leilighet du sitter på.

Gjest Purple
Skrevet
Og når markedet tar seg opp, vil 2 romsen bli tilsvarende like dyrt.

Det er dette jeg også tenker... At det kanskje er et ok marked å kjøpe i, men ikke så bra å selge i, men at selv om jeg kanskje "taper" litt på å selge nå, så "tjener" jeg likevel mer på å kjøpe.

Leiligheten min ligger i Torshov-området, og jeg så nettopp en annonse med samme leilighet i samme borettslag med pris på 1 350 000. Men jeg må jo selvsagt få takst på min da.

Det jeg lurer mest på er hvordan markedet faktisk er for ettroms, om jeg kan få solgt den ganske lett, eller om det kommer til å gå trått.

Nå er det jo ikke slik at jeg MÅ selge, så det er jo bare å prøve og se (selv om det er kjipt å bruke penger på megler og sånt hvis det ikke blir noe salg).

Kommer heller ikke til å tørre å kjøpe noe nytt før jeg har solgt den jeg har nå, men det kan kanskje bli litt problematisk dersom jeg ikke finner noe nytt med en gang. Hvor skal jeg bo da liksom? Hjelpe meg, har aldri gjort dette her før!

Gjest Megler
Skrevet

Selg den nå, du vil vinne på det når du kjøper i samme marked.

Skrevet (endret)

Det er umulig å si TS, ei venninne kjøpte 1 roms leilighet i høst, det ble budrunde og hun måtte over takst. 34 kvm og helt ok standard, endte opp på

1 250 000 (Østensjø). Noen leiligheter (uansett størrelse) omsettes veldig raskt, mens noen tar svært lang tid. Har du et godt objekt så har du et godt utgangspunkt, markedet har tatt seg godt opp igjen nå.

Så la oss si du får 1 350 000 da, så må du regne med minst 50 000 kr til megler. Da sitter du igjen med 100 000 (jeg tar utgangspunkt at du ikke har noe mer oppspart). Det vil si du mangler egenkapital for å få råd til en 2 roms. Jeg ville hørt med banken om de er villig til å finansiere et nytt lån først og fremst.

Hvor mye lån har du igjen på leiligheten din forresten?

Endret av Pjukset
Gjest Gjest_Miranda_*
Skrevet

En venninne av meg solgte sin store 1-roms med peis på Frogner til kr 2.100.000,- for en måned siden. Det var flere som ville ha den.

Prisantydning var kr. 1.950.000,-

Gjest Purple
Skrevet
Det er umulig å si TS, ei venninne kjøpte 1 roms leilighet i høst, det ble budrunde og hun måtte over takst. 34 kvm og helt ok standard, endte opp på

1 250 000 (Østensjø). Noen leiligheter (uansett størrelse) omsettes veldig raskt, mens noen tar svært lang tid. Har du et godt objekt så har du et godt utgangspunkt, markedet har tatt seg godt opp igjen nå.

Så la oss si du får 1 350 000 da, så må du regne med minst 50 000 kr til megler. Da sitter du igjen med 100 000 (jeg tar utgangspunkt at du ikke har noe mer oppspart). Det vil si du mangler egenkapital for å få råd til en 2 roms. Jeg ville hørt med banken om de er villig til å finansiere et nytt lån først og fremst.

Hvor mye lån har du igjen på leiligheten din forresten?

Jeg tjener over 100 000 mer nå enn jeg gjorde da jeg fikk mitt nåværende lån, så jeg regner med jeg kan få endel mer i lån nå, i tillegg til at jeg har betalt ned litt over 100 000 på det lånet jeg har nå.

Skal jo høre med banken rett over påske, og så skal jeg få takst på leiligheten jeg har nå.

Har begynt å se litt på finn nå, og har sååå lyst på ny leilighet!

Skrevet
Jeg tjener over 100 000 mer nå enn jeg gjorde da jeg fikk mitt nåværende lån, så jeg regner med jeg kan få endel mer i lån nå, i tillegg til at jeg har betalt ned litt over 100 000 på det lånet jeg har nå.

Skal jo høre med banken rett over påske, og så skal jeg få takst på leiligheten jeg har nå.

Har begynt å se litt på finn nå, og har sååå lyst på ny leilighet!

Har du nedbetalt 100 000 i avdrag eller er det inkludert rentene også?

Håper banken gir tommel opp! :tommel:

Gjest Purple
Skrevet
Har du nedbetalt 100 000 i avdrag eller er det inkludert rentene også?

Håper banken gir tommel opp! :tommel:

100 000 i avdrag (eller faktisk 130 000 for å være eksakt ;) )

Skrevet
100 000 i avdrag (eller faktisk 130 000 for å være eksakt ;) )

Wow, da har du virkelig betalt hardt ned på lånet ditt, flink du :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...