Troyamin Skrevet 9. april 2009 #1 Skrevet 9. april 2009 Går det an å gifte seg i sjømannskirken dersom ingen av oss er medlem av statskirken?
Gjest tar Skrevet 9. april 2009 #2 Skrevet 9. april 2009 nei, det kan dere ikke. en av dere må være medlem av statskirken for å gifte dere i en hvilken som helst protestantisk kirke. sjømannskirken er en del av statskirken...... men hvorfor vil dere gifte dere i en kirke når ingen av dere tror overhodet på noe av grunnlaget kirken står for?...... andre kirker(katolske osv) er enda stengere, de krever at begge parter er katolske. det finnes mange flotte ambassader og andre valgmuligheter for vielse som er borgerlig.(strand/fjell/storbyer+++++++++)
Gjest Gjest_Jan_* Skrevet 9. april 2009 #3 Skrevet 9. april 2009 Går det an å gifte seg i sjømannskirken dersom ingen av oss er medlem av statskirken? Nå vet jeg ikke om dere er medlem av et annet protestantisk trosamfunn og det er derfor dere ikke er medlem av statskirken, men om det er slik at dere ikke er troende så burde dere faktisk ikke gifte dere i en kirke heller. Jeg hadde en venn som hadde bestemt seg for å gifte seg i kirken med sin forlovede fordi kirken "var så fin". Han var erkeateist selv, og det var også hans forlovede. Jeg, som mange av deres andre venner er personlige kristne og syntes faktisk det var å håne oss som faktisk tok troen vår alvorlig ved å bruke kirken som et hvilket som helst samfunnshus og ved å be om Gud sin velsignelse av ekteskapet når egentlig bare ser på det som "eventyr". Nå hører det til at det ikke ble noe bryllup til slutt mellom de heller... Tenk over at det som er "eventyr"bryllupet til andre, er for mange ramme alvor og handler om personlig tro. Så om dere ikke er kristne, gift dere utendørs, i et flott lokale, hvor som helst annet sted enn i kirken med prest og velsignelse!
Gjest kristen Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 Å gifte seg i kirken når man ikke er troende er støtende for meg som kristen. Hvorfor bruke Guds hus til å få dine eventyr oppfylt? Tradsjoner sier du? Kirken er ikke et hus for eventyr og morro, mem et hus for tro og Gudstilbedning. Gifter du deg i kirken lover du evig troskap ovenfor Gud, og du holder din ekteskapsløfter ovenfor Ham. Kan du ikke si at du er troende føler jeg nesten dette er Gudsbespottelse. men for all del...du er sikkert ikke den første eller den siste. Hold heller en vakker humanisk vielse på et nydelig sted som betyr noe for dere begge. Det blir mest riktig!
Troyamin Skrevet 10. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. april 2009 men hvorfor vil dere gifte dere i en kirke når ingen av dere tror overhodet på noe av grunnlaget kirken står for?...... Jeg er personlig kristen, men ikke medlem av noe trossamfunn... Å gifte seg i kirken når man ikke er troende er støtende for meg som kristen. Hvorfor bruke Guds hus til å få dine eventyr oppfylt? Tradsjoner sier du? Kirken er ikke et hus for eventyr og morro, mem et hus for tro og Gudstilbedning. Gifter du deg i kirken lover du evig troskap ovenfor Gud, og du holder din ekteskapsløfter ovenfor Ham. Kan du ikke si at du er troende føler jeg nesten dette er Gudsbespottelse. men for all del...du er sikkert ikke den første eller den siste. Hold heller en vakker humanisk vielse på et nydelig sted som betyr noe for dere begge. Det blir mest riktig! Det er jo dette jeg ønsker. Å si ja foran Gud. Dette handler IKKE om tradisjoner og om eventyrbryllup. For meg å holde humanetisk vielse når jeg er kristen blir jo fullstendig feil! Og grunnen til at jeg ikke ønsker å melde meg inn i et kristent trossamfunn er nettopp fordi "dere" fort blir dømmende og rakker ned på folk dere mener ikke er "kristne nok" til å få Guds velsignelse!
Gjest Dallandra Skrevet 10. april 2009 #6 Skrevet 10. april 2009 Dere kan jo gifte dere hos byfogden, da er det en rent juridisk hendelse. I tillegg/alternativt går det jo an å høre med presten i det sognet du bor i om det er mulig å for eksempel få en velsignelse om han eller hun ikke ønsker å vie dere. Uansett kan man vel spørre om å få prate med presten.
Troyamin Skrevet 10. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. april 2009 Dere kan jo gifte dere hos byfogden, da er det en rent juridisk hendelse. I tillegg/alternativt går det jo an å høre med presten i det sognet du bor i om det er mulig å for eksempel få en velsignelse om han eller hun ikke ønsker å vie dere. Uansett kan man vel spørre om å få prate med presten. Det er ikke det vi ønsker. Men sånn jeg har forstått det, så blir det nok byfogd uansett. Siden sjømannskirke er uaktuelt. Blir jo uansett gift. :gjeiper: Og bryllupet blir lite. Kun forlovere og foreldre tilstede regner jeg med.
Cæmis Skrevet 10. april 2009 #8 Skrevet 10. april 2009 Og grunnen til at jeg ikke ønsker å melde meg inn i et kristent trossamfunn er nettopp fordi "dere" fort blir dømmende og rakker ned på folk dere mener ikke er "kristne nok" til å få Guds velsignelse! Jeg skjønner litt hva du mener her. Jeg er kristen, men er enda ikke døpt eller medlem i statskirken. Jeg er og vil ikke bli et medlem i et trosamfunn (les:aktiv menighet), utenom det obligatoriske når jeg døper meg. Min kommende mann er medlem i statskirken og jeg trenger derfor ikke å være det for å gifte meg i kirken, men velger likevel å melde meg inn / døpes nå til sommeren pga personlig tro- uavhengig av hva jeg må eller ikke. Jeg er ikke en aktiv kirkegjenger, men har en tro som er en del av lvet mitt. Dette med at enkelte kristne ikke synes du er "kristen nok" må du rett og slett bare blåse lang mars i! Har man tro på Gud har man tro på Gud, ingen kan fortelle deg hvor mye eller lite du tror! Bare Gud kan dømme heter det, så da kan jo det første som ikke synes du er kristen nok til å gifte deg i kirken stå frem og si det! For å strekke det litt, så hadde nok Gud synes det var utrolig hyggelig at du gifter deg i kirken siden du er troende . Alle er kriste nok for Guds velsignelse. I Bibelen ser man jo at til og med de som spottet Gud får velsignelse da de spør. Men du må mene det, man skal aldri spørre om velsignelse om man ikke burker den fornuftig- da spotter man Gud. Personlig synes jeg det forskjell på å si "jeg er ateist/ikke kristen i det hele tatt og vil gifte meg i kirken" og "jeg tror, men er ikke "menighetskristen" og vil gifte meg i kirken". De som tror det er noe å tro på i sammneheng med Kirken burde gifte seg der, de som ikke tror på noe rundt Bibelen, Gud eller Kristendommmen burde finne seg et alternativt sted som gjenspeilder deres tro. Det faller naturlig for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå