Engel Skrevet 14. juli 2003 #1 Skrevet 14. juli 2003 Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette innlegget, kunne kanskje passe under flere diskusjoner. Så jeg prøver her. Det dreier seg egentlig om fremtidsplanlegging, og litt familieplanlegging i grunnen. Vi er et samboerpar på 26 og 30 år. Bor og jobber i Oslo. Skal gifte oss neste vår. Planen er da å prøve å få et barn ganske raskt, da v føler at vi begynner å bli lovlig "godt voksen" for å få baarn nr 1. I alle år har vi sagt at vi ikke ønsker å bli boende i Oslo, og heller ikke ønsker at barna skal vokse opp der. Vi ønsker å flytte til hans hjemsted i Vestfold. (Mindre by, billigere eneboliger, nær familie og venner) Dette har liksom ligget litt fram i tiden, men nå i sommer har vi begge blitt ganske lei av Oslo, og nå søker sambo jobb i Vestfold + at vi kikker etter drømmehuset. Som vi har funnet, men det er litt for dyrt... Vel, her begynner problemene: Når vi flytter blir også jeg nødt til å skifte jobb. Det er mulig for meg å pendle en stund, men i såfall trenger vi en bil til. Så da havner jeg kanskje på jobbmarkedet i rett før eller etter at jeg har blitt gravid. Ikke så ideelt. Dessuten må vi da ta hensyn til dette ved huskjøp, at jeg kommer til å gå på svangerskapspenger og ikke full inntekt. Dessuten ønsker vi ikke at vi begge skal jobbe 100% de første par årene etter barnet/barna kommer til, dvs mindre inntekt. Det vil igjen si at drømmehuset er ennå mer uoppnålig på ganske mange år fremover. Det kan også være litt vanskeligere for oss begge å finne "drømmejobben" der. Vi ønsker ikke å utsette å få barn (føler at årene løper ifra oss litt), og ønsker heller ikke å utsette flyttingen. Hjelp! Vet ikke helt hva vi skal gjøre. Hvordan prioriterer dere? Hva er viktigst for dere? Jobbmuligheter? Boligmiljø? Oppvekstforhold for barna? Økonomi?
Fakse Skrevet 14. juli 2003 #2 Skrevet 14. juli 2003 Har ellers ikke noen gode råd, men vil bare tipse deg om at det stort sett er mye greiere å togpendle fra vestfold til oslo enn å kjøre med bil. Mamma gjorde dette i en periode hun var student, veldig greit å kunne lese på toget i stede for å iritere seg i bilkø.
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 14. juli 2003 #3 Skrevet 14. juli 2003 Joda, togpendling går for en kort periode. Saken er at jeg ikke jobber helt i Oslo sentrum, så totalt med bussbytter, tog og det hele kommer jeg til å bruke 2 timer hver vei. 4 timer om dagen i reising. Ikke helt forenelig med barn det.... Med bil tar det 1 1/2 time, untatt på fredag ettermiddag på sommeren da... Da er det nesten umulig å kjøre retning Vestfold... Men pendling kan være en kortsiktig løsning om jeg ikke skulle få jobb i Vestfold.
Gjest Anonymous Skrevet 14. juli 2003 #4 Skrevet 14. juli 2003 hva med å satse på noe mindre bolig nå.. og spare opp til drømmehuset senere? og du kan jo "forte deg" å bli gravid nå.. så kan dere flytte i svangerskapsperioden din. da kan du søke jobber i svangerskapsperioden til å begynne i når du ønsker å begynne å jobbe igjen... eller noe sånn..? uansett; lykke til!
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 14. juli 2003 #5 Skrevet 14. juli 2003 Hei gjest! Jo, det er vel noe sånt jeg har lyst å løse det. Men sambo vil ikke høre snakk om å begynne å prøve på barn før vi er gift og bryllupsreisen er overstått.... Helst skulle han hatt drømmehuset først også, men han innser at DET blir altfor lenge å vente med familie... Men da må vi vel kanskje utsette flyttinggen også? Han er mest ivrig der nemlig, så kanskje det får han til å se annerledes på ting...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå